کد خبر : 5856

لکسوس هیبریدی CT200H بخریم یا نخریم؟

لکسوس هیبریدی  CT200H بخریم یا نخریم؟

حدود هجده سال از معرفی نسل اول تویوتا پریوس به عنوان اولین خودرو هیبریدی کارآمد در جهان می‌گذرد اما متاسفانه علیرغم تمام مسائل و مشکلات زیست محیطی و آلودگی شدید هوا در بسیاری شهر‌های کشورمان، تاکنون امکان استفاده گسترده از خودروهای پاک و هیبریدی برای ایرانیان فراهم نشده است.

به گزارش خودروتک، خودرو مورد آزمایش همانطور که از تصاویر مشخص است، نمونه اولیه و پیش از فیس لیفت CT 200H است که نسبت به نمونه بعد از فیس لیفت که از جلوپنجره مدرن و پیوسته بهره می‌برد،اندکی ساده به نظر می‌رسد. این خودرو ابعادی در حد و اندازه نمونه هاچ بک مزدا ۳ دارد و بنابراین در میان بزرگ ترین هاچ بک‌های موجود در بازار کشورمان قابل دسته بندی است.

طراحی کلی بدنه بر اساس تفکر و منش خاص مدیران تویوتا و لکسوس ترکیبی از سادگی و آرامش را به سبک خاص ژاپنی‌ها به بیننده القا می‌کند و برای مثال در این زمینه می‌توان به خطوط شاخص و نسبتا تیز در چهار گوشه بدنه، طراحی ساده نمای جانبی، فرم منحنی شکل حجم اصلی سپر جلو و طراحی بدون اغراق و نسبتا ساده چراغ‌ها اشاره کرد، البته در مدل بعد از فیس لیفت،جلو پنجره ساده و نسبتا کوچک این خودرو، جای خود را به نمونه پیوسته و اسپرت منطبق با الگوی نمونه‌های F SPORT داده است که علیرغم جذابیت بصری، اندکی از هماهنگی و سادگی نمونه اصلی فاصله گرفته است.

آینه‌ها روی درها

به هرحال از مهمترین و جذاب ترین نکات در نمای خارجی می‌توان به طراحی پایه آینه‌های جانبی روی در‌های جلو اشاره کرد که منطبق بر استایل خودروهای اسپرت و سریع انجام شده و همچنین در نمای جانبی فرم غیر متقارن ستون C و پیکر بندی شیشه درب‌های عقب و درب پنجم در طرفین این ستون جلب توجه می‌کند.CT200H از نظر طراحی و حجم پردازی درست در نقطه مقابل تویوتا پریوس قرار می‌گیرد و ساختاری اسپرت و سریع را به بیننده القاء می‌کند.

اما در نمای عقب تقریبا هیچ اثری از خروجی اگزوز دیده نمی شود و این نکته ایست که مواجه بودن با یک خودرو پاک و هیبریدی را یاد آور می‌شود.آنطور که از شواهد پیداست، مهندسان تویوتا در راستای بهبود آیرودینامیک و کاهش مصرف سوخت، ساعت‌های زیادی را در تونل باد سپری کرده اند و ماحصل این تلاش را می‌توان در طراحی بسیار دقیق و ظریف اسپویلر جذب شده در سپر جلو، اسپویلر سقفی در سطح فوقانی درب پنجم، رکاب‌های جانبی و حتی سپر عقب ترکیب شده با دیفیوزر مشاهده کرد.

کابین و فضای داخلی

بسیاری افراد بر این باورند که مهمترین ویژگی خودروهای لکسوس به کیفیت آن‌ها باز می‌گردد و چنین جمله‌ای در هنگام باز کردن درب CT200H مفهومی دوباره پیدا می‌کند.این خودرو در بازار جهانی بر خلاف بازار کشورمان،چندان هم گران قیمت نیست و شاید به همین دلیل بتوان استفاده از پلاستیک با کیفیت و نسبتا خشک را در سطوح داخلی کابین و سطح فوقانی داشبورد و کنسول میانی تا حدی قابل قبول دانست.

طراحی فضای داخلی جذاب تر از طراحی خارجی انجام شده و شاهد این مدعا را باید در فرم اسپرت داشبورد، فرمان خوش دست و سه شاخه جذاب، مجموعه پشت آمپر خوش فرم با طرح کلاسیک دایره‌ای شکل و دربرگیرندگی خوب صندلی‌ها جستجو کرد که با چرم مصنوعی با کیفیت روکش شده اند.

تغییر وضعیت دنده

اهرم تغییر وضعیت دنده بر روی کنسول میانی فرمی عجیب و غیر معمول اما بسیار ارگونومیک دارد و به لطف جنس فلزی و روکش کرومی خود در کنار سایر قطعات فلزی با طرح آلومینیومی، احساسی خوب و با کیفیت را به راننده منتقل می‌کند اما طراحی سایر دکمه‌ها و ادوات در سطح رویی کنسول به شکل عجیبی ساده انجام شده و حتی احساسی از خلوتی غیر معمول را به سرنشینان منتقل می‌کند.

البته نکته مثبت در این زمینه، راحتی کار با ادوات و دکمه‌های تعبیه شده و سرعت در یادگیری عملکرد آن هاست که مشابه این نکته در کمتر خودرو جدیدی دیده می‌شود.سیستم صوتی از برند معتبر Mark lavinson انتخاب شده است و برای تاکید بر کیفیت این مجموعه، شاهد درج نام سیستم صوتی بر روی کنسول میانی به صورت چاپی هستیم و این هم باز در میان عجایب تفکر ژاپنی قرار می‌گیرد.

 

نمره قبولی

به هرحال شکی نیست که کابین این مدل خودرو از نظر طراحی و ارگونومی به راحتی نمره قبولی دریافت می‌کند اما از نظر فضای سرنشینان محدودیت‌هایی برای افراد بلند قد به خصوص در ردیف عقب وجود دارد که چشم پوشی از آن‌ها با توجه به ابعاد خودرو سخت می‌نماید.

این درحالیست که به دلیل پیچیدگی‌های فنی مجموعه تعلیق جناغی دوبل در چرخ‌های عقب، فضای مفید و قابل استفاده صندوق بار هم بسیار محدود است و به همین دلایل باید گفت که CT200H بر خلاف ابعاد نسبتا بزرگ خود، نمی تواند یک خودرو خانوادگی مناسب باشد و بیشتر در حد هاچ بک‌های جمع و جور و کاملا شهری نظیر پژو ۲۰۶ و آلفارومئو جولیتا کارایی دارد و مناسب حال خانواده‌های جوان سه یا چهار نفره به نظر می‌رسد که در مسافرت ها، به فضای چندان وسیعی نیاز ندارند.

ویژگی‌های فنی

نسل فعلی لکسوس CT در سال ۲۰۱۱ به عنوان یک محصول متفاوت از گروه تویوتا معرفی شده است و اولین نسل از سری خود محسوب می‌شود اما این خودرو در واقع بر روی پلت فرم نسبتا قدیمی MC تویوتا شکل گرفته است و از نظر فنی با تویوتا پریوس نسل سوم مشابهت کامل دارد.

پیشرانه احتراق داخلی ۱٫۸ لیتری با ۹۸ اسب بخار در مقام نیروگاه اصلی و پاک بنزین سوز این خودرو با یک موتور برقی همکاری می‌کند تا در مجموع امکان ارسال ۱۳۴ اسب بخار نیرو و ۲۰۷ نیوتن متر گشتاور به چرخ‌های جلو فراهم باشد.گیربکس در جهت کاهش مصرف سوخت و دست یابی به حداکثر بهره وری عملیاتی از نوع ضریب متغییر CVT انتخاب شده است و در مسافت‌های کوتاه امکان حرکت پاک در حالت تماما برقی وجود دارد.

 

جالبترین ویژگی شاسی

شاید جالب ترین ویژگی شاسی این خودرو، سیستم فنربندی مک فرسون در چرخ‌های جلو و جناغی دوبل برای محور عقب باشد که در واقع برای مدل‌های چهار چرخ متحرک و دو دیفرانسیل پلت فرم MC تدارک دیده شده است و به شکل منحصر به فردی در این مدل هاچ بک دیفرانسیل جلو نیز به کار گرفته شده است که سواری متفاوت و خاصی را برای این خودرو به ارمغان می‌آورد.

بر اساس اطلاعات رسمی، مصرف سوخت ترکیبی این مدل در حدود ۴٫۵ لیتر در یکصدکیلومتر (در حالت ترکیبی) عنوان شده است که البته در شرایط واقعی هم لمس مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر در یکصد کیلومتر چندان دور از دسترس نیست.

 

پشت فرمان

در هنگام باز کردن در CT200H در خواهید یافت که ارتفاع در تطابق چندانی با سایز استاندارد جدول‌های کنار خیابان ندارد و تنها کمی بی احتیاطی کافیست تا شاهد برخورد کردن در این لکسوس نازنین به جدول باشید.از این رو درست مانند خودروهای اسپرت و ارتفاع خورده ناچار خواهید بود تا با فاصله زیادی از لبه خیابان و جدول پارک کنید تا ورود و خروج بی مشکل سرنشینان امکان پذیر باشد.

به هرحال پشت فرمان همه چیز درست و حساب شده و منطبق با ذهنیت خط کشی شده ژاپنی به نظر می‌رسد و مشکل خاصی از نظر دید محیطی و یا دسترسی به ادوات داخلی وجود ندارد.به لطف آینه‌های جانبی نسبتا بزرگ و وجود دوربین دید عقب، دید محیطی خودرو کاملا خوب است اما همین آینه‌های جانبی بزرگ در هنگام گذر از مسیر‌های تنگ و باریک، کمی مشکل ساز می‌شوند و عرض خودرو را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهند.

پرسش مهم

مهمترین پرسش در خصوص این لکسوس به چگونگی عملکرد سامانه هیبریدی و نحوه تعامل موتورهای برقی و بنزین سوز باز می‌گردد که در یک کلام باید آن را بسیار قابل پیش بینی و هماهنگ توصیف کرد.همانطور که پیشتر گفته شد،مجموعه فنی این خودرو از تویوتا پریوس به عاریت گرفته شده است و بنابراین عملکرد صرفه جویانه و اقتصادی این لکسوس کاملا قابل پیش بینی به نظر می‌رسد.در واقع مجموعه دو موتور به گونه‌ای هماهنگ شده اند که بیشترین صرفه جویی ممکن در مصرف سوخت حاصل شود.

برای مثال تقریبا در هر توقف کوتاهی، موتور درون سوز خاموش می‌شود و در صورت مواجه با مسیر سرازیری نیز بلافاصله شاهد تولید برق از گردش چرخ‌ها و کنار رفتن موتور بنزینی از مدار تولید قدرت هستیم.مشابه چنین وضعیتی در زمان ترمز گیری هم تکرار می‌شود و در واقع موتور بنزینی تنها زمانی به صورت کامل به فعالیت می‌پردازد که نیاز مبرمی به تولید برق یا قدرت وجود داشته باشد.در زمان عکس برداری که خودرو برای مدت زمان قابل توجهی به صورت ثابت و بی حرکت پارک شده بود، موتور درون سوز کاملا خاموش شده و جابه جایی خودرو در راستای تغییر زاویه عکاسی نیز به واسطه قدرت دریافتی از موتور برقی انجام می‌شد.

 

صدای اصطکاک تایرها

البته در این حالت صدای برخاسته از خودرو کمی عجیب و غریب بود و در واقع چیزی جز صدای اصطکاک تایرها با سطح آسفالت و در گیر شدن لنت‌ها با دیسک ترمز شنیده نمی شد.این درحالیست که عایق کاری CT200H برخلاف شهرت لکسوس،چندان هم عالی انجام نشده و در هنگام شتاب گیری‌های سنگین و جدی شاهد نفوذ صدای موتور بنزین سوز به درون کابین هستیم که فریاد زنان از ارائه کمترین حس سرعت و هیجان به سرنشینان باز می‌ماند.

به هرحال CT با وزنی حدود ۱٫۵ تن خودرو سبک وزنی نیست و گشتاور ۲۰۷ نیوتن متری هم نمی تواند کار چندانی در برابر وزن کلی خودرو انجام دهد،از این رو علیرغم تمام مشخصات خوب فنی، باید گفت که دست یابی به شتاب رسمی ۱۰٫۳ ثانیه‌ای برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت،با این خودرو در شرایط تهران کمی دور از دسترس است و شتاب گیری CT200H بیشتر با خودرویی چون ۲۰۶ تیپ شش –دنده اتوماتیک- قابل قیاس است.

نکته جالب

نکته جالب آنکه در هنگام رانندگی پر فشار بر روی حالت اسپرت،به لطف گیربکس CVT، دور موتور هیچ گاه به محدوده ردلاین نمی رسد،چرا که گیربکس با تشخیص درخواست راننده برای دست یابی به حداکثر عملکرد،دور موتور را در بازه تولید حداکثر قدرت و گشتاور نگه می‌دارد.در نقطه مقابل و در شرایط رانندگی غیر اسپرت، از عملکرد نرم و شکوهمند فرمان و تعلیق این لکسوس شگفت زده خواهید شد،سیستم تعلیق در عین ارائه هندلینگ مطلوب، به کلی با خودرویی چون مزدا ۳ متفاوت بوده و درست در نقطه مقابل آن قرار دارد.

ترمز‌ها عملکرد خوبی را از خود به نمایش می‌گذارند اما واکنش و احساس منتقل شده از پدال ترمز چندان جالب نیست.به هر حال در مجموع می‌توان گفت که این لکسوس ۳۷ هزار دلاری را با کیفیت خوب متریال داخلی،سیستم صوتی کم نظیر و عملکرد فوق العاده اقتصادی،در زمره ایده آل ترین خودروهای موجود در بازار برای زندگی شهری و پر ترافیک امروزی قرار می‌گیرد.

 

شرایط بازار و مشکلات نگهداری

در  وضعیت فعلی بازار نمونه‌های صفر کیلومتر و کم کارکرد لکسوس CT200H بسته به مدل و تجهیزات رفاهی بین ۱۷۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان معامله می‌شوند که رقم گزافی برای یک خودرو هاچ بک ۱۳۴ اسب بخاری به نظر می‌رسد.در واقع برای کسانی که خواهان هاچ بک‌های اسپرت و سریع هستند، با چنین قیمتی امکان خرید نمونه صفر کیلومتر آلفارومئو جولیتا با موتور توربو ۱۷۰ اسب بخاری وجود دارد و برای مصارف خانوادگی نیز طبیعتا خودروهایی چون تویوتا کمری، نسل جدید هیوندای سوناتا و ….قابل ابتیاع هستند.

بنابراین طبیعی است که در این کلاس قیمتی انتخاب لکسوس CT200H حتی با مصرف سوخت بسیار مناسب، چندان منطقی نخواهد بود و درست به همین دلیل است که فروش این خودرو در بازار کشورمان بسیار محدود است.

پیچیدگی‌های فنی

از طرف دیگر پیچدگی‌های فنی یک خودرو هیبریدی نیز در شرایط ایران کمی مشکل ساز است و از آنجا که این مدل بیشتر در بازارهای اروپایی و آمریکای شمالی عرضه شده است، امکان بروز برخی مشکلات در زمینه تعمیر و نگهداری و یافتن قطعات یدکی مخصوص مجموعه هیبریدی در بلند مدت وجود دارد.

البته کیفیت فنی سیستم هیبریدی این خودرو با توجه به اشتراک با مجموعه فنی تویوتا پریوس واقعا بالاست و در صورت تحقق یافتن شایعه حضور پر شمار مدل‌های تاکسی پریوس در بازار کشورمان،طبیعتا مشکلات نگهداری از این خودرو در بلند مدت تعدیل خواهند شد.

منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها