کد خبر : 2812

قیمت بنزین قاچاق در لب مرزهای شرقی

قیمت بنزین قاچاق در لب مرزهای شرقی

کارشناسان می گویند با توجه به اینکه دولت قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد با ایجاد الزام به استفاده از کارت سوخت در حین سوخت گیری می تواند میزان مصرف واقعی را رصد کند.

به گزارش مهر، رشد قیمت ارز و افزایش اختلاف قیمت سوخت داخلی کشور با سایر همسایگان موجب شد تا بازار قاچاق سوخت رونق بگیرد. به گفته هندیان، معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز،  تا سال ۹۲ حجم قاچاق سوخت چیزی حدود ۷ یا ۸ میلیارد تومان بود اما حد فاصل ۹۲ الی ۹۶ این رقم به ۵۰۰ میلیون دلار تبدیل شد. این در حالی است که طی ۳ ماه گذشته چیزی حدود یک میلیارد لیتر قاچاق داشته ایم یعنی روزانه حدود ۱۰ تا ۱۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق می شده است.

به گفته این مقام مسوول با وجود اینکه قاچاق در آنسوی مرز، گرانتر فروخته می شود اما متقاضی بیشتری هم برای خرید وجود دارد. برای مثال بنزین در ایران لیتری ۱۰۰۰ تومان و در ترکیه یک دلار و بیست و نه سنت است یعنی چیزی حدود ۱۴ هزار تومان، در مرز کشورهای شرق هم در محدوده مرز حدود ۵ هزار تومان معامله می شود و داخل پاکستان بین ۷ تا ۸ هزار تومان خرید فروش می شود.

علی ادیانی راد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در ارتباط با قاچاق سوخت، گفت: تا کنون اعداد ۱۰، ۱۵، ۲۰ میلیون لیتر برای قاچاق بنزین عنوان شده ولی باید گفت عدد دقیقی از این قاچاق نداریم و فقط می توانیم بگوییم کف رقم قاچاق بنزین روزانه ۱۰ میلیون لیتر است؛ با احتساب دلار ۱۵ هزار تومانی می توان گفت ارزش ۱۰ میلیون لیتر قاچاق سوخت چیزی حدود روزانه صد و پنجاه میلیارد تومان است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها