کد خبر : 73245

آخرین وضعیت رنو و نیسان از زبان مدیرعامل فراری

آخرین وضعیت رنو و نیسان از زبان مدیرعامل فراری

کارلوس گون مدیر عامل سابق اتحاد رنو-نیسان می گوید این اتحاد «کوچک و شکننده» شده است.

به گزارش خودروتک به نقل از  سایپانیوز، متهم بین المللی گریخته از ژاپن که سابقاً مدیر عامل اتحاد رنو-نیسان بود می گوید انداختن تقصیر مصائب این اتحاد به گردن او بعد از دستگیری وی «خنده دار» است.

رنو-نیسان که روزگاری داعیه تبدیل شدن به شماره 1 در صنعت خودروسازی جهانی داشت اکنون به گفته ی کارلوس گون، رئیس هیئت مدیره سابق این اتحاد در مصاحبه با لو پاریزین Le Parisien به یک سازنده شکننده و کوچک تبدیل شده است. این در حالی است که گِرگ کلی Greg Kelly ، از مدیران سابق و شریک جرم او  منتظر رأی دادگاه ژاپنی است. کِلی همزمان با کارلوس گون در نوامبر 2018 دستگیر شده بود. گون که در ژاپن منتظر محاکمه بود دسامبر 2019 با مخفی شدن در یک جعبه و با کمک دو شهروند آمریکایی از ژاپن گریخت.

انتظار می رود رأی دادگان ژاپنی در مورد کِلی 3 مارس 2022 صادر شود. در صورت اثبات جرم، به احتمال زیاد به 10 سال زندان محکوم خواهد شد.

گون در این مصاحبه با لوپاریزین گفته است: «بدون هر گونه دودلی» تصمیم او برای فرار از دادگاه ژاپنی تصمیم صحیحی بوده است.  حالا که در خانه آبا و اجدادی خود در لبنان به سر می برد اگر به فرانسه باز گردد با تحقیق و تفحص مسائل مالی رو به رو خواهد بود. هرچند که طبق قوانین فرانسه، حتی اگر جرم گون اثبات شود، فرانسه هیچ اجباری به استرداد شهروند خود به ژاپن ندارد.

پرونده مالی گون و اعلام جرم علیه او، شکافی عمیق در اتحاد دو دهه ی رنو-نیسان به وجود آورد مخصوصاً که مدیران ارشد نیسان به قوه قضائیه ژاپن برای دستگیری وی کمک کرده بودند.

در حال حاضر شرکت رنو 43 درصد از سهام نیسان را در اختیار دارد که در سال 1999 خریداری کرده بود. در عوض نیسان فقط 15 درصد از سهام رنو را به دست آورده است.

گون می گوید: «حقیقت این است که خودروساز اول دنیا به سازنده ای کوچک و شکننده تبدیل شده است. برای من غم انگیز است که رنو به سایه ای از خودِ پیشین اش تبدیل شده است.»

در سال 2018 پیش از دستگیری گون، اتحاد رنو-نیسان که با میتسوبیشی هم ادغام شده بود از گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان که اکنون مقام دوم خودروسازی جهان است پیش افتاده بود. البته معیارهای سنجش حجم فروش به عوامل مختلفی بستگی دارد و گاهی لحاظ کردن سگمنت های مختلف در حجم فروش می تواند اختلاف نظر ایجاد کند.

اما بعد از رسوایی دستگیری گون، رنو در نیمه اول 2020 بیش از 7.29 میلیارد یورو زیان دید و حکومت فرانسه برای جلوگیری از ورشکستگی رنو در همان سال به آن 5 میلیارد یورو وام داد.

گون در باره مدیریت فعلی رنو، از جمله مدیر عاملی «لوکا دو مئو» Luca de Meo اظهار نظر کرده و در مورد راهبرد احیای رنو موسوم به «ارزش بر حجم» "value over volume" می گوید: «اعلام برنامه خیلی ساده است، اما راهبرد فقط 5 درصد ماجرا است در حالی که عمل و اجرا 95 درصد ماجرا است. در حال حاضر ما با نتایج بسیار معمولی و وعده ها و کلمات خیلی بزرگ مواجه هستیم».

گون می گوید از زمان گریختنش به لبنان، مقادیر معتنابهی از اندوخته های خود را از دست داده است که بخش اصلی آن به خاطر از دست رفتن ارزش سهام رنو-نیسان است. بخش دیگر آن هم به خاطر فروپاشی اقتصادی لبنان و هزینه های حقوقی وی در کشور لبنان است.

گون می گوید: «در مقایسه با خیلی از مردم لبنان، من به خودم حق نمی دهم  که لب به شکایت بگشایم اما بخش مهمی از اندوخته هایم را از دست داده ام.»

او می گوید اگر می توانست به فرانسه باز می گشت اما از طرف پلیس بین الملل «هشدار قرمز» دریافت کرده و احتمال دستگیری وی به درخواست کشور ژاپن وجود دارد. گون می گوید: «من فرانسوی هستم، در فرانسه تحصیل کرده ام. در فرانسه زندگی کرده ام. وابستگی خیلی عمیقی دارم. بدون تردید هر روزی که بتوان به فرانسه خواهم رفت.»

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها