کد خبر : 3199

راه های تشخیص جعلی بودن 3 اسکناس پر کاربرد

راه های تشخیص جعلی بودن 3 اسکناس پر کاربرد

برای اینکه بتوانید بدون نیاز به دستگاه تشخیص اسکناس تقلبی، پول‌های جعلی را تشخیص دهید، بد نیست نشانه‌های پول تقلبی را به روایت بانک مرکزی بدانید:

٢هزار تومانی

برای تشخیص اسکناس دوهزار تومانی حواستان باشد که حتما به نخ امنیتی آن توجه کنید. نخ امنیتی این اسکناس از نوع پنجره‌ای با روکش فلزی است و آرم بانک مرکزی نیز در زمینه آن به چشم می‌خورد، این نخ درون خمیره کاغذ است و فقط بخش‌هایی از آن در سطح کاغذ نمایان است. یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای تشخیص ٢‌هزار تومانی واقعی نشانه برجسته برای تشخیص نابینایان است که در گوشه اسکناس به‌طور برجسته برای شناسایی آن توسط افراد نابینا به صورت سه دایره قرار گرفته که در پول‌های تقلبی این نشان وجود ندارد. همچنین بخش‌هایی از این اسکناس دارای چاپ برجسته است که برجستگی این سطوح در مقایسه با چاپ‌های دیگر به سادگی بوسیله انگشتان دست قابل لمس است.

١٠هزار تومانی

از دیگر اسکناس‌هایی که نمونه جعلی آن به وفور در بازار مشاهد می‌شود اسکناس‌های  ١٠‌هزار تومانی است. جالب است بدانید که چاپ برجسته روی این اسکناس در سه رنگ قهوه‌ای، سبز یشمی و سبز روشن بوده و نوشته‌های روی آن با انگشتان دست به راحتی قابل لمس است اما در نمونه‌های تقلبی کاغذ بسیار نازک است و رنگ آن به صورت ناشیانه‌ای طراحی شده است. دیگر ویژگی مهم اسکناس‌های واقعی ١٠‌هزار تومانی این است که علامت مخصوص نابینایان به‌صورت چهار دایره برجسته در گوشه سمت چپ و پایین اسکناس به رنگ قهوه‌ای چاپ شده اما نمونه‌های جعلی این علامت‌ها را ندارد. همچنین نوشته‌های پشت اسکناس با انگشتان دست به راحتی قابل لمس است. نخ امنیتی هم که یکی از فاکتورهای مهم برای تشخیص پول‌های تقلبی و واقعی است در این اسکناس با عرض ٢,٥ میلیمتر شامل آرم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در طول نخ که در مقابل نور با تغییر زاویه به صورت هفت رنگ دیده می‌شود و عدد لاتین ١٠٠٠٠٠ در روی آن قابل مشاهده است، اما پول‌های تقلبی اصلا این ویژگی را ندارند.

٥٠هزار تومانی

از مهمترین مشخصه‌های ایران‌چک‌ها این است که زمانی که ایران‌چک‌ها کپی می‌شود، تمام ویژگی‌های امنیتی خود را از دست می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های امنیتی ایران‌چک‌ها واترمارک یعنی (تصویر مخفی در وسط کاغذ ) است و همچنین نخ امنیتی که اگر در داخل دستگاه کپی قرار بگیرد، این نخ به رنگ سیاه درمی‌آید. همچنین دو نوع نخ امنیتی در این اسکناس وجود دارد. نخ امنیتی پنهان که عبارت I.R.IRAN روی آن درج شده و درون کاغذ قرار گرفته و نخ امنیتی پنجره‌ای که از نوع هولوگرافیکی با ریزنوشته است و به‌گونه‌ای درون کاغذ قرار گرفته که قسمتی از آن نمایان و قسمتی دیگر در بطن کاغذ مخفی بوده و با قرار دادن ایران‌چک از رو در مقابل نور تمام نخ نمایان می‌شود.

منبع: روزنامه شهروند

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها