کد خبر : 3879

وارم آپ خودرو یعنی چه؟

وارم آپ خودرو یعنی چه؟

شاید به خاطر بیاورید تا همین چند سال پیش هر کسی خودروی نو از کمپانی تحویل می‌گرفت یک سری توصیه‌هایی به او انجام می‌شد و مثلا می‌گفتند برو بعد از آب بندی بیا برای آچار کشی و یا سرویس‌های اولیه بنابراین اکثر مردم رفتار آرامی با خودروهای تحویلی خود داشتند و خیلی با سرعت حرکت نمی‌کردند تا به اصطلاح اجزا و قطعات موتور سنکرونیزه (آب بندی) شود و بعد با خیال راحت رانندگی عادی خود را انجام دهند. بیشتر مردم این احتیاط را فقط به صورت در جا بیشتر برای موتور خودرو در نظر می‌گرفتند و رعایت می‌کردند غافل از اینکه گیربکس خودرو هم دارای تعداد زیادی دنده هست که دائما در حال گردش هستند و بایستی به آن‌ها نیز توجه ویژه داشت.

به گزارش خودروتک، به هر حال چند سال بعد از این اصطلاح آب بندی برای خیلی از رانندگان واژه‌ای غریبه شد و امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که به این روش رفتار با خودرو صفر کیلومتر و عادی اعتقاد داشته باشد و این در حالی است که برخلاف تصور آن‌ها یکی از راه‌های کاهش استهلاک و ساییدگی اجزای درونی موتور گیربکس گرم کردن سریع یا به اصطلاح Warm-up می‌باشد. چنانچه می‌دانید هر یک از قطعات تشکیل دهنده موتور از جنس‌های متفاوتی مانند آلومینیوم، فولاد، چدن، بابیت و … ساخته شده‌اند. بنابراین ضریب انبساط هدایت گرمایی متفاوتی خواهند داشت.

اگر به خاطر داشته باشید بر اساس قوانین انتقال حرارت و ترمودینام، هر گاه به فلزی حرارت بدهیم به واسطه افزایش دما، افزایش طول در سطح مقطع آن فلز اتفاق خواهد افتاد و به خاطر همین است که وقتی موتور فرسوده‌ای را دمونتاژ می‌کنیم می‌بینیم که مثلا بر روی بوش سیلندر آن خط‌های عمودی ایجاد شده است که به خاطر خوردگی بوش سیلندر توسط رینگ‌های فولادی اتفاق افتاده است.

 

و مفهوم آن این است که چون جنس پیستون سیلندر از آلومینیوم است تغییر طولی متفاوتی نسبت به بوش و رینگ پیستون که از جنس فولاد خواهد داشت و تا زمانی که موتور به دمای تعادل برسد این اختلاف وجود خواهد داشت و موجب اصطکاک بین قطعات خودرو می‌شود. پس بایستی اجازه بدهیم هرچه سریع‌تر موتور گرم شود و به دمای تعادل برسد. این فرایند گرم کردن سریع موتور به Warm-up معروف است. خودروهای تولیدی امروزه معروف به خودروهای گرما دوست هستند و با توجه به آلیاژ خاص به کار رفته در موتور آن‌ها به راحتی توانایی تحمل دماهای بالای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد را دارند و این گونه طراحی به منظور جلوگیری از ساییدگی سیلندر و بالا بردن توان موتور و کاهش مصرف سوخت لحاظ گردیده است چرا که در دمای بالا بحث خام سوزی به کم‌ترین میزان می‌رسد.

کنترل یونیت‌های نصب شده در خودروهای به دلیل احتراق کامل سوخت فرمان پاشش سوخت کم‌تر را به انژکتورها صادر می‌کنند و دمای آب در سیستم نسل جدید بایستی به بالای ۸۶ درجه سانتی‌گراد برسد تا ترموستات شروع به باز کردن نماید و تا حدود دمای ۹۰ درجه هنوز فن‌ها خاموش هستند و بعد از این دماست که فن‌ها با دور پایین شروع به کار می‌کنند و تا دمای نزدیک به ۱۰۵ با دور پایین خنک می‌شود. چنانچه به هر علتی دمای آب به بیش از ۱۰۵ درجه افزایش یابد فن با دور تند شروع به خنک کاری موتور می‌کند و چنانچه مشکلی در سیستم باشد چراغ هشدار روشن می‌گردد.

با توجه به توضیحات فوق توجه داشته باشید هیچ گاه ترموستات را از روی خودرو باز نکنید و یا اینکه از ترموستات با درجه باز شدن پایین‌تر استفاده نکنید زیرا Warm-up خودرو به تاخیر می‌افتد. و راندمان موتور پایین می‌آید. پس چنانچه ایراد زیاد نشان دادن درجه آمپر آب را دارید به بررسی ایراد بپردازید و از دست کاری سیستم خنک کاری رادیاتور  ترموستات اجتناب کنید.     

منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها