کد خبر : 6256

مقایسه جرایم رانندگی در ایران و اروپا + جدول

مقایسه جرایم رانندگی در ایران و اروپا + جدول

جریمه تخلفات رانندگی در کشورهای مختلف با نرخ‌های متفاوتی محاسبه می‌شود. در مقایسه نرخ جرایم رانندگی ایران با نرخ جرایم رانندگی در اروپا و کشورهای اروپایی متوجه می‌شویم هزینه تخلف در ایران بسیار پایین است.

به گزارش خودروتک، جریمه تخلف رانندگی عموماً به پرداخت نقدی نسبتاً کم محدود می‌شود ولی در اروپا علاوه بر جریمه سنگین نقدی، به‌سادگی می‌تواند به ابطال گواهینامه و حتی حبس منجر شود.

تصور عمومی در ایران بر این است که نرخ جریمه رانندگی در کشور بالاست و این تصور در سطوح مختلفی نهادینه شده. به‌طوری‌که در دوره‌های مختلف افزایش این جرایم با مخالفت‌های زیادی مواجه بوده و حتی در دوران پیشاتورمی نیز این نرخ بسیار کمتر از کشورهای پیشرفته بود.

دراین‌باره می‌توان به گزارشی از روزنامه هفت صبح در سال 95 اشاره کرد که در آن با مقایسه جریمه رانندگی بین ایران و کشورهای اروپایی پرداخته و ایران را بهشت رانندگان متخلف دانسته است.

تفاوت جریمه ایران و اروپا

فاصله بین جرایم رانندگی در ایران و دیگر کشورها حالا از قبل هم بیشتر شده است. به‌عنوان‌مثال جریمه صحبت کردن در شهرهای کوچک ایران حدود 80 هزار تومان و در کلان‌شهرها 100 هزار تومان است.

این نرخ در اروپا به‌طور متوسط 83 یورو است. اگر یورو را با نرخ دولتی 4750 تومان در نظر بگیریم به حدود 400 هزار تومان می‌رسد که 4 برابر ایران است. این نرخ در کشور هلند به 230 یورو می‌رسد که بیش از یک‌میلیون تومان و 10 برابر جریمه در ایران است.

قانون وارونه جریمه «جاده‌ای و شهری» در ایران

در ایران نرخ جریمه در مناطق مسکونی کمتر از نرخ جریمه در بزرگراه‌هاست. حداقل در شهرهای کوچک و روستاها این‌گونه است؛ به‌عبارت‌دیگر بیشترین نرخ جریمه در ایران مربوط به کلان‌شهرها و جاده‌های بین‌شهری است و کمترین نرخ جریمه مربوط به شهرها و روستاهاست. گویا در ایران بر اساس درآمد و توزیع ثروت جرایم تعیین می‌شود و نه بر اساس خطری که تخلف ممکن است ایجاد کند.

جریمه در کشورهای اروپایی برعکس این روال ایران است. به این معنی که بیشترین میزان جریمه مربوط به مناطق مسکونی و کمترین میزان جریمه مربوط به بزرگراه‌هاست.

جریمه زندان برای سرعت غیرمجاز

مساله دیگر در تفاوت نوع جریمه‌هاست. جرایم رانندگی در ایران بیشتر نقدی است تا جزایی. در سوی دیگر خشن‌ترین برخورد با تخلف در نروژ صورت می‌گیرد.

در نروژ اگر کسی با سرعت 56 کیلومتر بیشتر از سرعت مجاز رانندگی کند بین سه ماه تا سه سال گواهینامه‌اش تعلیق می‌شود.

این تخلف اگر به‌سرعت 76 کیلومتر برساعت بیش‌ازحد مجاز برسد به حبس منجر می‌شود. تنها یک‌بار تجاوز از سرعت می‌تواند حداقل 18 روز حبس برای فرد خاطی رقم بزند.

در فرانسه و موناکو تکرار تخلف سرعت 50 کیلومتر برساعت بیش از حد مجاز به سه ماه حبس و جریمه 3750 یورویی منجر می‌شود.

قانون حبس برای همه کشورها نیست ولی تخطی از سرعت در بسیاری از کشورها منجر به باطل شدن گواهینامه (موقتی، از 3 ماه تا چند سال) می‌شود.

در جدول زیر نرخ جریمه‌های ایران (به تومان) و کشورهای مختلف اروپایی (به یورو) آمده است. در این جدول بیشینه جریمه آمده است که در ایران مربوط به کلان‌شهرهاست و در اروپا مربوط به مناطق مسکونی است.

  ایران (هزار تومان) نروژ (یورو) فرانسه (یورو) آلمان (یورو) ایتالیا (یورو) متوسط اروپا (یورو)
استفاده از موبایل 100 184 90 40 160 83
سبقت غیرمجاز 200 756 90 30 85 156
سرعت غیرمجاز 200 944 90 80 143 191
عبور از چراغ قرمز 200 756 90 90 170 183
 
منبع: باما
ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها