کد خبر : 14813

چرا نگذاشتند گادوین منشا پنالتی دربی را بزند؟

چرا نگذاشتند گادوین منشا پنالتی دربی را بزند؟

لحظه‌ای که اشکان خورشیدی در سوت خود به علامت پنالتی برای استقلال دمید منشا برای زدن ضربه اعلام آمادگی کرد، اما به او توپ ندادند!

 پنالتی‌زن اول استقلال در دربی پاتوسی بود که فرشید به او اجازه نداد توپ را لمس کند چه رسد به اینکه ضربه را بزند. ایسما وقتی این جریانات را دید بی‌خیال پنالتی شد. از این بازی روز‌های زیادی گذشته و بی‌تعارف باخت استقلال در شهر‌آورد آن‌هم با یک گل فاجعه نبود، اما اشتباه استراتژیک کادر فنی تیم استقلال یک موقعیت طلایی را از این تیم گرفت. اگر ضربه پنالتی تبدیل به گل می‌شد شاید استقلال به بازی برمی‌گشت و دست‌کم به یک امتیاز دست پیدا می‌کرد. 

چرا منشا نباید پنالتی می‌زد؟ ادله کادر فنی استقلال برای پنالتی ندادن به او حضور منشا در پرسپولیس بوده. اینکه علیرضا بیرانوند شناخت کافی از منشا داشته و اگر پشت ضربه می‌ایستاد جهت توپ او را تشخیص می‌داد! شاید به همین دلیل بود که علیرضا بیرانوند قبل از بازی گفته بود از شوت‌های منشا می‌ترسد تا او را وادار به شوتزنی و زدن ضربه پنالتی بکند. این‌ها همه اش حدس و گمان بود. اگر منشا پنالتی را می‌زد و توپ تبدیل به گل نمی‌شد که احتمال داشت تنها روحیه منشا خراب می‌شد و از سویی شفر می‌توانست در بین دو نیمه او را تعویض کند، اما با ندادن پنالتی به منشا هم این بازیکن روحیه اش خراب شد. هم پاتوسی که انتخاب اول کادر فنی برای زدن ضربه پنالتی بود. هم اسماعیلی که چیپ زد و یک دنیا روی او آوار شد. مهدی رحمتی متهم به دخالت در زدن ضربه پنالتی شد. باقری بعد از بازی اخراج شد و ایسما هم از اتفاقات پنالتی گله‌مندی کرد و شفر هم به جرم نداشتن مدیریت مورد انتقاد قرار گرفت!

همه این‌ها به کنار بازیکن خارجی فشار کمتری را برای زدن ضربه پنالتی در شهر‌آورد تحمل می‌کند به این خاطر که می‌داند حتی اگر پنالتی را خراب کند زبان انتقاد را به خوبی متوجه نمی‌شود و از سویی دیر یا زود تهران را ترک می‌کند. تجربه ثابت می‌کند در فوتبال وقتی بازیکنی برای زدن ضربه پنالتی اعلام آمادگی می‌کند حتماً از انگیزه کافی برای زدن ضربه پنالتی برخوردار است. در گذشته وقتی شاهرخ بیانی از استقلال به پرسپولیس آمد علی پروین در شهر‌آورد به او اجازه داد پنالتی بزند. هر چند عکس این قضیه هم وجود داشت. ناصر حجازی که از تاج به شهباز آمده بود در یک بازی عمونصی به او اجازه نداد که پنالتی بزند و گفت در هر صورت چه پنالتی گل شود و چه هدر رود تو ضرر می‌کنی. 

فرشید اسماعیلی می‌خواست به علی بیرو چیپ بزند تا او را تحقیر کند؟ در پاسخ به این سؤال فقط بهتر است به فرشید اسماعیلی خطاب کنیم کریس رونالدو هم به علیرضا بیرانوند چیپ نزد آقای...

کارشناسان و پیشکسوتان استقلال پاسخ می‌دهند 

منشا باید پنالتی می‌زد یا نه؟

*حرف و حدیث‌ها درباره اتفاقی که در جریان شهرآورد ۸۹ رقم خورد و ضربه پنالتی‌ای که توسط استقلالی‌ها به هدر رفت، هنوز تمام نشده است. عده‌ای می‌گویند اگر منشا پنالتی را می‌زد یا پاتوسی پشت توپ قرار می‌گرفت، حتماً آن توپ گل می‌شد و اینکه چرا اسماعیلی جوان پشت توپ قرار می‌گیرد، سؤالات زیادی را مطرح کرده است. به همین بهانه با تنی چند از کارشناسان و پیشکسوتان پرسپولیس هم‌صحبت شدیم و درباره اینکه اگر منشا پنالتی می‌زد، بهتر بود یا نه، سؤال کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید:

شاهرخ بیانی: باید منشا، پاتوسی یا ایسما پنالتی می‌زدند 

من معتقدم پنالتی شهرآورد را باید پاتوسی می‌زد که تبحر خاصی در ضربات کاشته و ایستگاهی دارد، یا ایسما که در لیگ ازبکستان ۹ پنالتی‌اش را گل کرده بود و یا منشا که هم انگیزه بالایی برای گلزنی به پرسپولیس داشت و هم توانایی انجام این کار در او دیده می‌شد، اما متأسفانه اسماعیلی کار اشتباهی انجام داد و بدون اینکه از مربی اجازه گرفته باشد، رفت و پشت توپ ایستاد و غرور زیاد با ضربه چیپ آن را بالای دروازه فرستاد و احساسات میلیون‌ها استقلالی را با این کار بچگانه‌اش به بازی گرفت. من هم معتقدم اگر خارجی‌های استقلال پنالتی می‌زدند، تیم حتی برنده هم می‌شد.

صادق ورمزیار: منشا نه، ولی پاتوسی باید پنالتی می‌زد 

من خودم ۱۰، ۱۲ سال پنالتی‌زن استقلال بودم و اکثر آن‌ها را هم گل کردم و معتقدم پاتوسی باید پشت آن توپ قرار می‌گرفت و شک ندارم احتمال اینکه پنالتی‌اش را گل می‌کرد، بسیار بالا بود، ولی منشا به خاطر استرسی که می‌توانست به همراه خود داشته باشد و حضورش در پرسپولیس، شاید رویش فشار می‌آورد، نباید پنالتی می‌زد و پاتوسی بهترین کاندیدا بود، اما اینکه چرا شخص دیگری رفت و پشت توپ قرار گرفت، بحث دیگری است و کادر فنی تیم باید شرایط را بررسی کند که چه اتفاقی افتاده است.

مهدی فنونی‌زاده: خارجی‌های تیم باید پنالتی می‌زدند 

به اعتقاد من اگر بازیکنان خارجی استقلال مثل منشا، پاتوسی یا اسماعیل گونسالوس پنالتی را می‌زدند، شرایط فرق می‌کرد چرا که آن‌ها استرس کمتری داشتند و اسیر جو ورزشگاه نمی‌شدند مخصوصاً منشا که برای گل زدن به پرسپولیس انگیزه بالایی داشت و به نوعی برایش باز کردن دروازه پرسپولیس مهم بود تا خیلی چیز‌ها را ثابت کند. با این وجود اینکه چرا فرشید اسماعیلی پشت توپ ایستاد و پنالتی به آن حساسی را با ضربه چیپ به بالای دروازه فرستاد، سؤالی است که شفر باید به آن پاسخ دهد.

جعفر مختاری‌فر: منشا و پاتوسی توپ را گل می‌کردند 

به نظر من گادوین منشا یا پاتوسی اگر پنالتی را می‌زدند، توپ را گل می‌کردند. آن‌ها بسیار باانگیزه و باهوش هستند، به خصوص منشا که برای گل زدن به تیم سابق خود لحظه‌شماری می‌کرد، ولی متأسفانه نمی‌دانم چه کسی اجازه داد اسماعیلی بدون توجه به برنامه‌های تیمی برود و توپ را از منشا و پاتوسی بگیرد و آن را با خودخواهی به صورت چیپ به بالای دروازه بزند در حالی که اگر دو بازیکن خارجی استقلال پشت توپ می‌ایستادند، قطعاً آن را به راحتی گل می‌کردند و این‌طور با احساسات ما قدیمی‌ها و هواداران بازی نمی‌شد.

غلامرضا فتح‌آبادی: منشا باانگیزه‌تر بود 

به اعتقاد من نباید در شهرآورد آن اتفاق رخ می‌داد. خود شفر گفته پنالتی‌زن تیم پاتوسی بوده و قرار نبود منشا بزند، اما چرا اسماعیلی بدون توجه به برنامه‌های کادر فنی پشت توپ قرار می‌گیرد و پنالتی را به آن شکل هدر می‌دهد، جای سؤال دارد. من حتم دارم پاتوسی یا منشا پنالتی بهتری می‌زدند مخصوصاً منشا که تشنه گلزنی به پرسپولیس بود و می‌خواست به برانکو ثابت کند درباره او اشتباه کرده است. در کل فوتبال همین است و این اتفاقات پیش می‌آید، ولی بهتر بود در جریان آن پنالتی برنامه‌های کادر فنی رعایت می‌شد.

منبع: خبرورزشی

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها