کد خبر : 2493

سود قاچاق هر لیتر بنزین و گازوئیل به 7 کشور همسایه ایران چند تومان است؟ + جدول

سود قاچاق هر لیتر بنزین و گازوئیل به 7 کشور همسایه ایران چند تومان است؟ + جدول

ممکن است برخی این سوال را مطرح کنند که چرا با طرح‌های ضربتی و اعمال قوانین سختگیرانه و امنیتی در مرزهای کشور جلوی قاچاق سوخت گرفته نمی‌شود؟ باید توجه داشت که در هرجایی که چنین سود هنگفتی قرار گرفته باشد با هیچ‌گونه اعمال قانونی نمی‌توان جلوی سوء‌استفاده افراد را گرفت. در واقع زمانی که در عملی هرچند غیرقانونی، سود بیش از ۱۰۰۰ درصدی نهفته باشد، کمتر فردی می‌تواند در برابر آن مقاومت کند و به تخلف کشیده نشود.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، در واقع زمانی که اختلاف قیمت سوخت در ایران و کشورهای همسایه به چنین سطوح قابل توجهی رسیده، خود زمینه‌ساز ایجاد فساد است. این اتفاق درست مانند آن چیزی است که در بازار ارز در ماه‌های اخیر رخ داد.

دولت تلاش کرد که قیمت ارز را روی ۴۲۰۰ تومان ثابت نگه دارد و نرخ‌های فراتر از آن را غیرقانونی اعلام کرد. حتی تلاش شد با بستن صرافی‌ها به مبادلات ارز از مسیر‌های خارج از دولت پایان دهد و با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان کالا، قیمت کالاهای وارداتی را پایین نگه دارد.

با این حال، فاصله‌ای که بین ارز دولتی و آزاد ایجاد شد خود زمینه‌ساز ایجاد فساد شد، به‌طوری‌که بسیاری به بهانه واردات کالا به دنبال ارز دولتی رفته اما در نهایت آن را در بازار سیاه با نرخ آزاد به فروش رساندند.

جدول قیمت

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها