کد خبر : 6347

ملاقات با قوی ترین مرسدس بنز CLS کشور + تصاویر

ملاقات با قوی ترین مرسدس بنز CLS کشور + تصاویر

طی چند سال اخیر با ورود روزافزون خودروهای جدید و سریع ترین به داخل کشورمان علی‌رغم تمامی مشکلات ثبت سفارش برای ورود این خودروها، شاهد تجربه‌ای جدید هستیم.

به گزارش خودروتک، چرا که در کنار سیر صعودی قیمت خودروهای وارداتی شاهد پلاک شدن و تردد به روز ترین خودروهای روز دنیا در خیابان‌های بالای شهر هستیم. در میان این خودروها، خودروهای پرقدرت و خاصی نیز وجود دارد که خان‌های مختلفی را برای دریافت پلاک گذرانده‌اند. فرصتی دیگر دست داد تا با یکی از پر قدرت ترین و سریع ترین CLSهای تهران دیداری داشته باشیم. خودرویی که از لحاظ فنی دستخوش تغییراتی شده است.

۱۵ سال با CLS

درسال ۲۰۰۴ نیز وقتی نسل نخست مرسدس بنز CLS با کد C219 بر پایه پلت فرم E کلاس متولد شد. نتیجه این طراحی تولد نخستین خودروی سدان کوپه یا همان فست بک سدان بود که به نوعی مرسدس بنز قدم جدیدی را در مبحث طراحی و تولید خودرو برداشته بود.

نسل قبلی CLS خودرویی بود که طراحی ظاهری آن از سال تولید آن جلوتر بود چرا که ضاهر خیره کننده آن با ارتفاع کم شیشه‌ها از هر جهت زیبا، ظریف و تماشایی بود.

حال نسل جدید این سدان کوپه کاملا خودرویی بروز است که از هر نظر اسپرت تر است. تولد نسل جدید در سال ۲۰۱۰ با کد C218 دارای تغییرات اساسی در سیستم تعلیق (که از آن به سیستم تعلیق جادویی مرسدس بنز یاد می‌شود)، کاهش وزن و مصرف سوخت، افزایش قدرت خروجی موتور، افزایش شتاب، افزایش ابعاد بدنه نسبت به نسل قبلی و استفاده از آلومینیوم در ساخت درها را می‌توان نام برد.

تفاوت آشکار

اما CLS سریع مورد آزمایش ما کمی با دیگر CLSهای موجود در پایتخت فرق داشت. در اولین نگاه هیچ تفاوتی بین این خودرو با دیگر CLSها مشاهده نکردیم، چرا که ظاهر آن همانند CLS500 های موجود در تهران بود، اما با اندکی وقفه نقطه تفاوت آن را پیدا کردیم. قلب تپنده این CLS سریع آن را نسبت به دیگر CLSها متمایز می‌ساخت.

مرسدس مورد بحث در ابتدای ورود به ایران دارای موتور ۵۵۰ واقعی بوده که پس از گذراندن مراحل دریافت پلاک ملی، موتور و دیگر ادوات فنی آن توسط کمپانی جواهری دستخوش تغییراتی شده است. این تغییرات باعث شده که این CLS از حالت استاندارد ۵۵۰ به ۶۳ تبدیل بشود.

البته لازم به ذکر است که این مرسدس، CLS63 AMG واقعی نیست و با کمی دستکاری در قسمت فنی قدرت موتور آن را به ۶۳ نزدیک کرده‌اند.

مرسدس CLS 63 AMG در واقع ادامه دهنده راه موفقیت مدل‌های پیشین CLS بوده، یعنی مدل‌هایی نظیر CLS500و CLS550 که از سال ۲۰۰۴ تا کنون همواره باعث رضایت مشتریان خود بوده است. این خودرو همانند مدل‌های قبلی خود از یک پیشرانه قدرتمند ۸ سیلندر V شکل به حجم ۵/۵ لیتر مجهز به ۲ توربوشارژ است که در آن مجموعه‌ای از آخرین تکنولوژی‌ها گردآوری شده است.

طراحی خارجی

عمده‌ترین تغیراتی که بر روی CLS مورد آزمایش انجام شده بود تغییرات فنی بود که از آن میتوان به : تقویت توربو شارژها، تقویت ECU، تعویض خروجی اگزوز (نصب کیت اگزوز آمریکایی به جای کیت اگزوز AMG) تقویت ترمزها، تغییر لنت‌ها از حالت استاندارد به مدل Shatin Berg. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا این خودرو با چنین تغیراتی در سیستم فنی دارای کیت بدنه ۶۳ بر روی خود نیست؟

 

هزینه گزاف

پاسخ سوال شما قیمت بالای این بادی کیت و هزینه گزاف نصب آن در داخل ایران است. از جمله تغیرات ظاهری که باعث متمایز تر شدن این CLS می‌شد، تعویض آینه‌های جانبی با روکش فیبرکربن و بالچه فیبرکربنی کوچک عقب است.

جالب است که بدانید مرسدس بنز CLS اولین خودرو این کمپانی در سال ۲۰۱۰ بود که از چراغ‌های کاملا LED در آن استفاده می‌شد. لامپ‌های LED استفاده شده از نوع High Performanc یا به عبارتی با کارایی بالا هستند که نزدیک ترین نور به نور خورشید را از نظر طیف رنگی را دارند.

این امر باعث شده تا قسمت جلوی این CLS بسیار بی‌همتا و جذاب‌تر شود. طراحی این خودرو در نمای جلو بسیار جسورانه و با روح اسپرت شکل گرفته و بر عکس در نمای عقب مرسدس بیشتر حالت لوکس را به نمایش گذاشته است.

طراحی داخلی

با باز کردن در آلمینیومی CLS و نبودن رودری‌ها حس سوار شدن بر یک خودروی کوپه کاملا به شما القا می‌شود. با نشستی در داخل کابین شباهت بیش از اندازه ادوات داخلی این خودرو را با کلاسC و E را مشاهده می‌کنید. البته شما در داخل CLS کاملا حس اسپرت بودن را دریافت می‌کنید چرا که فضای نسبتا کم سرنشینان و پایین بودن سقف این امر را دو چندان می‌کرد.

کیفیت بالای مواد به کار رفته بر روی کنسول، فرمان، رودری‌ها و صندلی‌ها به شما نشان می‌دهد که سوار بر یک مرسدس واقعی شده‌اید.

 

آزمایش رانندگی

با نشستن بر روی صندلی‌های اسپرت و راحت این سدان کوپه کمربند را با استفاده از سیستم پیش کشنده کمربند ایمنی بستیم. با استفاده از سیتم Start/Stap خودرو را روشن کردیم. با روشن شدن خودرو فضای طنین اندازی در آن محوطه پر شد، صدای اگزوز بسیار دلنشین بود که این امر رامدیون کیت اگزوز نصب شده بودیم، اما این در حالی است که وقتی داخل خودرو هستید صدای اگزوز کاملا به گوش شما نمی‌رسد.

اما وقتی بیرون خودرو باشید تغییر صدای خودرو را کاملا احساس میکنید. درگر در این مدل خبری از نقاط کور که در بخش چپ و راست جلوی خودرو بود نیست.

که این امر به شما کمک می‌کند که با اعتماد به نفس بیشتری رانندگی کنید. با وجود موتور ۵/۵ لیتری تقویت شده AMG با استفاده از ۲ توربو شارژ که قتدر به تولید ۵۵۷ اسب بخار قدرت و گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر را دارا است شروع به حرکت می‌کنیم.

در ابتدای مسیر چون دنده درحالت  D (درایو) بود خیلی با سرعت بالا حرکت نمی‌کردیم. اما با رسیدن به یک بلوار خلوت وقت آن بود تا عملکرد این CLS را محک بزنیم. با فشردن پدال گاز فریاد موتور V8 این CLS کاملا به گوش میرسید. پیشرانه تقویت شده این CLS آن‌قدر قدرتمند و سریع بود که حتی سرنشینان عقب نیز داخل صندلی‌های خود فرورفته بودند.

 

مورد آزمون

این پیشرانه ۵۵۷ اسب بخاری خیلی فراتر از انتظار ما شتاب داشت، که گویی ملشین از زمین کنده شده است. CLS مورد آزمایش ما دارای سیستم BlueEfficency یا همان تکنولوژی (توقف/حرکت) مرسدس بنز بود که این سیستم به کاهش مصرف سوخت خودرو کمک می‌کند، چرا که با رسیدن به چراغ قرمز‌ها این سیستم باعث خاموش شدن موتور در هنگام توقف کردن‌ها می‌شد.

چنانچه گیربکس را در حالت D قرار دهید تعویض دنده‌ها در دورهای پایین تر انجام می‌گیرد و فقط با یک چراغ نشان دهنده سبز رنگ با حرف ECO در صفحه نمایشگر فعال می‌شود. گیربکس ۷ سرعته استفاده شده در این CLS از نوع Speed Shift بود که مشارکت بسیار زیادی با جعبه دنده در کاهش مصرف سوخت داشته است.

البته سیستم تعلیق Ride Control نیز روی این CLS سوار شده بود که در برگیرنده یک تعلیق اسپرت و استیل در عقب و جلو و سیستم تغییر ارتفاع که با توجه به شرایط جاده و حرکات بدنه سواری راحت و پایداری را برای سر نشینان به همراه می‌آورد.

 

سامانه‌های فنربندی

سامانه فنربندی و اتصال این CLS در جلو مجهز به بازوهای اتصالی نگهدارنده فولادی بوده و کمک فنر‌ها در عقب آن گازی با کمپرسورهای مخصوص بوده است، که مجهز به تنظیم ارتفاع خودرو است.

در بخش سیستم تعلیق و عبور از پیچ‌های تند CLS بسیارخوش درخشید این در خالی بود که سرنشینان جلو حتی در پیچ‌های تند کاملا به صندلی چسبندگی داشتند، که این امر را مدیون دینامیک صندلی CLS بودیم چرا که صندلی‌های CLS مورد آزمایش دارای دینامیک صندلی بود این در حالی است که این سیستم شما را در هر حالتی بر روی صندلی بالانس نگه می‌دارد که این مهم از ویژگی‌های پر کردن پهلوهای سرنشینان جلو است.

پس از نیمی از مسیر

بعد از پیمودن نیمی از مسیر دوباره اقدام به شتاب‌گیری کردیم. عکس‌العمل CLS در مقابل شتابگیری‌های ناگهانی فوقلعاده بود، عملکرد بالای این خودرو مارا بر آن داشت تا با سرعت بالاتری رانندگی را با آن تجربه کنیم. مسافتی را با سرعت ۱۲۰ کیلومتر طی کردیم که در این سرعت خودرو چسبندگی خوبی داشت.

در پیچ‌های تند خودرو از فرمان‌پذیری خوبی برخوردار بود، البته اگر در پیچ‌های تند پدال گاز را بیشتر فشار می‌دادیم با کمی سر خوردن محور عقب همراه می‌شدیم.

 

ترمز دوبل

لازم به ذکر است که برای داشتن ایمنی بیش‌تر سیستم ترمز این سدان کوپه اسپرت تقویت شده است. با وجود سیستم ضد بلوکه، از ترمزهای کامپوزیتی سرامیکی در این خودرو استفاده شده است که در جلو ۴۰۲ در ۳۹ میلی‌متر و در عقب ۳۶۰ در ۳۲ میلی‌متر است.

علاوه بر ترمز‌های کامپوزیتی سیستم خنک‌کننده دیسک روی این خودرو وجود دارد که حتی در سخت‌ترین شرایط قادر به نگهداری خودروست.

منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها