کد خبر : 6030

راهنمای دریافت خسارت افت قیمت

راهنمای دریافت خسارت افت قیمت

دو خودرو تصادف می‌کنند. پلیس از راه می‌رسد. کروکی می‌کشد و می‌رود. کارشناس بیمه می‌آید. برآورد می‌کند و می‌رود. راننده زیان‌دیده به بیمه مراجعه می‌کند. خسارتش را می‌گیرد و می‌رود. کاش داستان خسارت‌های مالی در تصادفات به همین سادگی بود. این سناریو وقتی پای یک خودروی صفر کیلومتر و یا یک لوکس خارجی به میان کشیده شود، به کلی فرق می‌کند.

به گزارش خودروتک، برای دریافت خسارت افت قیمت، هرگز نباید گذرتان به شرکت‌های بیمه‌ای بیافتد. چراکه اساساً برای آن‌ها چنین خدمتی تعریف‌نشده است.

همه‌چیز از آن‌جا شروع می‌شود که در قوانین بیمه‌ای چیزی با عنوان «خسارت افت قیمت خودرو» وجود ندارد. بیایید داستان را طور دیگری مطرح کنیم. فرض کنید با یک خودروی کره‌ای 300 میلیونی تصادف می‌کنید و گلگیر راننده آسیب می‌بیند. طبق اعلام نظر کارشناس بیمه، هزینه صافکاری و رنگ خودروی شما 3 میلیون تومان می‌شود؛ اما آیا واقعاً آسیبی که به این خودروی چند صد میلیونی وارد شده با 3 میلیون مرتفع می‌شود؟

در واقع آنچه در این بین دیده نمی‌شود، فلسفه حاکم بر بازار خرید و فروش خودروی دست‌دوم در ایران است که محصول تصادفی (چه با رنگ، چه بی‌رنگ) برایش حکم مرگ و زندگی را دارد. در واقع اعتراض اصلی به این موضوع، عدم پوشش بیمه شخص ثالث نسبت به موضوع افت قیمت است. کارشناسان توصیه می‌کنند پیش از وارد شدن به بازی دادگاه و شکایت، خودرویتان را بیمه بدنه کنید. حداقل در این مورد شرکت بیمه‌گر در صورتی که شما مقصر باشید خسارت قابل قبولی (حسب سقف قرارداد بیمه‌ای) به شما پرداخت می‌کند. فارغ از این نکات، برای دریافت خسارت افت قیمت، هرگز نباید گذرتان به شرکت‌های بیمه‌ای بیافتد. چراکه اساساً برای آن‌ها چنین خدمتی تعریف‌نشده است.

از کجا شروع کنیم؟

گام اول برای این کار، مراجعه به یکی از دفاتر شورای حل اختلاف است؛ یعنی ابتدا می‌بایست دادخواست خود را تکمیل کنید. دادگاه پس از بررسی اظهارات شما، کارشناسی را به‌منظور ارزیابی موضوع در نظر می‌گیرد. اگر میزان خسارت تا سقف 20 میلیون باشد ماجرا در همان شورای حل اختلاف حل و فصل می‌شود. برای مبالغ بالاتر از این میزان پرونده به دادگاه ارسال می‌شود. یادتان باشد تمام این مراحل زمان‌بر و هزینه‌بر هستند.

یکی از مدارک مهمی که در این محاکم به آن نیاز دارید، کروکی است. بنابراین اگر راننده خاطی متواری شود و یا این‌که اصلاً کروکی کشیده نشده باشد، کمی کارتان سخت می‌شود؛ اما این تمام ماجرا نیست. گاهی اوقات مشکل دیگری هم پیش می‌آید که اتفاقاً در ذیل قوانین بیمه‌ای نیز می‌گنجند اما نه به اندازه کافی! یعنی وقتی شما مالک یک خودروی لوکس هستید و یک خودروی معمولی با شما تصادف می‌کند. بر اساس قراردادی که با شرکت بیمه منعقد شده، بیمه‌گر تنها متعهد به پرداخت سقف معینی از خسارت به شما است. این عدد در ماه‌های حرام و غیر حرام متفاوت است ولی عرف آن در ماه‌های غیر حرام 140 میلیون تومان است؛ اما فرض کنید تصادف شدید با یک خودروی 2 میلیاردی که فقط یک آینه آن 25 میلیون تومان ارزش دارد، چگونه می‌تواند با این اعداد و ارقام پوشش داده شود. این بار داستان فرق دارد؛ یعنی نه فقط افت قیمت حادث شده بلکه سقف تامین خسارت نیز کمتر از میزان آسیب واقعی است. باز هم در این مورد باید به شوراهای حل اختلاف مراجعه کنید تا برای شما کارشناس رسمی دادگستری اعزام شود. یادتان باشد دادگاه بدوی تشکیل پرونده باید دادگاه محل اقامت شما باشد.

نکته مهم بعدی این است که تا پیش از «تامین دلیل» از هرگونه تغییر در خودرو پرهیز کنید؛ یعنی تا پیش از صدور رای نهایی خودرو را برای تعمیر و صافکاری به جایی نفرستید. اگر به هر دلیل مجبور به این تغییرات و تعمیرات هستید حداقل کاری که می‌توانید کنید این است که تصاویر کامل و واضحی از کل بدنه خودرو تهیه کنید تا به کارشناس نشان دهید. در ضمن اگر واقعاً مصر به اخذ خسارت افت هستید می‌توانید در دادگاه درخواست تامین هزینه کردهای خود شامل ارسال احتمالی از طریق خودروبر امداد خودرو هزینه تامین و اعزام کارشناس را نیز درخواست کنید.

حالا بیایید ماجرا را از آن سوی سکه بررسی کنید؛ یعنی شرایطی که شما مقصر هستید و بابت افت خسارت خودرویی که با آن تصادف کرده‌اید از شما شکایت شده است. در نظر داشته باشید که در این شرایط بهترین راه مصالحه و جلب نظر طرف مقابل است. چراکه در غیر این‌صورت می‌بایست هزینه‌های دادرسی را نیز از جیب پرداخت کنید.

آخرین نکته‌ای که باید در بحث دریافت خسارت افت قیمت به یاد داشته باشید آن است که این قانون شامل خودروهایی با سن بیشتر از 5 سال نمی‌شود.

 
منبع: باما
ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها