کد خبر : 4711

از هر دو فوت شده در تصادف، یکی عابر پیاده است

از هر دو فوت شده در تصادف، یکی عابر پیاده است

فقط در تهران، روزی 2 نفر به دلیل تصادفات‌ رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. فاجعه‌بارتر آن‌که یکی از این دو نفر، عابر پیاده است.

به گزارش خودروتک، معاون وزیر کشور: بخش قابل توجهی از آمار تلفات، ناشی از نبود جاده کمربندی یا کنارگذر در اطراف شهرهاست.

سال 96 در پایتخت، هزار و 231 نفر به دلیل تصادف رانندگی کشته شدند. آمارهای تلخ حکایت از این دارد که چیزی حدود 60درصد از این افراد فقط در شهر تهران جان خود را از دست داده‌اند. به طور میانگین در صورت کشته شدن یک نفر در تصادفات رانندگی، 20 نفر مجروح می‌شوند. دیگر حساب و کتابش کار سختی نیست.

سال گذشته در کشور حدود 16 هزار و 200 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند. به تبع، 336 هزار نفر نیز مجروح شدند. سهم تهرانی‌ها از این فاجعه 740 کشته و 15 هزار مجروح بوده است.

پلیس راهور آمار دقیق‌تری ارائه می‌کند. به گفته پلیس 30 درصد از افرادی که جان خود را در تصادفات رانندگی از دست می‌دهند عابر و 37 درصد از آن‌ها راکبان موتورسیکلت هستند. بیش از 50 درصد کشته‌شدگان روی موتورسیکلت از ناحیه سر دچار آسیب منجر به فوت می‌شوند. کارشناسان می‌گویند هنوز هم تقصیر اصلی این کشت و کشتار خیابانی را باید به گردن تلفن همراه انداخت. پدیده‌ای که البته هنوز فرهنگ استفاده نکردن از آن در بین رانندگان خودرو و راکبان موتورسیکلت چندان جا نیفتاده است. علاوه‌براین استفاده از تلفن‌های همراه و پیامک دادن نیز از جمله مواردی است که به حواس‌پرتی عابرین‌پیاده در عبور از خیابان‌ها دامن زده است.

البته دولت در این میان هم کارهایی کرده است. به‌عنوان مثال شورای هماهنگی ترافیک استان‌ها مکلف شده‌ است جلسات منظمی را برگزار کند که طی آن برنامه‌ریزی‌هایی به‌منظور کاهش این آمار تلفات تدوین شود. قرار است خروجی این جلسات آرا‌م‌سازی تردد خودروها، تفکیک معابر تردد عابرین و خودروها، ایمن‌سازی اطراف مراکز جذب‌کننده سفر (مدارس، دانشگاه‌، مساجد، پارک‌ها و ...) باشد.

با تمام این تفاسیر، هنوز هم معضل موتورسیکلتی‌ها سر جای خود ثابت است. حرکت موتوری‌ها در پیاده‌رو، حمل بارهای عجیب و غریب، حرکات نمایشی و تردد در خطوط ویژه بعد از گذشت‌ سال‌ها از آغاز فرهنگ‌سازی هم‌چنان مشاهده می‌شود. عجیب است که طبق آمارهای بین‌المللی نزدیک به 90 درصد تصادفات منجر به فوت افراد، در کشورهای کم‌درآمد اتفاق می‌افتد.

منبع: مهر

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها