کد خبر : 5987

مانکن هایی برای حفظ جان

مانکن هایی برای حفظ جان

احتمالاً تست تصادف خودرو را در مستندهای زیادی مشاهده کرده‌اید. تصادفاتی ساختگی که در آن یک خودرو با چند آدمک به‌شدت به مانعی برخورد می‌کند. بی‌شک ایمنی بسیاری از رانندگان و سرنشینان خودروهای امروزی مدیون آدمک های تست تصادف خودرو است؛ اما اغلب مردم تصور می‌کنند که این آدمک ها تفاوتی با مانکن‌های فروشگاه‌های لباس‌فروشی ندارند.

به گزارش خودروتک، آدمک هایی که به‌جای ما در تست تصادف خودرو حاضر می‌شوند شباهت بسیاری به یک انسان واقعی دارند. آنها در شکل و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند و سنسورهای بی‌شماری که در آنها کار گذاشته شده مانند عصب‌های انسان اطلاعات حاصل از تصادف را در اختیار مهندسان قرار می‌دهد. آنها همانند انسان دچار شکستگی، نقص عضو و قطع اندام می‌شوند اما به‌جای اینکه فورا به بیمارستان منتقل شوند با صبر و حوصله موردبررسی کارشناسان قرار می‌گیرند.

تاریخچه آدمک های تست تصادف خودرو

آدمک ها از میانه‌های قرن ۱۹ میلادی یعنی دقیقا هنگامی‌که بشر به فکر ساخت وسایل نقلیه افتاد، به‌عنوان شبیه‌ساز رفتار انسان‌ها در تصادفات مورداستفاده قرار گرفتند. ناگفته پیداست که در آن زمان این آدمک ها تفاوت چندانی با مترسک‌های جالیز نداشتند با این وجود همواره نقش مؤثری در رفع ایرادات خودروها و کاهش تلفات سوانح رانندگی داشته‌اند.

آدمک های تست تصادف خودرو

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی آدمک های تست تصادف خودرو قواره‌ای واقعی‌تر به خود گرفتد و به مدل‌هایی خوش‌تیپ و ساخته‌شده از لاستیک و فولاد تبدیل شدند با این حال همچنان با آدمک های امروزی تفاوت زیادی داشتند. امروزه آدمک های تست تصادف بیش از هر زمان به انسان واقعی شباهت دارند؛ وجود بیش از ۸۰ سنسور در بدن، برخورداری از اسکلتی مشابه انسان و در نظر گرفتن جنسیت و سن در ساخت آنها از جمله وجوه تشابه این آدمک ها با ما هستند. آنها قادرند در هر ثانیه هزاران بار اطلاعات را به کارشناسان منتقل کنند.

تست تصادف خودرو در جنرال موتورز

به عقیده جک جنسن، مهندس ایمنی جنرال موتورز و مدیر فنی آزمایشگاه آدمک در میلفورد پیشرفت آدمک ها معیار دقیقی از نتایج سوانح رانندگی به خودروسازان می‌دهد. به گفته او شرکت جنرال موتورز با ۲۰۰ آدمک به ارزش ۲۵ میلیون دلار گران‌قیمت‌ترین آزمایشگاه تست تصادف خودرو را در اختیار دارد.

آدمک های تست تصادف خودرو

این آدمک ها مانند اعضای یک خانواده هستند و سن و وزن و جنسیت‌های متفاوتی دارند. آدمک های مرد وزنی در حدود ۲۳۳ پوند و قدی معادل ۶ فوت دارد. زن‌ها نیز با قد ۵ فوت و وزن ۱۰۵ پوند شباهت زیادی به زن‌های دنیای واقعی دارند. در میان آدمک های شرکت جنرال موتورز حتی بچه، نوپا و نوزادانی را هم مشاهده می‌کنید. مدل‌هایی که گاه قیمتی بیش از ۴۰۰ هزار دلار دارند!

امروزه آدمک های تست تصادف خودرو استخوان‌هایی از جنس پلاستیک و دنده‌های از لاستیک و فولاد دارند. همچنین در آزمایشگاه تاثیر تصادف بر روی پوست آنها نیز موردبررسی قرار می‌گیرد. در شبیه‌سازی‌های تصادف هر چیزی از جمله شرایط آب و هوایی و شرایط اصطکاک جاده موردتوجه قرار می‌گیرد. با وجود اینکه امروزه بسیاری از کارهای انسان برعهده کامپیوترها گذاشته می‌شود اما خودروسازان همچنان ترجیح می‌دهند که از آدمک های تست تصادف خودرو استفاده کنند.

تست تصادف خودرو

به عقیده جک جنسن، مهندس ایمنی جنرال موتورز و مدیر فنی «آزمایشگاه آدمک» در میلفورد حتی در طراحی یک دستگیره در نیز باید جنبه‌های ایمنی را لحاظ کرد تا سرنشینان بتوانند پس از وقوع تصادف به‌راحتی در را باز کنند. در آزمایشگاه ایمنی ولوو روزانه بیش از ۵ تصادف شبیه‌سازی می‌شود و هرچه آدمک ها واقعی‌تر آسیب ببینند جان انسان‌های بیشتری از مرگ حتمی نجات پیدا می‌کند.

منبع: ماشینو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها