کد خبر : 79753

لیست 7 نکته طلایی و بسیارمهم هنگام معامله خودرو

لیست 7 نکته طلایی و بسیارمهم هنگام معامله خودرو

خرید و فروش ماشین چند مرحله دارد. آگاهی از این مراحل هم سرعت کار را بالا می‌برد، هم از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کند. تعویض پلاک یکی از این مراحل است. پرداخت خلافی خودرو بهتر است قبل از تعویض پلاک ماشین پرداخت شود. گاهی اوقات افراد بدون دقت به این موضوع اقدام به معامله خودرو می‌کنند. ناگهان در هنگام مراجعه به مراکز فک پلاک متوجه لیست بلندبالای تخلفات رانندگی مالک قبلی می‌شوند. برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید بهتر است قبل از نوشتن قولنامه، وضعیت جرائم رانندگی مالک را بررسی کنید.

مراحل خرید و فروش خودرو

اگر قصد خرید و فروش اتومبیل دارید، لازم است بدانید که گاه آگاهی نداشتن از برخی نکات شما را به دردسر می‌اندازد. پس عاقلانه است که قبل از ورود به این پروسه با مراحل آن آشنا شوید. مراحل معامله خودرو شامل موارد زیر است:

  1. بازدید و کارشناسی خودرو
  2. تنظیم قولنامه
  3. مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی
  4. مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ثبت سند قطعی
  5. در صورت داشتن بیمه بدنه، مراجعه به دفاتر نمایندگی شرکت بیمه و تهیه الحاقیه تغییر مالکیت

بهتر است تخلفات رانندگی قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک و هر اقدام برای معامله خودرو پرداخت شود. در غیراین‌صورت در مراکز فک پلاک با کارت بانک‌های دولتی آن را تسویه می‌کنند. برای دریافت سریع تخلفات رانندگی روش‌های ساده و بی‌دردسری وجود دارد. در صورتی که قصد خرید خودرو از طریق دلالی ماشین را دارید، به مراحلی از کارشناسی باید توجه بیشتری داشته باشید.

مدارک معامله خودرو مورد نیاز

در هنگام خرید و فروش  و انتقال خودرو مدارک زیادی لازم می‌شود. بهتر است برخی مدارک را در زمان بازدید و کارشناسی ماشین چک کنید. برخی دیگر را می‌توانید سر فرصت از فروشنده بخواهید.

مدارکی که باید در زمان بازدید و کارشناسی خودرو بررسی شوند:

امروزه با وجود استارآپ‌هایی حوزه خرید و فروش اتومبیل مانند کارنامه، همراه مکانیک و… کار برای خریدار و فروشندگان راحت‌تر شده است. معمولا روال کار این است که ابتدا خودرو کارشناسی و قیمت‌گذاری می‌شود، سپس برای معرفی به خریداران احتمالی بر بستر اپلیکیشن، سایت یا پیج‌های اینستاگرامی قرار می‌گیرد. با این حال توصیه می‌شود که خود خریداران نیز وقتی برای بازدید حضوری ماشین می‌روند، مدارک زیر را بررسی نمایند.

کارت خودرو و برگ سبز

مهم‌ترین اسناد شناسایی مالک ماشین در سامانه‌های نیروی انتظامی کارت خودرو و برگ سبز است. طبق قانون، اتومبیل متعلق به شخصی است که برگ سبز و کارت ماشین به نامش باشد. پس در هنگام بازدید خودرو، کارت ملی یا مدارک شناسایی مالک را با این دو مدرک تطبیق دهید. در ضمن به خاطر داشته باشید که معامله زمانی قطعی می‌شود که برگ سبز به فرد خریدار منتقل شود. در حقیقت معامله خودرو بدون برگ سبز امکان پذیر نیست. چنانچه بین طرفین معامله اختلافی پیش بیابد، حتی در صورت داشتن قولنامه فقط با حکم قضایی، پلیس می‌تواند خودرو را توقیف ‌کند. یک نکته دیگر درباره برگ سبز این است که تعویض موتور در برگ سبز قید می‌شود.

برگه کمپانی

در این برگه تاریخ خرید اتومبیل، کمپانی فروشنده، شماره موتور، شماره شاسی یا VIN و قیمت خرید درج می‌شود. اگر قصد معامله خودرو لیزینگی را دارید، به اطلاعات این برگه دقت کنید. مبادا ماشین در رهن کمپانی واردکننده باشد. در چنین شرایطی مالک حق ندارد خودرو را بدون تسویه حساب با شرکت مربوطه معامله کند.

وقتی شما اتومبیل را از خودروساز می‌خرید، سندی به این نام وجود ندارد؛ اما بعد از اولین معامله، این سند برای مالک دوم به بعد ماشین صادر می‌شود. سند قطعی باید دارای سربرگ قوه قضاییه و مهر برجسته باشد. این سند در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود. در هنگام بازدید به مشخصات روی برگه سبز و برگ کمپانی دقت کنید.

اگر مشخصات هر دو یکی است یعنی شما دارید؛ ماشین را از اولین مالک خریداری می‌کنید، پس نیاز به داشتن سند قطعی نیست. وجود این سند نشان‌دهنده تسویه حساب قطعی بین مالکین قبلی است. همچنین با وجود سند مذکور می‌توانید مطمئن باشید که معاملات گذشته خودرو تحت نظارت قوه قضاییه انجام گرفته است.

نکته مهم: اشاره شد که نیروی انتظامی مشخصات هویتی برگ سبز را به‌عنوان مالک خودرو می‌شناسد. در حالیکه ملاک بررسی‌های قانونی در قوه قضاییه سند قطعی است. این تفاوت حکم بین دو دستگاه تصمیم‌گیر، برای کسانی که در روند معامله خودرو به اختلاف می‌خورند دردساز می‌شود. پس طبق قاعده «احتیاط شرط عقل است» بدون سند قطعی معامله را انجام ندهید.

بیمه شخص ثالث

بیمه اجباری خودرو یا بیمه شخص ثالث یکی از مدارک مهم در معامله خودرو است. بدون این بیمه‌نامه نباید اتومبیل را حتی یک سانتی‌متر جابه‌جا کنید؛ چه برسد به خرید و فروش! برای تهیه این بیمه‌نامه می‌توانید از سامانه‌های آنلاین استعلام و خرید بیمه مانند بیمه دات کام استفاده کنید.

مدارک شناسایی و وکالت خودرو

در پروسه بازدید، فروشنده باید کارت ملی خود را ارائه دهد. اگر مالک حضور نداشته باشد، فردی که خود را فروشنده خودرو معرفی کرده است، باید از مالک وکالت محضری معامله ماشین داشته باشد. وکالت‌نامه مذکور برای انجام دو بخش «شماره‌گذاری» و «تنظیم سند قطعی» تنظیم می‌شود. دقت کنید که مالک به این فرد هر دو وکالت را داده باشد. اگر خودرو متعلق به افراد ساکن در خارج از کشور است، حتما به داشتن مهر تایید وزارت خارجه بر وکالت‌نامه اطمینان حاصل کنید.

مفاصا حساب عوارض شهرداری

دولت هرساله برای خودروها مبلغی را به عنوان مالیات یا عوارض شهرداری تعیین می‌کند. مبلغ عوارض شهرداری با توجه به نوع و کاربری خودرو تصویب می‌شود. هر مالک موظف است این مالیات را تا پایان سال بپردازد. در صورت عدم پرداخت به‌موقع سالی دو درصد جریمه به عوارض شهرداری اضافه می‌شود.

درخواست صدور الحاقیه تغییر ذینفع

در ادامه مقاله نکات معامله ماشین و دریافت سریع خلافی خودرو می‌خواهیم به موضوع الحاقیه بیمه بدنه و  تغییر ذینفع در آن بپردازیم. اگر کار بازدید و کارشناسی فنی اتومبیل به خوبی و خوشی پیش رفت، مراحل نوشتن قولنامه، تعویض پلاک و ثبت سند قطعی را پیش می‌بریم. برخی از خریداران فکر می‌کنند در همین مرحله کار پایان می‌گیرد. اگر خودرویی که خریده‌اید بیمه بدنه دارد حتما برای تنظیم الحاقیه ذینفع مالک جدید به شرکت بیمه مراجعه کنید. چنانچه این مرحله را انجام ندهید، در صورت بروز حوادث تحت پوشش بیمه بدنه مبلغ خسارت به حساب مالک قبلی واریز می‌شود.

برگرفته از مجله بیمه دات کام (https://bimeh.com/mag)

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها