کد خبر : 82990

مرکز کارشناسی خودرو

مرکز کارشناسی خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟ قبل از اینکه بخواهید خودرویی را بخرید یا بفروشید، می‌توانید از این مراکز کمک بگیرید تا در تشخیص ارزش واقعی خودرو کمکتان کنند. این مراکز، کارشناس‌‌های حرفه‌ای دارند که با کمک آن‌ها بخش‌‌های مختلف یک ماشین را بررسی می‌کنند. 

در بازار خرید و فروش خودرو، تشخیص قیمت واقعی ماشین‌‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که اطلاعات کامل در مورد ویژگی‌‌های فنی و ظاهری وسایل نقلیه نداشته باشید، ممکن است در دام سودجویان این بازار بیفتید و ضرر‌های زیادی در معاملاتتان داشته باشید. به‌همین‌دلیل مراکز ارائه‌دهنده خدمات کارشناسی ایجاد شدند تا این مشکلات را از بین ببرند. 

برخی افراد سودجو با پنهان‌کردن عیب‌های ماشین، سعی در فروش آن دارند. برخی نیز از ناآگاهی فروشنده سوءاستفاده می‌کنند و ماشین را به قیمت کم‌تری می‌خرند؛ اینجا کاربرد اصلی مراکز کارشناسی مشخص می‌شود. این مرکز جلوی ضرر خریدار یا فروشنده را می‌‎گیرند و با تعیین ارزش واقعی، راه سودجویی شیاد‌ها را نیز می‌بندند.

images_1690708840_64c62b682980b.jpg

چرا به مرکز کارشناسی خودرو مراجعه کنیم؟ 

مراکز کارشناسی ماشین‌ها به‌منظور خرید و فروش ماشین‌های دست دوم راه‌اندازی شده‌اند. با افزایش قیمت خودرو‌های دست‌اول، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به سراغ مدل‌های پایین‌تر بروند. 

در بازار خرید و فروش ماشین‌های دست‌دوم نیز، باید دقت زیادی نسبت به عملکرد خودرو داشته باشید؛ چون حدود 72 درصد از این ماشین‌ها مشکلات فنی و ظاهری مختلفی دارند. در هنگام خرید، بسیاری از فروشنده‌های سودجو خودرو با ترمیم بخش‌های ظاهری آن، خریدار‌ها را فریب می‌دهند؛ اما کارشناس‌های آگاه از این مسأله، به‌طور ریزبینانه بخش‌های مختلف وسیله را بررسی خواهند کرد. 

شناخت قطعه‌‌های تعویضی، بررسی نقاط ترمیمی و ... از عهده افراد معمولی بر نمی‌آید. معمولا این کار توسط افراد حرفه‌ای که سال‌ها در این زمینه فعالیت داشته‌اند، انجام می‌شود. به‌همین‌دلیل، مراجعه به کارشناس‌های حرفه‌ای اهمیت دارد؛ چون آن‌ها وسیله نقلیه‌تان را از جنبه‌‌های مختلف مثل تجهیزات جانبی، بدنه، سیستم جلوبندی، موتور و ... بررسی می‌کنند. 

مزیت‌‌های مراکز کارشناسی خودرو چیست؟ 

مزیت‌های استفاده از خدمات کارشناسی برای خرید و فروش خودرو چیست؟ در ادامه لیستی از مهم‌ترین مزیت‌های این کار را می‌گوییم: 

جلوگیری از ضرر‌های مالی

اگر سودجویان به‌خوبی نقص‌‌های فنی ماشین را پوشانده باشند، نمی‌توانید بدون داشتن مهارت کافی این عیب‌ها را تشخیص دهید. برخی از این معایب، به‌قدری جدی هستند که باید برای رفعشان هزینه زیادی بپردازید؛ بنابراین دچار ضرر‌های مالی زیادی می‌شوید؛ اما کارشناس‌های ماشین جلوی این اتفاق را می‌گیرند.

images_1690708840_64c62b6835cf4.jpg

خرید و فروش فوری خودرو

مراکز کارشناسی در خرید فوری خودرو یا فروش سریع خودرو کمکتان می‌کنند. در واقع به‌واسطه این مراکز، کارشناس بر اساس یک چک‌لیست، خیلی زود بخش‌های مختلف ماشین را بررسی می‌کند و سودبخش یا زیان‌ده‌بودن معامله را مشخص می‌کند؛ بنابراین در سریع‌ترین زمان با اطمینان کامل می‌توانید معامله را انجام دهید. 

معامله مطمئن

در مراکز کارشناسی، کارشناسان کاملا اقدام به بررسی خودرو به‌صورت بی‌طرفانه می‌کنند. به‌همین‌دلیل نه‌تنها خریدار، بلکه فروشنده نیز از معامله سود به دست می‌آورد. 

کارشناسی خودرو در محل

بسیاری از کارشناس‌ها به محل خرید و فروش خودرو مراجعه می‌کنند و نیاز نیست حتما به مراکز آن‌ها بروید. البته آن‌ها هزینه کارشناسی خودرو در محل را دریافت می‌کنند؛ اما با‌این‌حال در هر موقعیتی و هر جایی به کمکتان می‌آیند تا معاملاتی مطمئن داشته باشید. 

بررسی سابقه خودرو

برخی افراد در زمان خرید و فروش خودرو از سوابق ماشینشان اطلاعی ندارند؛ بنابراین کارشناس‌ها با چکاپ کامل سابقه تصادف، تعویض قطعه‌‌ها یا حتی رنگ‌شدن ماشین را به او می‌گویند. 

روش انجام کارشناسی خودرو در مراکز معتبر

در ادامه لیستی از مراحل انجام کار در مراکز کارشناسی خودرو را توضیح می‌دهیم: 

بررسی کامل ماشین

در این مرحله، کارشناس باید بخش‌های مختلفی از ماشین را بررسی کند که در ادامه نام برخی از آن‌ها را می‌آوریم: 

  • دینام

  • گیربکس

  • موتور

  • باطری

  • هیدرولیک

  • سیستم ترمز

  • سیستم تعلیق

  • و ...

بررسی میزان کارکرد ماشین

بسیاری از فروشندگان سودجو میزان کیلومتر خودرو را کم می‌کنند، در‌صورتی‌که کارشناس‌های حرفه‌ای با علم و تجربه‌شان می‌توانند میزان دقیق کارکرد ماشین را متوجه شوند.

تست دیاگ

کارشناس‌های خودرو، دستگاهی به نام تست دیاگ دارند. این دستگاه اطلاعات مفید و سودمندی درباره سیستم برقی ماشین، عملکرد سنسور، عملکرد ایربگ، مسافت طی شده به‌واسطه خودرو و ... به کارشناس می‌دهد.

images_1690708840_64c62b683a7bd.jpg

تست رانندگی

کارشناس‌های حرفه‌ای کمی با خودرو رانندگی می‌کنند تا متوجه مشکلات فنی آن در بخش‌های مختلف، مثل سیستم تعلیق، سیستم ترمز، جلوبندی، دنده و ... شوند. 

تست دستگاه ضخامت‌سنج

دستگاه دیگری توسط کارشناس‌های ماشین استفاده می‌شوند که به آن دستگاه ضخامت‌سنج می‌گویند. به‌واسطه این دستگاه، می‌توانید متوجه ایرادات خودرو در قسمت رنگ بدنه، ستون، شاسی و ... شوید. 

ارائه برگه ضمانت

در خرید و فروش خودرو به کمک کارشناس، آن‌ها برگ‌هایی را به خریدار و فروشنده می‌دهند که در آن اطلاعات کامل سلامت فنی، بدنه و رنگ خودرو مشخص شده است. 

ارائه مشاوره حقوقی

اگر می‌خواهید درباره مسائل حقوقی خرید و فروش خودرو بدانید، کارشناس‌ها در این زمینه راهنمایی‌تان می‌کنند تا با در‌نظر‌داشتن عواقب قانونی، اقدام به امضای قرارداد کنید. 

تفاوت کارشناسی خودرو و معاینه فنی

برخی افراد در خرید و فروش خودرو، معاینه فنی را با کارشناسی ماشین اشتباه می‌گیرند، در‌صورتی‌که این دو با یکدیگر متفاوت هستند. در معاینه فنی کارشناس‌ها روی ارزش واقعی ماشین تاکید ندارند؛ آن‌ها فقط اقدام به بررسی وضعیت کامل خودرو می‌کنند. 

در معاینه فنی بسیاری از ریزه‌کاری‌ها نیز انجام نمی‌شود؛ مثلا کارشناس‌ها میزان کارکرد، رنگ دیجیتال بدنه و ... را آزمایش نمی‌کنند. این در حالی است که در کارشناسی ماشین، تمام کارهایی که گفتیم به‌صورت دقیق و با جزئیات کامل انجام می‌شود تا خریدار و فروشنده به‌طور کامل از وضعیت خودرو آگاه شوند. 

images_1690708840_64c62b6843139.jpg

جمع‌بندی

حتی اگر از حرفه‌ای‌ترین مراکز یا بهترین سایت خرید و فروش خودرو کمک بگیرید، احتمال خطا در معامله وجود خواهد داشت. در واقع سودجو‌ها به‌خوبی می‌دانند که چطور نواقص فنی و ظاهری خودرو را بپوشانند تا مشتری‌‌ها را در دام خود بیندازند. از طرف مقابل، خریدار‌ها نیز شاید از ناآگاهی فروشنده سوءاستفاده کنند. برای همین، مراجعه به کارشناس‌های خودرو و استفاده از خدمات آن‌ها جزو ضروری‌ترین کار‌های ممکن است که باید انجام دهید.

هم‌اکنون مراکز ارائه کارشناسی خودروی زیادی در سرتاسر کشور فعالیت دارند؛ بنابراین در صورت خرید و فروش ماشین، حتما از این مراکز کمک بگیرید تا میزان ضررتان در معامله پیش‌رو به حداقل برسد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها