کد خبر : 60590

شرایط مانع‌ زدایی در صنعت خودرو

شرایط مانع‌ زدایی در صنعت خودرو

تحقق شعار سال در صنعت خودرو با توجه به وضعیت حاکم بر شرکت‌های خودروساز می‌تواند مسیر تولید خودرو را در کشور هموار کند. از آنجا که از صنعت خودرو به عنوان لکوموتیو و پیشران صنایع یاد می‌شود بی‌تردید هموار شدن مسیر تولید خودرو منجر به بهبود وضعیت صنایع پایین‌دستی کشور نیز خواهد شد.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، اما تحقق این شعار نیازمند الزاماتی است. در این ارتباط سعید مدنی، مدیرعامل پیشین سایپا می گوید بهترین پشتیبانی که می‌توان از صنعت خودرو در شرایط فعلی کرد این است که راه خروج از این صنعت را به سیاست‌گذار کلان نشان داد. مدنی ادامه می‌دهد چنانچه مدیران خودروساز بتوانند از زیر سایه دخالت‌های دولتی خارج شوند خود می‌دانند شرکت‌های تحت مدیریت را چگونه باید اداره کنند.

مدیرعامل پیشین خودروسازی سایپا معتقد است تاثیر عدم دخالت سیاست‌گذار کلان اقتصادی را به خوبی می‌توان در سایر صنایع از جمله صنعت لوازم خانگی و همچنین صنعت مواد غذایی مشاهده کرد.مدنی می‌گوید این صنایع یاد گرفته‌اند که چگونه خود را با شرایط مختلف از جمله دوران تحریم وفق دهند این در شرایطی است که دخالت‌های دولتی در صنعت خودرو جلوی هر گونه انطباق خودروسازان با شرایط مختلف را سد کرده است. این کارشناس خودرو در ارتباط با بخش دوم شعار سال مبنی بر مانع‌زدایی نیز می‌گوید در زمان مجلس دهم یک تحقیق و تفحص جامع از صنعت خودرو صورت گرفت.

به نظر مدنی این تحقیق و تفحص که با رویکرد عارضه‌یابی، صنعت خودرو را مورد بررسی قرار داده است می‌تواند راه را برای شناساندن موانع به سیاست‌گذار کلان نشان دهد. مدیرعامل پیشین خودروسازی سایپا در ادامه موانعی مانند وضعیت تو در توی سهام شرکت‌های خودروساز، مشخص نبودن برنامه خصوصی‌سازی این شرکت‌ها و همچنین بلاتکلیفی سیاست‌گذار کلان در ارتباط با بحث قیمت‌گذاری محصولات تولیدی خودروسازان و تاثیر سیاست پرهزینه قیمت‌گذاری دستوری روی وضعیت مالی خودروسازان را از موانع پیش روی خودروسازی کشور عنوان کرد. 

خط تولید سایپا شاهین

مانع بزرگ پیش روی خودروسازان

حسن کریمی‌سنجری کارشناس خودرو نیز بزرگ‌ترین مانع در مسیر خودروسازی کشور را بحث قیمت‌گذاری محصولات تولیدی خودروسازان می‌داند. کریمی‌سنجری به خبرنگار ما می‌گوید هنگامی که از تولید صحبت می‌کنیم منظور ما تولید همراه با سود است نه تولید همراه با زیان، بنابراین اگر قرار است تولید خودرو در شرکت‌های خودروساز با سوددهی همراه باشد باید در گام اول تکلیف سیاست اشتباه قیمت‌گذاری دستوری را مشخص کرد.

به نظر این کارشناس خودرو تا زمانی که این اتفاق نیفتد نمی‌توان در صنعت خودرو از تولید سودده صحبت کرد. کریمی‌سنجری بزرگ‌ترین پشتیبانی از خودروسازان را آزادسازی قیمت‌گذاری و پایان دادن به سیاست پر هزینه قیمت‌گذاری دستوری می‌داند.

این کارشناس خودرو با اشاره به موانع پیش روی شرکت‌های خودروساز می‌گوید در حال حاضر تعدد نهادهای اثرگذار در خودروسازی و همچنین تعیین و تغییر قوانین مرتبط با تولید خودرو از سوی نهادهای تصمیم‌ساز در این زمینه را می‌توان به عنوان موانع پیش روی خودروسازی کشور مورد توجه قرار داد.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها