کد خبر : 11965

ارز از کانال 13 هزار تومان بر می گردد

ارز از کانال 13 هزار تومان بر می گردد

رئیس کل بانک مرکزی درباره قیمت ارز گفت: قیمت ارز از کانال 13 هزار تومان بر می گردد.

عبدالناصر همتی از عرضه 11.5 میلیارد یورو ارز در بازار نیما با قیمت بالای 10 هزار تومان خبر داد و تصریح کرد: اما یورو در بازار آزاد 15 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این قیمت‌ها برای واردکننده به صرفه نیست و ماندگار نخواهد بود. من معتقدم نرخ هایی که وجود دارد واقعی نیست ولی از اول هم گفتم برای ارز نرخ تعیین نمی کنم.

وی با تشریح جزئیات عرضه 11.5 میلیارد یورو ارز در سامانه نیما بیان داشت: 3 میلیارد و 500 میلیون یورو از طریق بانک مرکزی عرضه شده و 8 میلیارد یورو نیز عرضه صادر کنندگان بوده که 7 میلیارد و 400 میلیون یورو فروش٬ 600 میلیون یورو واردات در مقابل صادرات و واگذاری امتیاز به غیر بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این 8 میلیارد یورو معادل 9 میلیارد و 200 میلیون دلار خواهد بود، افزود: این در حالی است که صادرات غیر نفتی 40 میلیارد دلار بوده که اگر سهم شرکت گاز هم که بخشی از آن بوده را کم کنیم 30 تا 35 درصد ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته و حدود 65 درصد هنوز بازنگشته است.

-----------------------------------------------------------

»»» قیمت روز بازار و کارخانه تمام خودروهای داخلی و وارداتی «««

-----------------------------------------------------------

همتی درباره چرایی افزایش قیمت ارز در هفته های اخیر گفت: به دلیل تقاضای فصلی و برخی خبرهای منفی و جو سازی های برخی افراد موجب افزایش قیمت ارز شده است. برخی از نماینده های مجلس، همکارانم در دولت و برخی کارشناسان اقتصادی اظهاراتی می کنند که قرار است فلان کار انجام شود و ... جو منفی درست می کنند.

وی از عرضه 30 تا 35 درصد ارز حاصل از صادرات به بازار نیما خبر داد و گفت: برخی از این صادرکنندگان هستند که ما حتی آدرس برخی از آنها را پیدا نکردیم و تعدادی از کارت های اجاره ای صادرات داشته اند. اما فهرستی را آماده و به نیروی انتظامی تحویل خواهیم داد.

همتی تصریح کرد: بانک مرکزی امسال 38 میلیارد دلار تامین ارز کرده است که 9.3 میلیارد دلار از از طریق سامانه نیما بوده و  میلیارد دلار 24 ازطریق سیستم بانکی بوده است که از طریق بانک مرکزی تامین شده است.

وی همچنین تاکید کرد: اگر صادرکنندگان ارز را تامین کنند بانک مرکزی نیاز ندارد که ارز را تامین کند.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها