کد خبر : 18855

تعویض به موقع روغن جعبه دنده های اتوماتیک را جدی بگیرید

تعویض به موقع روغن جعبه دنده های اتوماتیک را جدی بگیرید

تعویض روغن گیربکس اتومات یک امر واجب است. در واقع اگر تعویض روغن جعبه دنده در زمان مورد نیاز خود انجام نشود می تواند اتفاقات ناگواری را برای گیربکس و خودروی شما رقم بزند.

به گزارش خودروتک ، گیربکس های اتومات نسبت به گیربکس های دستی حساسیت بیشتری در عملکرد خود دارند. ساختمان اجزای این گیربکس ها نسبت به دما و فشار حساس تر بوده و بر اثر افزایش ناگهانی دما و افزایش ناگهانی فشار ممکن است دچار آسیب دیدگی شوند. نقش واسکازین یا همان روغن گیربکس در این سیستم روان سازی و خنک سازی اجزای داخلی آن است. روغن گیربکس باعث می شود عناصر داخلی دستگاه بهتر روی هم سوار شده و عمل کنند. همچنین به عنوان یک عنصر خنک کننده عمل کرده و حرارت ایجاد شده بر اثر اصطکاک را کاهش می دهد. حالا نکته اینجاست که گاهی روغنی که در گیربکس استفاده شده کارکرد خود را از دست می دهد. این اتفاق می تواند به دلایل متفاوتی رخ بدهد. مثلاً دما و فشار بالا می تواند روی کیفیت روغن جعبه دنده اثر گذاشته و ویژگی های شیمیایی و فیزیکی آن را از بین ببرد.

همچنین می دانید که در داخل هر گیربکس اتومات از یک فیلتر استفاده شده است. دلیل استفاده از فیلتر پالایش روغن گیربکس بوده و در واقع فیلتر ذرات آلودگی را از درون روغن جدا می کند تا به بهترین شکل عمل کند. حال گاهی ممکن است همین فیلتر گیربکس نیز دچار اشکال شده و بر اثر استفاده زیاد دیگر به درستی عمل نکند. این اتفاق در نهایت منجر به این می شود که روغن گیربکس به مرور زمان کیفیت و کارایی خود را از دست داده و نتواند عملکرد صحیحی داشته باشد. در چنین مواقعی که روغن گیربکس به درستی عمل نمی کند لازم است که صاحب خودرو هرچه سریعتر اقدام به تعویض روغن گیربکس کرده و برای این کار به یک تعمیرگاه ماشین مراجعه کند.


منبع: گیربکس فیکس

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها