کد خبر : 3461

یک بار برای همیشه، هیبریدی ها بهترند یا برقی ها؟

یک بار برای همیشه، هیبریدی ها بهترند یا برقی ها؟

آیا خودرو های هیبریدی و پلاگین هیبرید PHEV در برابر آخرین مدل ها از خودرو های الکتریکی حرفی برای گفتن دارند؟

به گزارش خودروتک، در حال حاضر سه کلاس از خودرو هایی که کاملا و یا بخشی از آنها از نیروی الکتریکی استفاده میکنند وجود دارد. این کلاس ها شامل : خودروهای هیبریدی، هیبریدی اتصال برقی(پلاگین هیبرید PHEV) و خودروهای تمام الکتریکی است که هر کدام از اینها دارای مزایا و معایب مشخصی هستند، در این مقاله نکات مورد نیاز برای انتخاب مدل مناسب را بیان می کنیم. خودروهای هیبریدی از هر نوعی که باشند علاوه بر مصرف سوخت، از نظر مالیاتی و عوارض شهرداری و همچنین هزینه مجوز ورود به طرح ترافیک بسیار به صرفه هستند.

خودروهای هیبریدی :

تویوتا هیبریدی

خودرو های هیبریدی از یک موتور بنزینی به عنوان منبع اولیه انرژی استفاده می نمایند. همچنین این موتور بنزینی در بعضی مواقع از یک موتور الکتریکی که به آن مجهز شده است کمک می گیرد.

خودرو های هیبریدی از یک موتور بنزینی به عنوان منبع اولیه انرژی استفاده می نمایند. همچنین این موتور بنزینی در بعضی مواقع از یک موتور الکتریکی که به آن مجهز شده است کمک می گیرد

این موتور الکتریکی دارای یک باتری خود شارژ شونده است که در هنگام ترمزگیری و یا کاهش سرعت قدرت مورد نیاز خود را تامین می نماید. بر اساس مدل خودرو، این موتور الکتریکی می تواند در تقویت موتور بنزینی دخیل باشد و یا اینکه به طور مستقل نیروی مورد نیاز خودرو را برای یک مسیر محدود تامین نماید.

مصرف سوخت نیز بر اساس مدل خودروی هیبریدی میتواند از بازه ی کم رو به بالا را در برگیرد. که البته می توان از هیوندای Ioniq با مصرف ۴ لیتر در شهر و بزرگراه و همچنین تویوتا پریوس با مصرف ۴ لیتر در شهر و ۴٫۵ لیتر در بزرگراه به عنوان خودرو های شاخص در این زمینه نام برد.

نکته منفی در این رابطه این است که مدل های هیبریدی نسبت به مدل های معمولی هم رده ی خود قیمت بالاتری دارند و ممکن است هزینه ی بنزین صرفه جویی شده در استفاده از مدل های هیبریدی در مقایسه با قیمت ارزان تر خودرو های بنزینی مقرون به صرفه نباشد.

خودروهای پلاگین هیبرید PHEV :

این خودرو ها با نام PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) که به معنای خودرو های هیبریدی اتصال برقی الکتریکی (به اختصار پلاگین هیبرید یا PHEV) است شناخته می شوند. خودرو های پلاگین هیبرید PHEV از باتری های بزرگتر استفاده می کنند که امکان طی مسافت طولانی تر را در حالت تمام الکتریکی برای این خودرو ها فراهم میکند. همانطور که از نام این خودرو ها مشخص است، برای شارژ باتری به پریز برق متصل می شوند و در یک بازه ی زمانی به طور مثال از شب تا صبح کاملا شارژ می شوند.

میزان مسیری که مدل PHEV میتواند طی کند بر اساس میزان بنزین موجود در باک است

در مدل های PHEV زمانی که توان باتری خودرو تا یک سطح مشخص کاهش می یابد، مانند خودرو های هیبریدی معمولی موتور الکتریکی به کمک موتور بنزینی می رود. شورلت VOLT و تعدادی از مدل های BMW i3 از تکنولوژی ای پیچیده تر استفاده کرده اند. در هر دو مدل موتور الکتریکی دارای اولویت است با این حال یک موتور بنزینی کوچک نیز وجود دارد تا زمانی که باتری ها تحلیل رفتند این موتور توسط یک تولید کننده، نیروی مورد نیاز این باتری ها را تولید نماید.

برخلاف خودرو های تمام الکتریکی، صاحبان خودرو های PHEV لازم نیست نگران تمام شدن باتری خود در میان مسیر باشند. و میزان مسیری که مدل PHEV میتواند طی کند بر اساس میزان بنزین موجود در باک است.

میزان مصرف سوخت و عملکرد موتور الکتریکی در خودرو های PHEV بر اساس مدل خودرو متفاوت است. به طور مثال مدل PHEV خودروی Mini Countryman می تواند ۱۹ کیلومتر را بوسیله ی نیروی باتری طی کند. در همین حال مدل PHEV تویوتا پریوس پرایم ۴۰ کیلومتر مسیر را میتواند توسط موتور الکتریکی خود طی کند و شورلت ولت تا ۸۵ کیلومتر را طی می کند.

مدل های PHEV گران تر از مدل های استاندارد هیبریدی هستند. به طور مثال مدل پریوس ذکر شده در بالا ۳۸۰۰ دلار گران تر از مدل هیبریدی معمولی آن است.

خودرو های تمام الکتریکی :

عکس تسلا رودستر

میزان آلایندگی خودرو های تمام الکتریکی یا به عبارتی دیگر EVs صفر است، همچنین نسبت به خودرو های بنزینی مقرون به صرفه تر هستند. و به دلیل اینکه موتور الکتریکی این خودرو ها تمام نیروی تولیدی را بلافاصله در اختیار خودرو قرار میدهد، عملکرد بسیار چالاکی دارند.

به دلیل اینکه موتور الکتریکی این خودرو ها تمام نیروی تولیدی را بلافاصله در اختیار خودرو قرار میدهد، عملکرد بسیار چالاکی دارند. اما بازه ی عملکرد یک خودروی EVs محدود است

اما بازه ی عملکرد یک خودروی EVs محدود است و خودرو باید توسط یک پریز در خانه و یا یک ایستگاه شارژ مخصوص خودرو های الکتریکی شارژ شود تا بتواند به حرکت خود ادامه دهد و زمانیکه باتری خودرو تمام شود، ماشین نیز عملا از کار می افتد. و این امر مسافرت های طولانی با این نوع خودرو ها را منتفی میکند، مگر اینکه مسیر انتخابی شما مجهز به ایستگاه های شارژ خودرو های الکتریکی باشد. بیشتر خودرو های EVs در حالتی که باتری آنها کاملا شارژ شده باشد میتوانند مسیری به طول ۱۶۰ تا ۲۰۰ کیلومتر را طی نمایند.

در این بین مدل S تسلا بهترین رکورد را در اختیار دارد و در حالتی که شارژ آن کامل باشد میتواند مسیری به طول ۵۳۹ کیلومتر را طی کند. از طرف دیگر مدل کوچک دو نفره ی Smart ForTwo میتواند تنها ۹۵ کیلومتر را طی کند. همچنین تعدادی فاکتور وجود دارد که میتواند تاثیر منفی بر میزان مسافت طی شده توسط خودرو داشته باشد. مانند سرعت بالا، رانندگی در هوای سرد و استفاده از امکانات جانبی خودرو مانند سیستم گرمایش و یا تهویه ی هوا.

خودرو های تمام الکتریکی نسبت به مدل های PHEVs و یا هیبریدی قیمت بالاتری دارند. مدل الکتریکی خودروی Ford Focus، ۱۱۰۰۰ دلار گران تر از مدل بنزینی آن است. قیمت پایه ی مدل S تسلا نیز از ۷۶۰۰۰ دلار شروع شده و تا ۱۳۶۰۰۰ دلار ادامه می یابد. در ضمن این مدل ها بدون آپشن محسوب می شوند.

شرکت تسلا تا پاییز ۲۰۱۸ تعداد ۲۰۰ هزار خودروی  الکتریکی را به فروش رسانده است. شرکت جنرال موتورز نیز انتظار دارد تا در سال ۲۰۱۹، تا ۲۰۰ هزار نسخه از مدل های EVs را به فروش رساند.

خودرو های EVs میتوانند در زمینه ی اقتصادی به نفع مالیکن خود عمل کنند و هزینه ی گزاف خرید خود را جبران نمایند. بنابر اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا، خودرو های الکتریکی در طی ۲۴۰۰ کیلومتر مسیر در یک سال بسته به مدل خودرو میتوانند ۵۰۰ تا ۷۵۰ دلار هزینه نیروی الکتریکی برای مالک خودرو داشته باشند و این مبلغ در مقایسه با خودرو های بنزینی مدل ۲۰۱۸ در یک بازه ی ۵ ساله، بین ۴۰۰۰ تا ۵۲۵۰ دلار کمتر است.

همچنین به دلیل حضور نداشتن تعدادی از قطعات در خودرو های الکتریکی که معمولا به سرویس دوره ای نیاز دارند، هزینه نگهداری این مدل ها از خودرو های بنزینی کمتر است. این موارد شامل : تعویض روغن خودرو، سرویس سیستم انتقال قدرت، تعویض فیلتر هوا و موارد دیگر است.

منبع: کاریرا

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها