کد خبر : 73376

اختصاصی خودروتک،

چری آریزو 5 برقی نزدیک به عرضه در ایران | مشخصات فنی و قیمت

چری آریزو 5 برقی نزدیک به عرضه در ایران | مشخصات فنی و قیمت

شرکت مدیران خودرو می‌گوید به تازگی تولید انبوه آریزو 5 را آغاز کرده است. خودرویی که با توجه به ساختار خاص قوای‌ محرکه‌اش می‌تواند پدیده خاص بازار ایران نام بگیرد.

به گزارش خودروتک ، اواخر دی ماه سال جاری بود که تصاویر یک محصول جدید در کارخانه مدیران خودرو دیده شد؛ این خودرو چری آریزو 5 برقی بود که حالا دیگر باید آن را با برند فونیکس نام‌گذاری کنیم. آریزو 5 بنزینی خود به تازگی یک فیس‌لیفت را تجربه کرده بود و عرضه ویرایش برقی آن می‌تواند یک اتفاق نادر محسوب شود.

دلیل این امر آن است که اساساً هنوز زیرساخت‌های لازم برای عرضه انبوه خودروهای برقی در کشور تدارک دیده نشده است. از سوی دیگر مشتریان ایرانی هم‌چنان با دیده تردید نسبت به فناوری‌های جدید نگاه می‌کنند.

هرچه هست، آریزو 5 برقی در صورت عرضه مناسب می‌تواند تاخیر طولانی صنعت خودروی کشور به عرصه محصولات برقی را دست‌کم در گام نخست جبران کند.

بررسی طراحی

کاملاً مشخص است که آریزو 5 برقی قصد نداشته تا تفاوت فاحشی با نسخه برقی خود داشته باشد. به همین دلیل است که کلیات طراحی بین این دو خودرو کاملاً شبیه به هم است. اما ویژگی بارز ویرایش برقی، جلوپنجره پوشیده آن است. چراکه محصولات الکتریکی برخلاف مدل‌های بنزینی که نیاز به تنفس و خنک‌کاری پیشرانه را دارند، عملاً چیزی به‌عنوان رادیاتور را نخواهند داشت.

البته در این مدل می‌توان به‌روزرسانی‌هایی در بخش سپر و چرخ‌ها را هم مشاهده کرد که هم‌سو با فناوری، مدرن‌تر طراحی شده‌اند. مهم ترین جلوه بصری آریزو 5 برقی در داخل کابین، حذف دسته‌دنده است. این هم به آن دلیل است که خودروهای برقی عملاً فاقد گیربکس استاندارد هستند.

با این حال مانند زبان بصری بیرونی خودرو، فضای داخل کابین نیز تفاوت فاحشی با نسخه بنزینی ندارد.

مشخصات فنی آریزو 5 برقی

اگرچه هنوز به صورت رسمی اطلاعات مربوط به این خودرو منتشر نشده اما نسخه چینی این خودرو با یک موتور برقی 163 اسب‌بخاری تولید می‌شود که 250 نیوتن‌متر نیز گشتاور دارد. این خروجی به مراتب بالاتر از ویرایش برقی آریزو 5 است.

گفته می‌شود شتاب صفر تا صد آن حدود 10 ثانیه و سرعت نهایی آن حدود 150 کیلومتر در ساعت است.

باتری‌ها باظرفیت 53 کیلووات ساعتی هستند که در صورت استفاده از سیستم شارژ سریع می‌توان 80 درصد آن را معادل نیم ساعت شارژ کرد. اگرچه باید در نظر بگیرید که مدت زمان شارژ باتری‌ها با برقی عادی چیزی حدود 9 ساعت زمان نیاز دارد.

البته گفته می‌شود آریزو 5 برقی با یک بار شارژ تا حدود 400 کیلومتر پیمایش می‌کند.

قیمت آریزو 5 برقی

طبیعی است که با توجه به شرایط بازار خودروی کشور، آریزو 5 برقی هنوز رقیب خاصی پیش روی خود نمی‌بیند. اگرچه که گفته می‌شد کارمانیا قصد دارد مدل برقی EK1 را تولید کند. حتی شنیده‌ها حاکی از تولید تارا برقی هم بود که البته هیچ‌کدام تا امروز معرفی نشدند.

از آنجایی که خودروهای برقی همواره یک سر و گردن از مدل‌های احتراق داخلی گران‌تر هستند، پس می‌توان پیش‌بینی کرد که این خودرو با قیمتی سنگین به دست مشتریان برسد. در نظر داشته باشید که قیمت آریزو 5 بنزینی چیزی حدود 70 هزار یوآن است ولی قیمت پایه نسخه برقی آن قیمتی حدود 140 هزار یوانی دارد که عملاً دو برابر نسخه پایه است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها