کد خبر : 45028

محرومیت استقلال از نقل و انتقالات شدنی است؟

محرومیت استقلال از نقل و انتقالات شدنی است؟

نا آشنایی مدیران استقلال با قوانین بین المللی نه تنها پرداخت پول بویان را یک سال جلو انداخت که حالا احتمال دارد منجر به بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی استقلال شود.

به گزارش طرفداری ، باشگاه استقلال که می توانست با پرداخت ۱۵ هزار فرانک سوئیس، پرونده بویان نایدنوف را از فیفا به دادگاه CAS بکشاند و پرداخت پول این بازیکن را یک سال عقب بیاندازد، به خاطر نا آشنایی با قوانین و شاید هم به دلیل ناتوانی در تامین این مبلغ، از ادامه مکاتبه با دادگاه عالی ورزش انصراف داد و حالا باید طلب ۳۱۰ هزار دلاری بویان را یک سال زودتر پرداخت کند.

پرسپولیس با بودیمیر همان کاری را کرد که استقلال از انجامش سر باز زد. باشگاه پرسپولیس بعد از صدور حکم فیفا به نفع بودیمیر، پرونده را به CAS کشاند و پرداخت مطالبات بازیکن کروات را یک سال عقب انداخت اما استقلال که ابتدا هزار فرانک به حساب CAS واریز و شکایت اولیه اش را ثبت کرده بود، در ادامه وقتی این دادگاه برای تعیین وقت دادرسی و آغاز پروسه رسیدگی به پرونده طلب پرداخت ۱۵۰۰۰ فرانک کرد، باشگاه استقلال قید ادامه ماجرا را زد.

البته مدیران استقلال مدعی هستند، مشکلات مالی باعث شد این پول را نپردازند و ماجرا ربطی به نا آشنایی به قوانین بین المللی ندارد اما نامه ای که ظهر امروز (یکشنبه ۲۵ خرداد) از طریق یکی از خبرگزاری ها منتشر شد نشان می دهد آن ها از قوانین اطلاعی ندارند. خبرگزاری فارس با انتشار نامه فیفا به باشگاه استقلال افشا کرد این باشگاه نامه فیفا پیرامون شکایت باشگاه پاختاکور ازبکستان را بی جواب گذاشته است.

فیفا در تاریخ دو خرداد، با صدور نامه ای به باشگاه استقلال اطلاع داد باشگاه پاختاکور، ۱۰۰ هزار دلار مطالبه اش بابت حق انتقال اسماعیل گونسالوس ملقب به ایسما را می خواهد. باشگاه استقلال این نامه را بی جواب گذاشت و فیفا مجددا ۲۳ خرداد ماه با صدور نامه ای به باشگاه استقلال اعلام کرد دیگر فرصتی برای دفاع از خود ندارد و حکم به زودی صادر می شود. فیفا جواب ندادن استقلال را به حساب نداشتن دفاعیه گذاشته و می خواهد یک طرفه حکم این پرونده را صادر کند. استقلال که ایسما را از ازبک ها قرض گرفته بود، باید طبق توافق با پاختاکور ۱۰۰ هزار دلار در دو مرحله (اولی مرداد ۹۸ و دومی بهمن ۹۸)، هر قسط ۵۰ هزار دلار به حساب پاختاکور می ریخت. باشگاه استقلال، این طلب را هم مثل بسیاری از مطالبه های بازیکنان، مربیان و باشگاه های خارجی پرداخت نکرد تا کار به فیفا بکشد.

این که فیفا ظرف ۲۱ روز دو نامه برای باشگاه استقلال فرستاده، خطرناک است و احتمال می رود پرونده به ماده ۱۲Bis فیفا رفته باشد. این ماده انضباطی شامل شکایت مربی از باشگاه ها نمی شود و به شکایت باشگاه ها و بازیکنان از یک باشگاه رسیدگی می کند. هر باشگاهی که به تعهدات مالی خود به باشگاه یا بازیکن عمل نکند، بعد از بررسی شکایت، بار اول اخطار می گیرد، بار دوم جریمه مالی می شود و بار سوم پنجره اش بسته خواهد شد اما اگر باشگاهی یا بازیکنی از فرایند شکایت سریع یا همان ماده ۱۲Bis استفاده کرده باشد، فیفا روال فوری تری را برای رسیدگی در نظر می گیرد و اگر باشگاه سابقه خوبی در عمل به تعهدات خود نداشته باشد، بلافاصله بدون اخطار اولیه و جریمه ثانویه، پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه را می بندد. عادل شیحی دقیقا با استفاده از همین قانون، پنجره استقلال را بست.

در شرایط عادی هر باشگاه یک فرصت سی روزه اولیه و یک مهلت ده روزه اضافی برای دفاع از خود دارد و در صورت سرپیچی از حکم فیفا، بعد از بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی از شش ماه تا دو سال (شامل یک پنجره تا سه پنجره) اگر باشگاه بدهی خود را ظرف مدت ۳۰ روز پرداخت کند، پنجره اش مجددا باز می شود اما وقتی باشگاه یا بازیکنی از ماده ۱۲Bis شکایت خود را جلو می برد، دیگر امکان باز شدن پنجره وجود نخواهد داشت. درست مثل اتفاقی که زمان سرمربی گری علیرضا منصوریان و بر اثر شکایت عادل شیحی برای استقلال افتاد. اگر الان شرایط عادی بود، فیفا ظرف ۲۱ روز دو نامه به باشگاه استقلال نمی داد و حداقل باید بین نامه اول و نامه دوم فیفا یک ماه فاصله می افتاد اما همین رسیدگی فوری، احتمال استفاده پاختاکور از مسیر فرآیند سریع یا همان ۱۲Bis را بیشتر می کند. نحوه نگارش نامه فیفا هم نشان می دهد خطر بسته شدن پنجره نقل و انتقالات، جدی است.

احمد سعادتمند که گفته بود حتی اجازه نمی دهد یک آجر از باشگاه استقلال کم شود، حالا با بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه چه خواهد کرد؟

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها