کد خبر : 14104

خطر تساوی در کمین دربی 89

خطر تساوی در کمین دربی 89

تاریخ تقابل‌های پرسپولیس و استقلال ثابت کرده است که هرگاه حساسیت‌ها بر روی دربی پایتخت به اوج رسیده است، شاهد نبردی بی‌روح و کسل کننده بوده‌ایم.

با عبور از نبرد حساس سپاهان برابر ذوب‌آهن و توقف سربازان ژنرال در روزی که ایده‌آل‌ترین فرصت را برای تصاحب صدر جدول رقابت‌های لیگ برتر داشتند؛ حالا تمام نگاه فوتبال ایران در هفتۀ بیست و سوم، به نبرد سنتی، جنجالی، حاشیه‌ای، حیثیتی و...، میان پرسپولیس و استقلال است، تقابلی که به عقیدۀ بسیاری‌ها سرنوشت قهرمان فصل را مشخص خواهد کرد!

پرسپولیس دوام بخشیدن به صدرنشینی را می‌خواهد و استقلال به دنبال تکمیل شاهکار نیم‌فصل دوم خود است؛ هردو مسیرشان از پل‌چوبی پیروزی می‌گذرد، اما کدام یک دل شیر خواهد داشت که با چشم باز، بر روی این پل قدیمی که بر درۀ بلند احساسات و هیجانات هواداران بنا شده است، قدم بردارد و خود را به مقصد برساند؟!

در دو دهۀ اخیر دائماً تئوری مهندسی شدن شهرآوردها در میان بوده است، تساوی‌های مصلحتی و ادعاهایی از این دست که هرگز هه تکذیب شد و نه تایید! بگذریم، دربی‌های پایتخت از الگوی خاصی پیروی نمی‌کند، اما همواره کدها و نشانه‌هایی بسیار واضح را برای پیش‌بینی نتیجۀ آن از خود برجای گذاشته است! نشانه‌هایی که خیلی هوش بالایی را برای رمزگشایی نمی‌طلبد و تنها به یک ذهن خاطره‌باز نیازمند است!

در تمامی سال‌هایی که پرسپولیس و استقلال هردو در اوج بوده‌اند (که دست برقضا تعداد آن انگشت‌شمار است) دربی‌های تهران بسیار بی‌روح و بی‌هیجان برگزار شده است، حساسیت‌‌سازی‌های کاذب، افزودن هیجانات بر فشار روی دوش تیم‌ها و البته مسائلی که در پشت پرده می‌گذرد، هزاران سناریو را خواهد نوشت تا درست در روزی که انتظارات از یک بازی جنجالی و دیدنی به اوج خود می‌رسد، شاهد یک نبرد بسیار معمولی در حد و اندازه‌های لیگ دسته چندم استانی باشیم!

توقف سپاهان بهترین بهانه را به دو تیم خواهد داد تا حاشیه‌ای امن را پیرامون خود ببینند و دوئل‌های خود را به طور غیرمستقیم دنبال کنند و از شکست دادن حریف در نبرد رو در رو پرهیز کنند! هرچند که هنوز بخشی از سرنوشت صدر جدول، در دستان تی‌تی‌های تبریز است تا در صورت پیروزی احتمالی آنها، سرخآبی‌ها شدیداً احساس خطر کنند و برای پیروزی در دربی دل به دریا بزنند!

تفکر سازش برای حفظ داشته‌های خود، سالهاست که در روزهای حساس فوتبال ایران، حتی در سطح ملی نیز در ذهن تیم‌هایمان جولان می‌دهد، پرسپولیس و استقلال به خوبی می‌دانند که پیروز نبرد دربی، تکلیف قهرمان را تا حدود بسیار زیادی مشخص خواهد کرد و نیرویی دو چندان را برای پیگیری رقابت‌های فصل خواهد داد، اما متاسفانه آنها نیمۀ خالی لیوان را همواره دیده‌اند و به قسمت بد ماجرا خیره شده‌اند! چرا که نگرانی از اما و اگرها به آنها اجازه نداده است خودشان باشند و برای فوتبال به میدان بروند!

منبع:ورزش11

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها