کد خبر : 83264

چه عواملی باعث افزایش فشار خون می شود؟

فشار خون بالا یکی از رایج‌ ترین مشکلات و بیماری ‌هایی است که می‌ تواند زمینه ابتلا به بیماری‌ های قلبی، نارسانی کلیوی و سکته را ایجاد کند و موجب بروز اختلال در عملکرد طبیعی بدن شود. در این مطلب می ‌توانید با هر آن چیزی که باید در مورد درمان علائم و علت ‌های آن بدانید آشنا شوید.

برای درمان پرفشاری خون : ویزیت متخصص داخلی در منزل

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا یا پرفشاری خون زمانی روی می‌ دهد که تا سطح خطرناکی افزایش یابد. اندازه‌ گیری در واقع میزان خون عبوری از رگ ‌های خونی و میزان مقاومت رگ‌ ها در برابر خون در حین ضربان قلب را محاسبه می ‌کند. مثلا فشارخون 16 روی 10 فشار خون بالا است و از همین رو پایین اوردن فشارخون بالا فوری اهمیت زیادی دارد.

شریان ‌های باریک مقاومت را افزایش می‌ دهند. هرچه شریان‌ ها باریک‌ تر باشد، بیشتر می‌ شود. افزایش فشار در طولانی ‌مدت می ‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی از جمله بیماری‌ های قلبی عروقی و سکته شود.

به‌ طور‌ معمول فشار خون بالا در طی چند سال ایجاد می ‌شود و معمولا بدون هیچ‌ گونه علامتی است؛ اما حتی بدون علائم نیز می‌ تواند به عروق خونی و اندام‌ ها، به خصوص مغز، قلب، چشم‌ ها و کلیه ‌ها آسیب بزند.

اگر میخواهید که از سلامت کلیه هایتان مطمئن شوید : سونوگرافی در منزل

چه افراد بیشتر در معرض پرفشاری خون هستند؟

افزایش فشار خون در بین افراد بالاتر از 45 سال متداول است. در این بین سهم مردان بیش از زنان است. این آمار در افراد بالای 65 سال به عکس است به نحوی که زنان بیشتر تحت تاثیر پرفشاری خون قرار می گیرند.

داشتن سابقه خانوادگی از عوامل افزاینده ریسک ابتلا به فشار خون بالا است. همچنین نژاد نیز در افزایش ریسک ابتلا به این بیماری موثر است؛ چنانکه فشار خون بالا و عوارض ناشی از آن در سیاه پوستان بیشتر مشاهده شده است. همچنین حدود 60درصد از افراد دیابتیک شرایط پر فشاری خون را تجربه کرده اند. آمارها حاکی از آن است که از هر 5 فرد مبتلا به پر فشاری خون،1 نفر از ابتلا به این بیماری آگاه نیست. که این مهم، از عمده ترین ریسک فاکتور های حمله قلبی و سکته مغزی است. عدم درمان مناسب برای فشار خون بالا می تواند منجر به ایجاد آسیب های قلبی، مغزی، کلیوی، ریوی و اختلال در گردش خون بدون هیچ علامت خاصی شود.

در این فصل بهار و تابستان پیشنهاد ما به شما : فصد خون در منزل

چه عواملی باعث پرفشاری خون می شود؟

همانطور که ذکر شد بیماری پر فشاری خون اولیه علت مشخصی ندارد ولی عوامل زیر احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند:

سابقه خانوادگی

در برخی خانواده‌ها استعداد ابتلا به بیماری فشار خون بالا وجود دارد. یعنی اگر والدین، خواهر و یا برادر مبتلا به پرفشاری خون باشند، احتمال ابتلا در فرد زیاد است

جنس

شیوع فشار خون بالا در مردان جوان و میانسال بیشتر از زنان جوان و میانسال (تا 50 سال) است اما در سنین بالاتر این اختلاف کم می شود.

مصرف سیگار و سایر دخانیات

چربی خون بالا و مصرف دخانیات اگر چه بطور مستقیم موجب افزایش فشار خون نمی شوند اما در دراز مدت به علت ایجاد بیماری تصلب شرائین (سختی جدار رگها) باعث تشدید فشار خون بالا می گردند

دیابت

در صورتی که مقدار قند موجود در خون بالاتر از حد طبیعی باشد، فرد مبتلا به بیماری دیابت است و از عوارض مهم آن بیماری قلبی – عروقی، فشار خون بالا، اختلال بینایی و آسیب کلیه می باشد.

کم تحرکی و نداشتن فعالیت جسمانی

کم تحرکی از راه های مختلف می تواند زمینه ساز فشار خون بالا باشد، از جمله کم تحرکی می تواند منجر به چاقی شده و چاقی یک عامل خطر زمینه ساز فشار خون بالا است.

حساسیت به نمک

در بعضی از افراد مصرف زیاد نمک همراه با افزایش فشارخون خواهد بود و کاهش مصرف نمک رژیم غذایی در تنظیم فشار خون تائیر زیادی دارد.

فشار های روحی و عصبی

اگر چه تحقیقاتی وجود دارد که تاثیر فشارهای روحی و عصبی در افزایش فشارخون را نشان می دهد، اما شواهد مذکور برای تایید قطعی این رابطه کافی نیست.

چاقی

سن

افزایش چربی خون

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها