کد خبر : 80518

با صداهای خرابی خودرو آشنا شوید

با صداهای خرابی خودرو آشنا شوید

معمولا مکانیک های ماهر با شنیدن صدای موتور، ترمز یا هر کدام از قسمت های دیگر خودرو متوجه چگونگی عملکرد یا خرابی آن ها می شوند. بنابراین، برای تامین امنیت خود و سلامت خودرو، نباید از اهمیت این صدا ها غافل شویم.

به گزارش خودروتک به نقل اقتصاد آنلاین، تصور کنید در آرامش کامل در حال رانندگی هستید که صدای عجیبی از موتور خودرو می شنوید.

در چنین موقعیتی دو نوع راننده وجود دارد، راننده اول به این صدا حساس می شود و خودرو را در سریع ترین زمان ممکن به یک تعمیرکار نشان می دهد و راننده دوم با بی اعتنایی امیدوار است اوضاع خود به خود به حالت عادی برگردد.

اگر جزو دسته دوم هستید، توصیه می شود جانب احتیاط را رعایت کنید و از کنار این صدا های عجیب به سادگی عبور نکنید.

در این مطلب درباره صداهایی را که از خودرو شنیده می شود و نباید آن ها را نادیده گرفت به شما هشدار می دهیم :

۱-  صدای ساییدگی چرخ دهنده ها هنگام تعویض دنده :

صدای جیغ یا سوت مانند تعویض دنده یعنی سیستم انتقال قدرت خودرو خوب کار نمی کند. اگر هنگام تعویض دنده صدایی شبیه جیغ یا ساییدگی شنیدید، حتما تا خرج سنگینی روی دست شما نگذاشته، به تعمیرگاه مراجعه کنید. خوشبختانه امروزه به کمک دستگاه های دیجیتالی، مشکل گیربکس قابل تشخیص است و اگر زود مراجعه کنید جلوی هزینه های بیشتر را می گیرید.

۲- سر و صدا از داخل موتور :

اگر این صدا را شنیدید، نشانه این است که تسمه تایم نیاز به تعویض دارد . در اینجا این سوال بوجود می آید که آیا می توانیم خودرو را به حال خود رها کنیم و یا باید همان موقع به تعمیرگاه مراجعه کنیم؟ اگر شما برنامه زمانبندی مشخصی برای تعمیر خودروی خود دارید، بگذارید سر زمان مقرر آن را تعویض کنید. اما برای اطمینان و برای این که مطمئن شوید خسارتی به خودرو وارد نمی کند، می توانید آن را به یک تعمیرکار نشان دهید.

 ۳- صدای سوت از موتور :

اگر به همراه صدا، درجه حرارت خودرو بالا می رود، به نظر می رسد که فن خودرو درست کار نمی کند و این باعث می شود موتور خودرو بیش از حد گرم شود . اغلب این مشکل ناشی از نشت داخل رادیاتور و یا پمپ آب است که موجب می شود آب رادیاتور کم شود . مزیت این سر و صدا این است که شما هر چه زود تر مطلع می شوید و قبل از آسیب به قسمت های دیگر، نسبت به تعمیر آن اقدام می کنید.

۴-  صدای اصطکاک و سایش هنگام ترمز کردن:

هنگامی که بعد از هر ترمز سر و صدایی می شنوید، بلافاصله خودرو خود را به یک مکانیک نشان دهید. فرکانسی که از ترمز شما می آید می تواند عوامل مختلفی مانند لنت، ساخت و مدل خودروی شما بستگی داشته باشد .

۵- صداهای عجیب از سایر قسمت ها :  

گاهی اوقات تعویض نکردن برخی قطعات کوچک موجب می شود تا به اجزای اصلی موتور خودرو شما آسیب برسد و وسایلی مانند پیستون ها از کار بیفتند . می توانید با چکاب ماهانه خودروی خود، از این خسارات بزرگ جلوگیری کنید.  

در انتها باید بگوییم که اگر از خودروی خود صداهای عجیب و غریب می شنوید، آخرین چیزی که باید انجام دهیم این است که آن را نادیده بگیرید. بهترین راه برای محدود کردن هزینه های تعمیر، نگهداری منظم و هوشیاری است که با سرعت عمل همراه شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها