کد خبر : 82904

ناگفته های عجیب مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودرو

ناگفته های عجیب مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودرو

اعلام نتایج اولویت‌بندی خودروهای انتخابی در سامانه یکپارچه، اعتراضاتی را در پی داشته است. گروهی به زمان تحویل برخی خودروها اعتراض دارند و گروه دیگر هم به اینکه اصلا هیچ خودرویی نصیب آنها نشده است.

به گزارش خودروتک به نقل از تجارت‌نیوز، نتایج اولویت‌بندی خودروهای انتخابی در سامانه یکپارچه عرضه خودرو چهارشنبه، ۲۴ خرداد با تاخیری چند ساعته اعلام شد و از همان زمان اعتراضاتی را در پی داشت.

برخی از خودروها قرار است در سال ۱۴۰۳ به مشتریان تحویل داده شود که این موعد دیرهنگام آنها را ناراضی کرده است. در این میان، برخی معتقدند ممکن است خودروسازان در زمستان دو سال دیگر هم نتوانند به تعهدات خود عمل کنند. سیداحمد رسولی‌نژاد، عضو کمیسیون صنایع و معادن در این مورد گفته است: «در نتایج طرح فروش خودرو زمان تحویل برخی از خودروها از سوی سایپا زمستان ۱۴۰۳ اعلام شده است اما تردید نداشته باشید که زمان تحویل از این تاریخ نیز می‌گذرد.»

در این میان، گروهی از متقاضیان هم اصلا هیچ خودرویی نصیبشان نشده است و با اعلام نتایج، واژه «عدم تخصیص» را در برابر نام خود خود دیده‌اند. به این افراد البته وعده داده است که در شهریور سال جاری دوباره فرصت انتخاب اولویت داده می‌شود اما برخی معتقدند کل ماجرای عرضه خودروی در سامانه یکپارچه سر کاری شده است و ثبت‌نام مجدد فایده‌ای ندارد. این افراد به ویژه به بلوکه شدن یک ماهه پول خود در حساب وکالتی معترضند.

مساله افزایش قیمت خودروها، پس از ثبت‌نام در سامانه و به ویژه نامشخص بودن قیمت‌ها در موعد تحویل دیرهنگام برخی محصولات، یکی دیگر از انتقادات متقاضیان خودرو است.

ضرورت بازنگری در سامانه یکپارچه خودرو

در این شرایط به نظر می‌رسد فرایند عرضه خودرو در سامانه یکپارچه، نیاز به بازنگری دارد. از یک سو باید از نظر مسائل فنی و زیرساخت‌های سایت مورد رسیدگی قرار گیرد که تقریبا هر دوره، هم در هنگام ثبت‌نام و هم در هنگام اعلام نتایج با اختلال‌های چند ساعته و گاه حتی چند روزه مواجه می‌شود.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد در تخصیص خودروها ظرفیت تولید خودروسازان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. نتیجه هم یا «موعد تحویل دیرهنگام» است یا «عدم تخصیص». هر دو هم انتقادات زیادی را در پی داشته است.

در ادامه برخی انتقاداتی که مخاطبان تجارت‌‌نیوز در مورد سامانه یکپارچه عرضه خودرو با ما در میان گذاشته‌اند را می‌خوانید.

مرحله سوم دیگر معنا ندارد!

– «برا منم زدن زمستان ۱۴۰۳. به چه امیدی؟ دستورالعمل هایی که ثانیه ای عوض میشوند. به شیطان گفتند خدا پدرت بیامرزه گفت: کاری که نشود. ظرفیت شرکت های خودرو ساز تا پایان ۱۴۰۳ پر هست پس این طرح سوم دیگه چه معنی دارد…»

– «من با دو تا کد ملی خودم و خانمم که تمامی شرایط رو داشتیم زدیم زده عدم احراز. من خودم تمام خودروهای چینی رو زدم و خانمم خودروهای سایپا همشو زدیم ولی دریغ از نامردی وزارت صمت که هیچ گونه شفافسازی نمیکنه خیلی برام عجیبه که جز سه درصد باشیم و اینکه تمام اطرفیان براشون لیست درامده . تکلیف من چیه دو ماه پول زبان بسته رو بدون سود بلوکه کردم و بازم باید شهریور ماه بلوکه کنم !!! از کجا معلوم شهریور ماه هم تخصیص نیافت.»

– «قیمت ها مگه بر اساس قیمت جدول اعلام شده نبوده. به من … تخصیص داده شده رفتم نمایندگی که سوال کنم کی پول بریزم میگن دویست میلیون آمده رو قیمت ماشین و کارخانه قیمت شورای رقابت رو قبول نداره.»

– «از پنج اولویت سه تا انتخاب کردم برام زده عدم تخصیص خودرو دفعه قبل هم بانک حساب وکالتی را اشتباه زده بود دارند با اعصاب و زندگی مردم بازی میکنند این چ مسخره بازی تواین مملکت بی صاحب.»

از تحویل دیرهنگام تا عدم تخصیص! سر کاری است؟

– «خیلی بیشتر از ۳ درصد عدم تخصیق خورده و دارند دروغ میگن.خیلی ها با ۵ انتخاب عدم تخصیص خوردند.در بین همه آنها که می شناسم فقط تعداد محدودی خودرو آن هم برای زمستان ۱۴۰۳ و آنهم بیشتر مربوط به سایپا بوده و اصلا از مونتاژی ها نیست وهمه عدم تخصیص هستن.»

– «من رو زده زمستان ۱۴۰۳، مشخص نیست چقدر بایست داد، چه وقت پول رو بایست آماده کنم، همش بلاتکلیفی.»

– «برای ما واکثریت که زدن عدم تخصیص دیگه فرقی نمیکند فقط بگم که یک عده سود جو که فقط می خوان سود پول مردم بخورن برنده اصلی هستند دوم وسوم همه کشک.»

– «این چه مدل اولویت بندی هست، من با بدبختی ۱۰۰تومن جور کردم گذاشتم حساب به این امید که از بی ماشینی در بیام، نه برای فروش میخوام نه فکر سود هستم. اینم زدین تابستان ۴۰۳،،،،، تا گوساله گاو گردد دل صاحبش آب گردد. لطفا رسبدگی کنید اولویتها رو تغییر بدین.»

– «خسته نباشید بااین سازوکار نوبت دهی تون،، یعنی واقعا خودتون خجالت نمیکشید من که با ۳ تا بچه الان ماشین لازم دارم،، برام زدید زمستان ۱۴۰۳… یعنی من الان چیکار بکنم که زمستان ۱۴۰۳، میخواید ماشین بهم بدید.»

حیف از یک ماه بلوکه شدن پولمان

– «من بعد از اعلام نتایج پولم آزاد نشد ، و مجبور شدم انصراف بزنم ، حیف صد میلیونم که یه ماه نزد شما قفل بود. دولت پول خوبی به جیب زد.»

– «هزاران میلیارد به حسابشون واریز شد، یک ماه سود توپی کردن، با اون پول میتونستن شرکت بنز و ولوو رو بخرن. مردم ضرر کنن ککشون هم نمیگزه ، فقط خودشون پولی به جیب بزنن.»

– «من تی ۵ ثبت نام کردم الباقی رو هم مدیران خودرو سایپا همه رو زده عدم تخصیص. با پول مردم واسه خودشون کسب درآمد می کنن. عملا هیچ فرقی با انتخاب نشدن نداره.»

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها