کد خبر : 47662

علت ریزش شاخص بورس مشخص شد

علت ریزش شاخص بورس مشخص شد

کارشناس بازار سرمایه گفت:فروش سهام عدالت و حقوقی‌ها تا حدودی به بازار فشار آورده و باعث ریزش شاخص بورس شده است.

همایون دارابی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص علت ریزش بازار سرمایه در چند روز گذشته اظهار کرد: با توجه به اینکه طی یک بازه بلند مدت بازار روند مثبتی را در پیش گرفته بود و از مقاومت یک میلیون و هشت صد هزار تومان عبور کرد، انتظار می‌رفت که بازار طی چند روز آتی نیاز به یک اصلاح اساسی داشته باشد.

او افزود: در حال حاضر نباید این مسئله را نادیده گرفت که درچند روز اخیر فروش سهام عدالت و فروش سهام شرکت ها توسط حقوقی‌ها تا حدودی به بازار سرمایه فشار آورده و باعث شده حجم نقدینگی زیادی از بازار سرمایه خارج شود به همین دلیل است که در طول هفته شاهد  اُفت در بازار سرمایه هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: امیدوار هستیم که حجم نقدینگی خارج شده از بازار سرمایه دوباره به بازار بازگردد تا مجدد تعادل در این بازار برقرار شود.

دارابی در خصوص تاثیر عرضه‌های دولت در سهام‌های بزرگ تصریح کرد: این عرضه‌های دولتی تاثیر زیادی روی بازار ندارد، اما دلیل اصلی اُفت شاخص می تواند از طرف سهام داران سهام عدالت یا دستگاه‌های دولتی باشد.

او در خصوص تاثیر اشخاص حقوقی بر روند بازار سرمایه گفت: در حال حاضر سهم مشخصی برای حقوقی ها در اُفت شاخص بازار سرمایه مشخص نشده است تا بخواهیم آن را به صورت واضح بیان کنیم، اما می‌توان به این مسئله اشاره کرد که هم افراد حقوقی و هم حقیقی‌ها می‌توانند باهم سهام‌های خود را به فروش برسانند که همین موضوع باعث اُفت شاخص بورس می شود.

همچنین علی عباس کریمی معاون توسعه بورس در پاسخ به این سوال که آیا اُفتی که امروز در بازار سرمایه مشاهده کردیم، مربوط به خروج حجم نقدینگی از بازار یا فروش سهم های، سهام عدالت در بازار است یا خیر؟ تصریح کرد: به طور عملی می‌توان گفت که نوسان در ذات بازار است؛ که این مسئله بدین معنی است که همواره رویه یکسانی ندارد و در ادامه نباید انتظار داشت که بازار همیشه روند مثبت داشته باشد به علت آنکه بعضی از افراد در طول روز سهام خریداری می‌کنند یا برعکس، پس این نوسانات امری طبیعی است و ربطی به خروج نقدینگی ندارد.

او در ادامه تصریح کرد: سهام عدالت از زمانی که آزاد شده تا به الان خرید و فروش سهام‌های مربوط به آن در بازار بوده است و بازار هم در این مدت روز‌های منفی را تجربه کرده است اینکه خروج نقدینگی سبب این امر شده را تا حدود زیادی قبول ندارم.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها