کد خبر : 11308

مانع اصلی بهبود حقوق معلمان چیست؟

مانع اصلی بهبود حقوق معلمان چیست؟

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در قانون اساسی آموزش رایگان را داریم اما الزامات آن فراهم نیست، گفت: بار برنامه‌های درسی در ایران سنگین‌تر از متوسط جهانی است.

علی الهیار ترکمن در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالش‌های اقتصادی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چرا این وزارتخانه فقیر است؟ اظهار کرد: پاسخ به این پرسش سهل و ممتنع است اگر می‌توانستیم به جواب روشنی درباره این سوال برسیم، وضعیت آموزش‌وپرورش نسبت به الان خیلی بهتر بود.

قوانین عام اجازه ایجاد شرایط بهینه مالی برای معلمان را نمی‌دهد

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به وضعیت حقوق معلمان عنوان کرد: حقوق معلمان بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری است و آموزش و پرورش هیچ نقشی در بالا و پایین کردن آن ندارد و این موضوع را باید قانون مشخص کند اما تبعیت آموزش و پرورش از قوانین عام و همانند بودن حقوق معلم با سایر کارمندان دولت نمی‌تواند شرایط بهینه را برای این قشر را ایجاد کند بنابراین مجموعه کارشناسی کشور ازجمله دولت و نمایندگان مجلس باید بر روی عوامل پدید آورنده مشکلات تمرکز و برای حل آن به آموزش‌ و پرورش کمک کنند.

وی ادامه داد: آموزش عالی قبل از دهه 80 با شرایط آموزش و پرورش مواجه بود اما از زمانی که قانون خاص خود را طراحی کردند وضعشان بهتر شد و هم اکنون به نقطه بهینه شرایط مالی، اداری و استخدامی رسیده‌اند و ما در آموزش و پرورش با این موضوع خیلی فاصله داریم.

مشکلاتی که قوانین عام برای معلمان رقم می‌زند

الهیار ترکمن خاطرنشان ساخت: قوانین عام اجازه نمی‌دهد مدرک دوم معلمان اعمال شود یا ساعت کار آنها در شرایط خاص مطابق موارد خاصی که مورد نیاز آموزش و پرورش است، تنظیم شود همچنین برخی فوق العاده‌ها به آنها اختصاص نمی‌یابد بنابراین مجلس و دولت باید اداره هیات امنایی را که برای دانشگاه‌ها وجود دارد برای آموزش و پرورش در نظر بگیرید.

13هزار ساعت آموزش برای 12 سال؛ متوسط جهانی 9 هزار ساعت

وی با اشاره به اینکه ویژگی‌های شغلی در آموزش و پرورش باید مانند وزارت نفت و سازمان هواپیمایی از شاغل‌محور بودن به شغل‌محور بودن تغییر یابد، افزود: از سوی دیگر برخوردهای سلیقه‌ای و گزینشی با قوانین و سنگین بودن بار برنامه‌های درسی از موضوعات دیگری است که ما با آن مواجه هستیم به گونه‌ای که هم اکنون در ایران برای 12 سال دوران تحصیل 13 هزار و 900 ساعت آموزش ارائه می‌شود در حالیکه متوسط آن در دنیا کمتر از 9 هزار ساعت است و این مسئله نرخ نیاز به منابع را بالا برده و بر روی ساماندهی منابع انسانی و مالی تأثیر زیادی دارد برای حل این مشکل به کار مشترکی میان وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز داریم.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها