کد خبر : 45105

سوخت هیدروژن ارزان به جای بنزین گران؟

سوخت هیدروژن ارزان به جای بنزین گران؟

تا 5 سال دیگر قیمت سوخت هیدروژن به اندازه بنزین ارزان می شود. هرچند با این سرعت، فراوانی جایگاه عرضه هیدروژن در سراسر دنیا پیشرفت نخواهد کرد.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، ایالت کالیفرنیای آمریکا همیشه در عرضه نوآوری ها در عرضه خودرو، عرضه قوانین جدید و پذیرفتن تغییر نسبت به سایر ایالت های آمریکا و کشورهای پیشرفته، پیشتاز بوده و همین حالا هم به فناوری پیل سوختی و مزیت های سوخت هیدروژنی اذعان دارد اما واقعیت این است که موانع سر راه این سوخت جایگزین کم نیستند.

حالا که صنعت خودرو باور کرده که قانونگذاران و سیاستمداران در دنیا قصد عبور از دوران موتورهای درون سوز بنزینی [احتراق داخلی] را در سر دارند، دو راه پیش روی آنها قرار گرفته است. یک راه این است که آینده خودروهای دنیا را برقی ببینند که در آن صورت باید جایگاه های پمپ بنزین به تدریج به جایگاه های شارژ باتری تبدیل شوند. راه دوم هم که پیروان کمتری دارد، گسترش پیل سوختی و هیدروژن به جای بنزین است.

با این که خودروهای برقی محبوب دل خیلی ها شده، اما از مزایای هیدروژن به عنوان سوخت نمی توان چشم پوشی کرد. اول پیمایش قابل قبول، حداقل صاحبان این فناوری دغدغه «اضطراب پیمایش» [این که آیا به جایگاه بعدی می رسند یا نه] را کمتر تجربه خواهند کرد. و اگر پژوهش های انجام شده در «کمیسیون انرژی کالیفرنیا» موثق و قابل اعتماد باشد، تا 5 سال دیگر قیمت سوخت هیدروژن هم قیمت بنزین خواهد شد.

این گزارش هفته گذشته منتشر شده و در آن جزئیات ایجاد کارخانه هیدروژن به عنوان انرژی تجدید پذیر مطرح شده است. در این پژوهش این نتیجه به دست آمده که سرمایه گذاری امروز، در نهایت ارزش خود را نشان خواهد داد و تا سال 2025 قیمت هیدروژن به کیلویی 6 تا 8.5 دلار خواهد رسید. البته هر کیلوگرم فقط 0.26 گالن بنزین است و شاید سؤال برای شما پیش بیاید که قیمت بنزین ارزان تر است، این تحقیق، پیمایش به ازای هر کیلوگرم هیدروژن را حساب کرده که تقریباً معادل پیمایش یک لیتر بنزین خواهد بود، ضمن آن که در این محاسبات، معافیت ها و سوبسیدهای در نظر گرفته شده برای فناوری های با آلایندگی صفر در نظر گرفته نشده است، به بیان دیگر، قیمت سوخت هیدروژن با در نظر گرفتن سوبسیدها و معافیت های مالیاتی از این هم کمتر خواهد بود.

خودروی هیدروژنی

فقط تویوتا نیست که روی فناوری سوخت هیدروژن حساب باز کرده، هفته ای که گذشت، خبر ثبت نام یک وانت هیدروژن سوز هم منتشر شد. هرچند که برند نیکلا بدجر Nikola Badger چندان شناخته شده نیست، اما به هر حال این وانت برقی خود را به بازار آمریکا عرضه کرده و این خودروی برقی قابلیت مصرف هیدروژن به عنوان سوخت را دارا است. 29 ژوئن (9 تیر) ثبت نام آن در آمریکا شروع می شود و قیمت آن هنوز معلوم نیست. پیمایش این وانت در نوع برقی با باتری به ازای هر بار شارژ 300 مایل (480 کیلومتر) است ولی در نوع سوخت هیدروژنی به ازای هر بار شارژ 600 مایل (960 کیلومتر) دوام می آورد. توان این وانت 906 اسب بخار و گشتاور آن 980 پوند-فوت است. قدرت یدک کشی آن 8000 پوند است. باتری آن 160 کیلووات ساعت و پیل سوختی اختیاری آن 120 کیلووات است. این وانت 5 صندلی برای نشستن دارد و می تواند ابزارهای جابه جایی و حمل  15 کیلوواتی را پشتیبانی کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها