کد خبر : 6771

سیستم TCS (کنترل کشش) چطور کار می کند؟

سیستم TCS (کنترل کشش) چطور کار می کند؟

اگر می‌خواهید از یک خیابان با شیب ملایم عبور کنید که سطح این خیابان کاملا پوشیده از یخ و برف است و خبری هم از ستاد برف روبی یا شن‌ریزی شهرداری نیست! امکان عبور از این خیابان با هیچ ترفندی به جز TCS امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خودروتک، وقتی خودرو در این وضعیت قرار می‌گیرد به علت کاهش نیروی اصطکاک چرخ‌های متحرک شروع به هرزگردی می‌کنند که در این لحظه سنسورها این خبر را به واحد کنترل ECU می‌رسانند که بلافاصله با کاهش نیروی خروجی دیفراسیل به صورت همزمان سامانه ABS هم وارد عمل می‌شود و بر روی هر چرخ به طور جداگانه نیروی ترمز مورد نظر را اعمال می‌کند و در چنین شرایطی خودرو بدون هیچ گونه هرزگردی به حرکت خود ادامه می‌دهد. ان دستور‌العمل خلاصه‌ای کلی از سیستم TCS می‌باشد که در ادامه بیشتر به توضیح آن خواهیم پرداخت.

 

سامانه TCS به عنوان مکمل ABS حفظ پایداری و فرمان‌پذیری مناسب خودرو به هنگام شتاب‌گیری از حالت توقف یا در حالت حرکت را به عهده دارد. همان طور که در زمان ترمز گرفتن باید از لغزش چرخ‌ها به علت کاهش پایداری خودرو جلوگیری شود، در زمان شتاب‌گیری و افزایش سرعت هم باید از لغزش چرخ‌ها جلوگیری کرد که مقداری از گشتاور موتور که قرار است صرف دانش شود، صرف لغزش چرخ‌ها می‌شود به این معنی که این سیستم همزمان با جلوگیری از لغزش چرخ‌ها در افزایش راندمان خودرو هم نقش خواهد داشت.

در ضمن باید یادآوری کرد که سیستم کنترل پایداری کلا از سیستم کنترل کشش جدا است و کلا دو مکانیزم متفاوت می‌باشند که نباید با هم اشتباه گرفته شوند با این توضیح که کنترل کشش باعث می‌شود قبل از این که کنترل فرمان و خودرو از وضعیت عادی خارج شود وارد عمل می‌شود. اما سیستم کنترل پایداری در صورتی که خودرو از مسیر خارج شده باشد برای بازگرداندن آن به مسیر اصلی تلاش خواهد کرد.

 

در اصل سیستم TCS بیشتر شبیه به سیستم ABS می‌باشد چون همان گونه که قبلا نیز اشاره شد هر دو سیستم وظیفه دارند مانع از لغزش لاستیک شوند. با این تفاوت که سیستم ترمز ABS مانع از لغزش چرخ‌ها در زمان ترمزگیری و کاهش سرعت می‌شود و در مقابل سیستم TCS مانع از لغزش چرخ‌های متحرک در زمان شتاب‌گیری یا قرار گرفتن در شرایطی که اصطکاک در یک طرف خودرو با ظرف دیگر متفاوت است و یا احتمال هرزگردی چرخ وجود دارد عمل می‌کند.

کلیه عملیاتی که سیستم کنترل کشش برای بازگرداندن چسبندگی به چرخ‌های متحرک خودرو انجام می‌دهد به کاهش یا کنترل گشتاوری که به چرخ‌ها می‌رسد، می‌انجامد و برای این کار اقدامات زیر ممکن است انجام شود:

  • اعمال نیروی ترمز بر روی یک یا تعدادی از چرخ‌ها
  • تغییر در زمان جرقه‌زنی شمع در یک یا چند سیلندر
  • تغییر در سیستم پاشش سوخت در یک یا چند سیلندر
  • در خودروهایی که مجهز به دریچه گاز برقی هستند ممکن است دریچه گاز برقی هم بسته شود.

و هر کار دیگری که بسته به نوع و امکانات خودرو منجر به کاهش گشتاور انتقالی به چرخ‌ متحرک می‌شود مانند کاهش فشار تور و یا حتی قفل دیفرانسیل و … ، ناگفته نماند که سیستم TCS به جز کنترل کشش و جلوگیری از لغزش مزایای دیگری مانند افزایش طول عمر لاستیک به دلیل جلوگیری از  هرزگردی و نیز کاهش بار کاری راننده می‌شود.

 


منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها