کد خبر : 78251

خدمات شیشه اتومبیل

خدمات شیشه اتومبیل

خدمات شیشه اتومبیل تا به حال به ساختار شیشه اتومبیل دقت کرده‌اید؟ به نظر شما در مواقع تصادف یا وارد شدن ضربه شدید، شیشه چه کمکی به سرنشینان می‌تواند داشته باشد؟ بله درست حدس زدید. شیشه خودرو به ...

تا به حال به ساختار شیشه اتومبیل دقت کرده‌اید؟ به نظر شما در مواقع تصادف یا وارد شدن ضربه شدید، شیشه چه کمکی به سرنشینان می‌تواند داشته باشد؟ بله درست حدس زدید. شیشه خودرو به عنوان یک جداکننده بین کابین خودرو و محوطه خارجی در ماشین استفاده می‌شود تا از افراد داخل خودرو در برابر عوامل متعدد محافظت کند. عواملی چون: باد و طوفان ، گرد و غبار و ریز گرد ، صدا محیط و ...

همه چیز در مورد شیشه اتومبیل

در ابتدای ساخت خودرو و زمان شروع به کار بردن شیشه در صنعت خودروسازی، از جنس شیشه‌های معمولی تنها برای قسمت جلو از این قطعه در بدنه ماشین استفاده شد. به مرور زمان و توسعه طراحی و ساخت انواع خودرو با توجه به معایبی که شیشه معمولی از جمله خرد شدن به قطعات کوچک‌تر با لبه‌های تیز و برنده داشت، نوعی جدید از شیشه اتومبیل وارد بازار شد.

اولین شیشه ماشین با ضریب ایمنی بالا و حفظ سلامت جان سرنشینان در برابر حوادثی مانند تصادف یا وارد شدن ضربه‌های سهمگین، با نام شیشه لمینت تولید و در چرخه ساخت اتومبیل به کار گرفته شد. این نوع شیشه با استفاده از لایه پلیمری و چسب نئوپرن در قاب قرار داده می‌شود.

به دلیل ظرافت و حساس بودن این عضو جدید از بدنه ماشین باید گفت که مقداری از هزینه کلی خودرو در حدود یک درصد ، شامل قیمت شیشه اتومبیل به کار رفته در آن نیز می‌شود. با توجه به این موضوع، شیشه استفاده شده می‌تواند در انواع مختلف از لحاظ ابعاد، شکل ، جنس  و هم‌چنین داشتن استاندارد لازم برای ساخت و برند تجاری تولید و به کار گرفته شود.

شیشه ماشین از جمله قطعات به کار گرفته شده در خودرو است که از لحاظ قیمت و کیفیت کمتر به آن توجه شده اما به عنوان یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین وسیله در فرایند تولید قرار می‌گیرد. این عضو از بدنه به عنوان یک عایق صدا، دما و هم‌چنین رطوبت عملکرد مناسبی دارد. به نحوی که فضای داخلی کابین را در برابر گرما، سرما، برف، باران و تابش مستقیم نور خورشید محافظت می‌کند تا آسیبی وارد نشود.

انواع شیشه خودرو

با توجه به توسعه ساخت‌وساز اتومبیل و استفاده از تجهیزات پیشرفته در خط تولید، شیشه خودرو نیز دچار تغییر و تحولات شده و در انواع مختلف با کاربری‌های متفاوت ساخته شده و به کار برده می‌شود.

۱. شیشه سکوریت یا نشکن

این نوع شیشه (toughened glass )  بیشتر در قسمت عقب و جانبی خودرو کاربرد دارد. با این تفاوت که با ایجاد اندکی تغییر در نحوه تولید، ضریب ایمنی را به منظور جلوگیری از خرد شدن به قطعات کوچک لبه تیز و برنده در تصادفات و وارد شدن نیرو‌های خارجی، افزایش داده‌اند.

شیشه  معمولی بعد از مرحله فرم دهی و برشکاری تحت دمای ۶۰۰ تا ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد، حرارت دیده و داغ می‌شود بلافاصله با وارد شدن یک شوک سرد شده و استحکام سطحی را به دست می‌آورد. از این رو در هنگام وارد شدن ضربه به قطعات ریز با لبه های گرد و غیر برنده تبدیل می‌شود.  خروجی این فرآیند ، شیشه سکوریت است.  این شیشه ها دمای 300 درجه را تحمل میکنند و هفت برابر مقاوم تر از شیشه های معمولی هستند.

22Capture

۲. شیشه لمینت

پس از وارد شدن خسارات جانی و مالی بسیار در به کار بردن شیشه معمولی در قسمت جلو خودرو، مهندسین توانستند مطابق با استاندارد‌ ، نوعی شیشه  دو لایه با یک لایه پلیمری  P.V.B  که طی یک فرایند دما و فشار لمینت  می شوند و به هنگام وارد شدن ضربه هیچ‌گونه خطر جانی برای سرنشینان و راننده نخواهد داشت. یعنی شیشه بعد از شکست یکپارچگی خود را از دست نمی دهد.

نحوه عملکرد این نوع شیشه در هنگام وقوع حادثه، به این صورت است که به محض وارد شدن نیرو، خرده‌های آن به صورت منسجم و یکپارچه در سر جای خود باقی مانده و به سمت داخل کابین فرو نمی‌ریزد. علاوه بر این جذب بالای اشعه ماورا بنفش نور خورشید و هم‌چنین ترمیم ترک شیشه اتومبیل از جمله ویژگی‌های شیشه لمینت به حساب می‌آیند.

۳. شیشه دودی

شیشه دودی فابریک یا دودی کردن شیشه اتومبیل با استفاده از برچسب دودی سولار؟

یکی دیگر از خدمات شرکت‌های تولیدکننده خودرو، استفاده از شیشه‌های دودی سولار فابریک در خط تولید خودرو است. بطور مثال: شیشه های کابین عقب برخی خودروها مانند جک اس 5 ، فابریک دودی است.

راه دوم استفاده از برچسب های دودی سولار روی شیشه خودرو است. دودی کردن شیشه‌های ماشین  توسط نصاب کار بلد و ماهر انجام می شود. برچسب های دودی رنگ و درصد تیرگی متنوع دارند. البته طول عمر محدودی هم دارند.

33Capture

انجام این کار در بسیاری از کشور‌ها به خصوص کشور ما با میزان درصد بالا، تخلف محسوب شده و شامل جریمه نیز می‌شود. دودی کردن شیشه‌های ماشین به دلایل مختلفی مانند مسائل امنیتی و یا پیشگیری از تابش مستقیم نور خورشید به داخل خودرو انجام می‌شود.  قطعا طول عمر قطعات داخل کابین را نیز افزایش می دهد.

۴. شیشه‌های رفلکسی

برخی از انواع شیشه که در صنعت ساختمان‌سازی نیز به کار برده می‌شود، شیشه‌های رفلکس‌دار است. ساختار این نوع شیشه خودرو بدین نحو است که از داخل می‌توان به راحتی فضای بیرون را مشاهده کرد اما از بیرون نمی‌توان فضای داخلی کابین را رصد کرد. به همین دلیل بیشترین استفاده را در خودرو‌های امنیتی و دولتی دارد.

ترمیم شیشه اتومبیل

در بسیاری از موارد دیده شده است با وارد شدن یک ضربه کوچک از یک سنگ‌ریزه یا برخورد شی نوک‌تیز با شیشه جلو  ماشین، این عضو حساس بدنه اتومبیل دچار ترک‌خوردگی و آسیب شود. برای همین موضوع در اکثر موارد توصیه می‌شود به منظور ترمیم شیشه اتومبیل، آن را جابجا نکرده و با شرکت‌هایی که خدمات ترمیم شیشه اتومبیل در محل به صورت سیار دارند استفاده کنید.

44Capture

در برخی موارد با توجه به میزان ترک‌خوردگی یا شکستگی لازم است تا شیشه خودرو تعویض شود چنانچه لزومی بر این کار نباشد، ترمیم سنگ خوردگی شیشه و یا ترمیم ترک شیشه اتومبیل کاری تخصصی است و توسط تزریق مواد رزین مخصوص و اشعه یو وی انجام می شود. میزان هزینه ترمیم شیشه اتومبیل بسته به مقدار ترک‌خوردگی می‌تواند متغیر باشد که هر چه بزرگ‌تر باشد، قیمت آن نیز بیشتر می‌شود.

کلام آخر

شیشه اتومبیل به عنوان یک حفاظ در قسمت‌های جلو، عقب و جوانب خودرو به کار می‌رود. این عضو مهم در بدنه ماشین یک عایق برای جلوگیری وارد شدن سرما، گرما، برف، باران و... به داخل کابین استفاده می‌شود. شیشه خودرو در اشکال و اندازه‌های مختلف تولید و روانه بازار می‌شود.

شرکت شیشه اتومبیل پرشین با خدمات مربوط به فروش، ترمیم و دودی کردن شیشه ماشین به صورت حضوری و سیار در خدمت کاربران است. پشتیبانی از تمامی برند‌های خودرو و تأمین نیاز آن‌ها به تعویض یا فروش شیشه‌ها از دیگر خدمات شرکت شیشه اتومبیل پرشین به حساب می‌آید.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها