کد خبر : 5580

داستان آئودی R8 که در تعمیرگاه باقی مانده است

داستان آئودی R8 که در تعمیرگاه باقی مانده است

در پی گزارشات و ملاقات‌های متعدد با خودروهای کمپانی آئودی درتهران، نظیرآئودی A4، TT، Q7، A5، A6 این بارفرصتی دیگر دست داد تا ملاقاتی با یک آئودی R8 ساکن تعمیرگاه جهت تغییر تزئینات و یکی از خاصترین اعضای این خانواده داشته باشیم. خودرویی که ازآن به ارباب حلقه ها نیز یاد می‌شود.

به گزارش خودروتک، طی چند سال اخیر، گونه‌های مختلفی ازاین سوپراسپرت آلمانی به صورت گذرموقت وارد کشور شده است، ولی درمیان آنها تنها ۲ دستگاه در کشورباقی مانده اند، چرا که این ۲ دستگاه نیز درمناطق آزاد تردد داشته و حسابی خود نمایی کرده اند. آئودی R8 مورد آزمایش ما نیز یکی از این ۲ دستگاه محسوب می‌شود که درجزیره کیش تردد داشته و از این جزیره وارد کشورشده تا چند ماهی را میهمان خیابانهای پایتخت باشد.

آئودی R8 مورد بحث علاوه برظاهری جذاب ورنگ دودی آن دارای تغییرات متهددی در قسمت ظاهری وداخلی خود بوده که آن را نسبت به دیگر R8های وارد شده به پایتخت کمی متمایز می‌ساخت. این تغییرات از سوی کمپانی یاشاراسپرت روی این R8 اعمال شده است که درادامه مطلب به این تغییرات خواهیم پرداخت.

 

آئودی R8 در یک نگاه…

در اوایل سال ۲۰۰۵ بود که تیزر تبلیغاتی R8 ازسوی کمپانی آئودی با پسوند (Le Mans) منتشرشد. در همان زمان  Le Mansیا همان R8، فقط یک خودروی مفهومی و بدون تولید بود که طراحی منحصر به فردی داشت.

دقیقا یک سال بعد درسال ۲۰۰۶ کمپانی آئودی با محصول جدید خود یعنی آئودی R8 در نمایشگاه خودروی پاریس حضور پیدا کرد، و نگاه همه علاقه مندان به خودرو را به سوی طراحی مدرن و جذاب خود جلب کرد. به عبارتی آئودی R8 را می‌توان یکی از پروژه‌های خودروهای مفهومی (Consept) که به خط تولید رسیده است برشمرد.

 

۲۸ میلیون یورو

کارخانه تولید R8 با یک سرمایه گذاری ۲۸ میلیون یورویی روزانه بین ۸ تا ۱۵ دستگاه از این خودرو را به دنیای خودرو می‌فرستد. درساخت این سوپراسپرت از آلومینیوم و فیبر کربن استفاده شده است. البته ازسال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰، که گونه خاص این سوپراسپرت با نام R8 GT وتولید تنها ۳۳۳ دستگاه معرفی شد، شاسی این خودرو ازآلمینیوم ساخته می‌شد. و ازسال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ کمپانی آئودی ازترکیب فیبرکربن و آلمینیوم برای کاهش وزن وافزایش بهره وری سوخت درساختاراین خودرو استفاده کرد.

به همین دلیل نسل جدید این سوپراسپرت وزنی معادل ۱۵۶۰ کیلو گرم دارد. شاسی و پلت فرم این خودرو آلمانی برگرفته شده از لامبورگینی گالاردو است. اما با تغییراتی که طراحان چیره دست و حرفه‌ای این کمپانی بر روی R8 اعمال کرده اند، نشان از این دارد که این برند درطراحی ظاهری و درمبحث قدرت و کیفیت و زیبایی می‌تواند رقابتی نزدیک با کمپانی‌های تولید سوپر اسپرت نظیر فراری، لامبورگینی و مک لارن داشته باشد.

شاسی فضایی

خودروی مورد بحث مدل ۲۰۰۹ بوده و شاسی آن از نوع (Space Frame) و تمام آلمینیوم بود و درآن خبری ازفیبرکربن کارخانه نبود. آئودی R8 را می‌توان یکی ازموفق‌ترین و موثرترین خودروهای کمپانی آئودی نام برد چرا که مدلهای مختلف خودروی فوق، طی چند سال اخیر جوایز متعددی را تحت عنوان بهترین خودروی سوپر اسپرت سال ازمجلات معتبر دنیا کسب کرده اند.

که ازابتدایی‌ترین این افتخارات می‌توان به برنده شدن خودروی سال ۲۰۰۷ برنامه‌های Top Gear و Fift Gear اشاره کرد. و از دیگر افتخارات آن تا سال ۲۰۱۰ می‌توان به دریافت جایزه بهترین خودروی سال توسط مجلات، What Car? و Auto Car و European Car اشاره داشت.

درسال گذشته نیز در آخرین فصل برنامه Top Gear در قسمت تست گروهی بین ۲ خودروی مکلارن  MP4-12 و فراری ۴۵۸، جایگاه نخست از نظر اقتصادی – ارزش خرید – و تجهیزات رفاهی نظیر (کروز کنترل – فرمان تلسکوپی مجهز به ویبره برای نسل جدید – سیستم صوتی حرفه‌ای  Bang & Olufsen با ۷ بلندگو با قابلیت پخش ۶ دیسک – بلوتوث – کامپیوتر سفری و …) را به خود اختصاص داد. پس بدون شک می‌توان گفت که R8 یک سوپراسپرت منحصربه‌فرد است.

 

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری این خودرو به طور کلی و خلاصه بسیار جسورانه، خشن و خاص است، این امردر کنارموتور۸ سیلندرآن نگاه هر بیننده‌ای را هنگام عبوراز معابر شهری به سوی خود جلب میکند. در نمای جلوی خودرو موردی که بسیار حائز اهمیت است، فرم قرارگیری چراغ‌ها و نوار LED تعبیه شده در داخل آن است که از دوربسیارخودنمایی میکند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید آئودی R8 جزء اولین خودروهایی بود که سیستم چراغ روشنایی روز یاهمان (Day Light) در آن تعبیه شده است.

با وجود چنین چراغهایی وهمخوانی آنها با پوشش ورودی هوای ۳ تیکه‌ای که در زیر چراغها تعبیه شده بود نمای جلوی این سوپراسپرت بسیار خشن به نظرمیرسد. البته شکسته بودن یکی ازنوارهای پلاستیکی درسمت شاگرد کمی ازجذابیت آن کاسته بود. درقسمت نمای وسط جلوی خودرو، جلو پنجره معروف و بزرگ آئودی قرار گرفته که به دلیل پایین بودن ارتفاع زیاد خودرو طراحان آرم این آئودی را روی کاپوت جلو نصب کرده اند که با وجود برچسب‌های کروم رنگی که از سوی مالک روی کاپوت درج شده بود، چهره متفاوت تری به نمای جلوی این R8 بخشیده شده است.

جالب توجه

نکته جالب توجهی که در جلوی R8 وجود دارد یکی بودن کاپوت بزرگ و گلگیرهای جلوی خودرواست. درنمای جانبی درامتداد درکشیده آئودی R8 ورودی هوا برای خنک شدن موتور تعبیه شده است که شباهت زیادی به هوا کش لامبورگینی گالاردو دارد. روکش کربن رینگ‌های ۱۹ اینچی و قسمت انتهایی ستون R8 همخوانی بالایی را با رنگ خودرو دارند.

قسمت انتهایی یا عقب خودرو که هماهنگی زیادی با جلوی R8 دارد دارای همان روکش‌های پلاستیکی برای خروج هوای گرم موتور میباشد، که در کنارچراغهای مستطیل کشیده عقب و خروجی اگزوز نمایی خندان و اسپرت را به R8 هدیه کرده است.

 

طراحی داخلی

طراحی داخلی آئودی R8 نیز همانند طراحی فوق‌العاده ظاهری آن حاصل خلاقیت، فکر و مهندسی بالای طراحان آن است که ادوات را طوری قرارداده اند که همه چیز کارآمد باشد. فرم قرارگیری کنسول وسط ازسبک وسیاق خاصی تبعیت میکند. دریچه‌های نا متقارن هوا – سیستم ناوبری ، نویگیشن و صفحه نمایشگر و ادوات تهویه مطبوع که درامتداد آن اهرم جواستیکی تعویض دنده منحصربه‌فرد آئودی قرار دارد، همه و همه با ترکیب خاصی چیده شده اند تا شما در کنار رانندکی اسپرت، یک رانندگی راحتی داشته باشید.

غربیلک سه تکه کوچک و خوش دست فرمان به دلیل پائین بودن به شکل D طراحی شده تا ورود و خروج برای راننده راحت تر باشد. صفحه کیلومتر R8 نیز دارای زیبایی و فرم قرارگیری خاصی میباشد، که دور شمار و کیلومتر شمار و شاخصهایی نظیر مقدار بنزین – روغن – درجه آب را در خود جای داده است.

 

اما با این ویژگی ها یک نکنه درداخل این سوپر اسپرت وجود داشت که کمی دل سردمان کرد. کیفیت پایین و مرغوب نبودن روکش نصب شده نارنجی رنگ صندلی ها بود که هیچ سنخییتی با ترکیب رنگی دودی بدنه این R8 نداشت.

تغییرات ظاهری انجام شده  

 با توجه به ظاهر منحصربه‌فرد و خیره کننده R8، دستکاری و تغییر در قسمت ظاهری آن یا به عبارتی تیونینگ این خودرو بسی جای تعمل وظرافت بسیاردارد. اما با این تفاصیرتغییرات انجام شده از سوی مجموعه یاشاراسپرت، ظاهراین سوپراسپرت را نسبت به ظاهر قبلی خود شکیل تر و اسپرت تر کرده است.

که ازاین تغییرات می‌توان به روکش کربن برای رینگ ها – آینه ها – ستونهای جانبی – قسمتی ازادوات داخلی خودرو نظیر دستگیرهای دروکنسول میانی و قاب روی کیلومتر شمار اشاره داشت. همه این تغییرات باعث شده اند که همخوانی زیادی را با رنگ دودی بدنه این R8 داشته باشند.

پیشرانه و آزمایش رانندگی  

بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸، R8 با موتور ۸ سیلندر ۲/۴ لیتری عرضه شد. که دراین چند سال، این پیشرانه توسط کمپانیهای تیونینگ معروف نظیر(ABT-MTM-Regula) تقویت شد.سپس درسال ۲۰۰۹ مدل جدیدی از پیشرانه R8 وارد بازارشد که دارای ۱۰ سیلندروحجم موتور ۲/۵ لیتری بود که شباهت زیادی به موتور ۱۰ سیلندر گالاردو داشت.

بعد ازآن درسال ۲۰۱۰ آئودی پیشرانه جدیدی را برای گونه جدیدی از R8 به نام R8 GT که به آن درابتدای مطلب اشاره داشتیم معرفی کرد. که از همان موتور ۱۰ سیلندر ۲/۵ لیتری مدل قبل با اعداد و ارقام بالاتری استفاده میکرد، برای مثال قدرت موتور در آن به ۵۶۰ اسب بخار رسیده و وزن خودرو نیز ۱۰۰ کیلو گرم کاهش پیدا کرده است. R8 مورد بررسی ما مدل ۲۰۰۹ بود و دارای همان پیشرانه اولی یعنی ۸ سیلندر ۲/۴ لیتری است. این پیشرانه با حجم ۴۱۶۳ سی سی قادر به تولید قدرتی مبتنی بر ۴۲۰ اسب بخار در دور ۷۹۰۰ و گشتاور ۴۳۰ نیوتن متری در دور ۶۰۰۰ است.

و با وجود ۴ سوپاپ در هرسیلندر دارای شتابی نسبتا مطلوبی است. هرچند که ایتالیایی ها به این خودرو آقای یواش میگویند چرا که شتاب اولیه کند تری نسبت به دیگر رقبای ایتالیایی خود همچون گالاردو و ۴۵۸ دارد. اما با این اوصاف این خودرو درزمانی معادل ۶/۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر دست پیدا خواهد کرد. حال نوبت به آن رسیده تا توانایی‌های این خودرو را مورد بررسی قرار دهیم.

رنگ دودی

پس از هماهنگی‌های لازم با مالک خودرو در محل قرار حاضر شدیم. بعد از رویت R8 دودی رنگ در میان دیگر خودروهای شهر طراحی و جذابیت این خودرو مارا مجذوب خود کرد. بعد ازانجام عکس برداری درمحلی خلوت وقت آن بود که R8 توانایی‌های خود را نشانمان دهد. ب

ا باز کردن درکشیده R8 برای وارد شدن به فضای داخل کابین خودرو به دلیل ارتفاع پایین آن باید کمی به سمت پایین خم شوید اما این امرطبیعی بسیاردلچسب بود چرا که با قرار گرفتن درپشت فرمان این سوپر اسپرت همه چیز برای یک تجربه جذاب فراهم بود. ارتفاع پایین – فضای داخلی اسپرت – صدای موتور ۸ سیلندر FSI همه وهمه شما را برای رانندگی با آن تشویق میکند. با نشستن بر روی صندلی‌های راحت و تنظیم فرمان تلسکوپی آن اقدام به استارت زدن کردیم.

 

نیروگاه ۸ سیلندر

با روشن شدن نیروگاه ۸ سیلندراین R8 صدای بلندی از پشت سرمان به گوش می‌رسید که واقعا لذت بخش بود.این خودرو دارای یک گیربکس دوبل کلاچ ۶ سرعته (R_Tronic) نیمه اتومات میباشد که قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان را نیز دارا میباشد. با قراردادن سردنده جواستیکی R8 درحالت A شروع به حرکت کردیم. به دلیل بارش باران در روز آزمایش درابتدای مسیر قادر به شتابگیری نبودیم چرا که حتی با فعال بودن سیستم (ESP) خودرو باز هم سرپیچها کاملا لیز می‌خورد. اما با این وجود چند باری برآسفالت خیس قلبه کردیم و شتاب زیادی را ازآئودی طلب کردیم.

نرم اما با تاخیر

درابتدای مسیر دنده ها به نرمی اما با اندکی تاخیر تعویض میشدند، اما صدای دلنشین این خودروهنگام تعویض دنده ها باعث چشم پوشی این امر می‌شد. سیستم تعلیق Delphi در کنار سیستم چهارچرخ متحرک Quattro و وزن ۱۶۶۰ کیلو گرمی R8 باعث شد تا این خودرو چسبندگی خوبی به زمین داشته باشد. با توجه به کارآمد بودن سیستم Quattro دیفرانسیل مرکزی خودرو قدرت را به طور مساوی به هر ۲ محور تقسیم می‌کرد. پس از پیمودن نیمی از مسیربه سمت پمپ بنزین حرکت کردیم. در طی مسیر برای رسیدن به پمپ بنزین به دلیل کمبود بنزین با سرعت پایینی از معابر و خیابانها عبور میکردیم که این امر باعث شد توجه زیادی را به خود جلب کنیم.

محک در سرعت بالا

بعد از بنزین زدن با تابیده شدن آفتاب و خشک شدن زمین مرطوب وقت آن بود که عکس العمل این R8  ساکن تعمیرگاه را در سرعت بالا محک بزنیم. با وجود هندلینگ فوقلعاده،R8  این نوید را به شما میدهد که با اعتماد به نفس بالاتری پدال گازرا فشاردهید. چرا که این امرهم باعث شده تعادل بیشتری داشته باشید وهم اینکه در کنار رانندگی اسپرت امنیت را حس کنید.

با وارد شدن به یکی از بزرگراه‌ها بر آن شدیم که مسیر را با سرعت بالایی طی کنیم. با فشار دادن پدال گاز نعره پیشرانه تمام محوطه را پرکرد ولی بازهم با وجود شتاب کند، در صندلی فرو می‌روید. هندلینگ بالای خودرو و تعویض به موقع دنده ها در دورهای بالا رانندگی را جذاب‌تر می‌کرد.

فرمان پذیری عالی

فرمان پذیری عالی خودرو درکنارچسبندگی خوب آن باعث میشد که با سرعت بالا نیز پیچ ها را رد کنیم. سیستم ترمز R8 ازچهاردیسک خنک شونده که مجهز به کالیپرهای سرامیکی میباشند دارای ABS , EBD هستند که چندین بارسیستم ترمز خوب R8 نشانمان داد که این سوپر اسپرت همانطور که درکسری ازثانیه به سرعت بالا دست پیدا میکند، متقابلا به خوبی می‌ایستد.

با توجه به کارکرد ۶۰هزار کیلومتری و تردد و تعمیرات در تعمیرگاه های موجود در جزیره کیش (با توجه به شرایط آب و هوایی این جزیره) و شرایط نگهداری و تعمیر سخت این خودرو در داخل کشور با وجود افت کیفیت چشم گیر آن، این R8 در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد.

منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها