کد خبر : 72310

راننده تسلا که در حالت اتوپایلوت تصادف کرد، دادگاهی می شود

راننده تسلا که در حالت اتوپایلوت تصادف کرد، دادگاهی می شود

دادستان‌های کالیفرنیا برای مالک خودروی الکتریکی تسلا مدل اس که در جریان یک سانحه تصادف در سال ۲۰۱۹، دو نفر را به کشتن داد، پرونده جنایی تشکیل دادند.

به گزارش خودروتک به نقل از آی تی ایران، طبق گزارش آسوشیتد پرس، در این تصادف مرگبار که روز ۲۹ دسامبر سال ۲۰۱۹ در منطقه گاردنا واقع در حوالی شهر لس‌انجلس رخ داد، کوین جورج عزیز ریاض با خودروی تسلا مدل اس مشکی‌رنگ خود که در حالت «آتوپایلوت» در حال حرکت بود، از چراغ قرمز عبور و با خودروی هوندا سیویک تصادف کرد که بر اثر شدت برخورد، دو نفر کشته شدند.

این برای اولین بار است که در ایالات متحده و برای یک مالک خودروی تسلا که در حالت آتوپایلوت تصادف می‌کند، پرونده جنایی تشکیل می‌شود. طبق اتهاماتی که دادگاه عالی کالیفرنیا ثبت شده، ریاض اکنون با دو اتهام قتل عمد از طریق یک وسیله نقلیه مواجه شده است. در حال حاضر، این مالک خودروی تسلا به قرار وثیقه آزاد است.

حالت اتوپایلوت که قادر به کنترل فرمان و ترمز خودروست و می‌تواند در برخی بزرگراه‌ها، تغییر بین لاین‌ها را نیز انجام دهد، اخیرا به طور سخت‌گیرانه‌ای تحت نظارت نهادهای قانونگذار فدرال قرار گرفته است.

در سال گذشته، سازمان ملی ایمنی بزرگراه‌های آمریکا، تحقیقاتی را پیرامون چندین مورد تصادف خودروهای تسلا که در همه آنها حالت آتوپایلوت فعال بود، آغاز کرد. در سال‌های قبل نیز چند تصادف مرگبار توسط خودروهای تسلا و قابلیت اتوپایلوت گزارش شده و خانواده سرنشینان فوت‌شده از تسلا شکایت و این شرکت را در این حوادث مقصر دانسته‌اند.

با این حال، تسلا همواره به رانندگان خودروهای خود توصیه می‌کند که در حین رانندگی باید تمام‌وقت حواسشان به جاده و دستشان روی فرمان باشد. با این حال، تسلا هنوز سیستم‌های پیشرفته‌ای همچون ردیابی چشم مادون قرمز را برای اطمینان از توجه رانندگان به جلو و پیروی از دستورالعمل‌های ایمنی در این خودروها تعبیه نکرده است.

بر اساس استانداردهای «انجمن مهندسان خودرو» آمریکا، سیستم آتوپایلوت تسلا در دسته‌بندی سطح۲ جای گرفته که رانندگان را ملزم می‌کند دست خود را روی فرمان نگه داشته و نگاهشان همواره به جاده باشد.

برخی از رانندگان خودروهای تسلا نیز که این دستورالعمل‌ها را رعایت نکردند، توسط پلیس دستگیر شده‌اند. برخی نیز با انتشار ویدیوهایی از خود در حین استفاده از حالت پایلوت نشان دادند که روی صندلی مسافر یا صندلی عقب در حال استراحت هستند.

در خصوص تصادف سال ۲۰۱۹ نیز که به کشته شدن دو نفر انجامید، باید گفت که سازمان ملی امنیت بزرگراه‌های آمریکا ضمن تایید فعال بودن حالت آتوپایلوت، در حال حاضر مشغول بررسی و تحقیق بیشتر پیرامون این اتفاق است و گفته می‌شود که به زودی نتایج این تحقیقات منتشر خواهد شد.

سخنگوی این سازمان به افراد یادآور شده که فعلا هیچ وسلیه نقلیه تجاری قادر به رانندگی به صورت تمام خودران نیست و حتی محصولات مجهز به سیستم رانندگی L۲ نیز به کمک و کنترل راننده نیاز دارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها