کد خبر : 82694

مکث تیارا | کراس اوور چینی ماموت چه مشخصاتی دارد؟

مکث تیارا | کراس اوور چینی ماموت چه مشخصاتی دارد؟

تیارا مکث موتور، جزو معدود خودروهای هفت نفره صفر کیلومتر بازار است که می‌توان خریداری کرد. این خودرو همان بایک روژیانگ X5 است که در چین تولید می‌شود.

به گزارش خودروتک به نقل از تجارت‌نیوز، پس از لغو برجام با هدف مونتاژ خودروهای چینی شرکت مکث موتور که زیرمجموعه ماموت خودروست، شروع به مونتاژ خودرو در داخل کشور کرد. ماموت خودرو نمایندگی فولکس‌واگن در ایران بود و کار واردات این محصولات را برعهده داشت.

تیارا در واقع محصولی از شرکت خودروسازی بایک (BAIC) بوده و نام اصلی آن روژیانگ X5 است. این خودرو جزو معدود خودروهایی است که اگر به تهیه خودروی صفرکیلومتر هفت نفره نیاز داشتید، می‌تواند یکی از گزینه‌های انتخابی‌تان باشد.

مشخصات فنی

مانند اکثر خودروهای چینی بازار، تیارا نیز از یک درپوش پلاستیکی روی محفظه موتور استفاده می‌کند که با بالا بردن کاپوت، قادر به دیدن پیشرانه و سایر اجزا نباشیم. این کار بیشتر برای زیبایی بوده و به این معنی نیست که موتور پلمپ بوده و خراب نمی‌شود.

تیارا از یک پیشرانه چهارسیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ بهره می‌برد که از طریق گیربکس اتوماتیک 6AT، قدرت تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. نبود سیستم دو دیفرانسیل برای خودرویی با این ابعاد، جزو نکات ضعف این خودرو به شمار می‌رود.

TIARA info

متاسفانه شرکت تولیدکننده آمار رسمی از نتایج شتاب صفرتا 100 تیارا نداده است، اما با توجه به قدرت تولیدی پایین و وزن نسبتا بالا، انتظار شتاب زیر 10 ثانیه از این خودرو اشتباه است.

طراحی ظاهری

در نگاه اول به خودروی تیارا، اولین چیزی که نظر شمارا جلب می‌کند، استفاده از خطوط صاف و موازی در جای‌جای بدنه است. این طرح را می‌توان به نوعی امضای کار تیارا به حساب آورد.

در نمای جلویی، یک جلوپنجره بسیار بزرگی داریم که از خطوط عمودی کرومی رنگ تشکیل شده است. طرح متفاوت این جلوپنجره را می‌توان خلاقیت در طراحی دانست. چرا که امروزه اکثر خودروهای چینی بازار از جلوپنجره کهکشانی استفاده می‌کنند.

کاسه چراغ جلو از هفت عدد عدسی و دی‌لایتی تشکیل که به صورت خط صاف در بالای عدسی‌ها قرار گرفته است. در دوطرف زیرسپر، طرحی به کار رفته که گویی چراغ مه‌شکن است اما در واقع این قسمت خالی بوده و صرفا یک طرح ساده است.

در نمای جانبی، طرحی ساده به چشم می‌خورد که اکثر کراس‌اوورهای هفت نفره بازار را در این قسمت شبیه به هم‌دیگر می‌کند. ارتفاع نسبتا پایین اتاق، موجب راحتی در سوار شدن به تیارا می‌شود.

یکی دیگر از ایراداتی که می‌توان به این خودرو گرفت، رینگ‌های 18 اینچی است که روی آن قرار گرفته است. زیرا تیارا با توجه به ابعاد نسبتا بزرگی که دارد و همچنین ظرفیت هفت نفره آن، باید حداقل شاهد رینگ‌های 20 اینچی روی آن بودیم.

در نمای پشتی نیز تیارا از طرح خودروهای امروزی چینی تبعیت نکرده و از چراغ‌های یک‌پارچه و بزرگ استفاده نمی‌کند. داخل چراغ‌ها خطوط صاف به چشم می‌خورد که سعی کرده هماهنگی خود را با دیگر بخش‌های خودرو حفظ کند.

متاسفانه دو عدد اگزوز کرومی رنگی که در بخش دیفیوزر کار شده، فیک بوده و اگزوز اصلی در پایین آنها قرار گرفته است.

tiara back

طراحی داخلی

طرح کلی داخل کابین ممکن است با ظاهر بیرونی خودرو که طراحی مدرنی داشت، زیاد هماهنگ نبوده و کمی قدیمی باشد. طرح غربیلک فرمان، شباهت بسیاری به غربیلک خودروی DS5 دارد. متریال استفاده شده در داخل کابین از کیفیت متوسطی برخوردار است.

صندلی‌های ردیف اول به صورت برقی بوده و هردو طرف دارای گرم‌کن صندلی است. اما از ایراداتی که می‌توان به طرح این صندلی‌ها گرفت، تعبیه دکمه گرم‌کن در قسمت پایین و کنار تنظیمات جلو و عقب این صندلی‌هاست که باعث می‌شود روشن یا خاموش بودن گرم‌کن، مشخص نباشد.

tiara interior

در ردیف دوم تیارا فضای مناسبی برای سرنشینان عقب وجود دارد. فضای پا و سر، بسیار مناسب است و سرنشینان، هیچ ناراحتی از بابت فضای داخلی کابین نخواهند داشت. این ردیف دارای دو عدد خروجی USB و یک کانال تهویه مطبوع به همراه دو عدد جا لیوانی است.

همچنین از دیگر امکانات ردیف دوم می‌توان به قابلیت تنظیم این صندلی‌ها اشاره کرد.

اما ردیف سوم مانند اکثر خودروهای هفت نفره، از فضای مناسبی برخوردار نیست و فضا برای نشستن یک فرد بزرگسال، به هیچ وجه مناسب نیست اما می‌تواند برای کودکان قابل استفاده باشد. این ردیف تنها دو عدد صندلی و جالیوانی دارد و دریچه کولر برای آن، به چشم نمی‌خورد.

همچنین به دلیل استفاده از ردیف سوم، خودروی تیارا از فضای مناسبی در بخش صندوق عقب برخوردار نیست اما اگر بخواهیم از این ردیف استفاده نکنیم، با خواباندن صندلی‌ها، از فضای مناسب و جادار صندوق عقب می‌توانیم بیشترین استفاده را بکنیم.

آپشن‌ها و امکانات

از آپشن‌های این خودرو می‌توان به کروزکنترل، کنترل کشش و پایداری، سنسور دنده عقب، سنسور باران، رادار نقطه کور، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، سیستم اتوهلد، فرمان برقی حساس به سرعت، دوربین 360 درجه، ایربگ‌های پرده‌ای و جانبی جلو، ورود و استارت بدون کلید، سقف پاناروما و سانروف اشاره کرد.

قیمت تیارا مکث موتور

این خودرو در تاریخ 15 ام اسفند ماه 1401 به قیمت یک میلیارد و 950 میلیون تومان معامله شد. همچنین قیمت کارخانه‌ای که مکث موتور برای این کراس‌اوور چینی درنظر گرفته است، یک میلیارد و 200 میلیون تومان است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها