کد خبر : 82037

آیا بیمه بدنه خسارت در رانندگی در حالت مستی را پرداخت می کند؟

آیا بیمه بدنه خسارت در رانندگی در حالت مستی را پرداخت می کند؟

طبق آمار و ارقام در جهان هر 50 دقیقه یک فرد به دلیل مستی در زمان رانندگی و بر اثر تصادف کشته می‌شوند. علاوه بر طبق تحقیقات انجام شده، حالات غیر طبیعی عامل اصلی 40 درصد تصادفات در دنیا بوده است. کشورمان ایران نیز جز پرحادثه‌ترین کشورهای دنیاست و بیشتر تصادف در داخل کشور خودمان نیز به دلیل مستی است.

طبق آمار و ارقام در جهان هر 50 دقیقه یک فرد به دلیل مستی در زمان رانندگی و بر اثر تصادف کشته می‌شوند. علاوه بر طبق تحقیقات انجام شده، حالات غیر طبیعی عامل اصلی 40 درصد تصادفات در دنیا بوده است. کشورمان ایران نیز جز پرحادثه‌ترین کشورهای دنیاست و بیشتر تصادف در داخل کشور خودمان نیز به دلیل مستی است.

عوامل مختلفی مانند خوردن و آشامیدن، بررسی فنی ماشین در حین حرکت، تلفن صحبت کردن، تمیز کردن شیشه ماشین، مصرف داروهای خواب‌آور، جابجا کردن اشیا، مصرف الکل، مواد مخدر و ... باعثت بهم خورد تمرکز راننده می‌شود. این موارد همگی باعث ایجاد تصادف در رانندگی می‌شوند. اما میزان خساراتی ناشی از رانندگی در زمان مستی دارای خساراتی به مراتب بالاتر از سایر عوامل است. برای همین در چنین شرایطی برای افراد سوال می‌شود که در تصادف ناشی از مستی و حالات غیر طبیعی می‌توانند از بیمه بدنه برای جبران خسارت استفاده کنند یا خیر؟!

جرم رانندگی با حال غیرطبیعی و مستی

جرم رانندگی با حال مستی به دو دسته تقسیم می‌شود یکی خود مستی و یکی هم رانندگی. استفاده از مشروبات الکلی به خودی خود جرم محسوب می‌شود، رانندگی با این حال نیز این حال جرم را سنگین‌تر می‌کند. در صورتی که یک راننده در زمان رانندگی چراغ قرمز رد کند، وسیله نقلیه اش مشکل فنی داشته باشد، یا از محل‌های ممنوعه عبور مرور کند، دادگاه می‌تواند علاوه بر جرم‌هایی که ابتدا گفته شد، وی را چند سال از رانندگی منع و محروم کند.

آیا بیمه شخص ثالث می‌تواند خسارت راننده مست را جبران کند؟

شاید برای شما نیز سوال باشد که آیا بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه خسارات تا سقف تعیین شده را در چنین شرایطی جبران می‌کند یا خیر؟ درمورد بیمه شخص ثالث تکلیف مشخص است و این بیمه در تصادفاتی که راننده مست باشد باید به جبران خسارت بپردازد. چون این فرد نیست که بیمه شده بلکه وسیله نقلیه است که تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. البته ممکن است شرکت بیمه خسارت را از فرد بعد از مدتی پس بگیرد.

آیا بیمه بدنه خسارت ماشین فرد مست را پرداخت می‌کند؟

خیر، بیمه بدنه برای پرداخت خسارات، استثنائاتی در نظر گرفته است، که مستی یکی از آنهاست. برعکس بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه در زمانی که راننده مست باشد پوششی برای جبران خسارت وسیله وی در نظر نخواهد گرفت.

خسارت هایی که با خرید بیمه بدنه پوشش داده نمی‌شوند

موارد زیر به هیچ وجه تحت پوشش   خرید بیمه بدنه قرار نمی‌گیرند:

  • خسارت‌های ناشی از جنگ، شورش و اعتصاب
  • خسارت‌های عمدی وارد به خودرو از طرف بیمه‌گزار، ذی‌نفع یا راننده خودرو
  • خسارت‌ بدنه خودرو ناشی از انفجارها و تشعشعات هسته‌ای
  • خسارت‌های ناشی از فرار حین تعقیب و گریز نیروی انتظامی: مگر آن که حین این تعقیب و گریز شخصی به صورت غیرقانونی و بدون اجازه مالک خودرو پشت فرمان آن نشسته باشد که در این حالت، شخص متصرف خودرو نامیده می‌شود.
  • خسارت‌های ناشی از استفاده از مشروبات الکلی، مواد مخدر یا روانگردان توسط راننده خودرو
  • خسارات ناشی از بکسل کردن وسیله نقلیه دیگر توسط خودروی بیمه‌شده مگر این که خودرو به همین منظور بیمه شده باشد.
  • خسارات ناشی از حمل بار مازاد توسط خودروی بیمه‌شده
  • راننده موضوع بیمه هنگام وقوع حادثه گواهینامه رانندگی نداشته باشد: اگر گواهینامه رانندگی وی باطل شده باشد یا مطابق مقررات راهنمایی و رانندگی گواهینامه راننده برای رانندگی موضوع بیمه مناسب نباشد.

Cap2ture

بیمه شخص ثالث خسارات ناشی از مستی را پرداخت نمی کند

انواع مجازات رانندگی در حالت غیر عادی و مستی

زمانی که راننده‌ای در حال مستی رانندگی می‌کند، ممکن است با انواع جرایم روبرو شود. مجازاتی که برای یک راننده مست در نظر گرفته می‌شود بسته به جرم‌های وی می‌تواند متفاوت و مختلف باشد. برای مثال اگر راننده صرفا فقط مست بوده باشد، برای وی جرمی متناسب با مستی در نظر گرفته می‌شود. اگر یک راننده در حال مستی در زمان رانندگی مرتکب جرایم دیگری شود به میزان مجازات وی افزوده می‌شود.

در شرایطی که راننده علاوه بر مستی مرتکب جرایم دیگری شود مجازاتش با مجازات راننده‌ای که فقط مست بوده متفاوت خواهد شد. قضیه جایی ترسناک می‌شود که راننده مست در چنین شرایطی و در تصادف باعث آسیب دیدگی و خسارت جانی یک فرد دیگر شود.

میزان مجازات رانندگی در حالت مستی

همانطور که بالاتر گفته شد نه تنها بیمه بدنه برای رانندگی در مستی پوششی ندارد، در صورتی که راننده تنها فقط مست بوده باشد و جرم دیگری مرتکب نشده باشد، برای وی فقط مجازات شرب خم در نظر گرفته می‌شود. با توجه به اینکه مجازات جرم‌هایی مانند مستی و شرب و خم در قوانین از قبل وضع شده، قاضی نمی‌تواند و کم و زیاد شدن آن تاثیر بگذارد.

در قوانین اسلام شرب خم جدا از جرایم نقدی به دلیل رانندگی در مستی، برای فرد مجرم 80 ضربه شلاق نیز در نظر گرفته خواهد داشت. جریمه نقدی این جرم در سال های گذشته متغیر بوده است. علاوه بر این در صورتی که مشخص شود فرد در حالت مستی اقدام به رانندگی کرده است، گواهی‌نامه‌اش برای مدت 6 ماه ظبط می‌شود و در این مدت اجازه رانندگی نیز نخواهد داشت.

Captu3re

رانندگی در حالت مستی از نظر قانون هم جرم است

مجازات رانندگی منجر به تصادف در مستی و حالات غیرطبیعی

اگر یک راننده در حالت مستی رانندگی کند و تصادف کند، علاوه بر مجازات شرب خمر، وی باید منتظر مجازات و جرایم دیگر نیز باشد. اگر در این تصادف یک شخص آسیب جسمی و بدنی ببیند، جرم وی سنگین‌تر می‌شود. در چنین شرایطی راننده مجبور به پرداخت دیه و جبران خسارت بدنی فرد زیان دیده خواهد شد. میزان دیه توسط پزشکی قانونی مشخص می‌شود و ممکن است برای فرد حبس نیز بریده شود.

اگر راننده مست تصادف بکند و منجر به فوت فرد دیگری شود؛ در این صورت نیز برای وی حبس در نظر گرفته خواهد شد. طبق قانون این فرد باید به بیشتر از دو سوم مجازات حبس در نظر گرفته شده در قانون محکوم شود.

خرید انواع بیمه خودرو با بهترین قیمت

به هر حال حادثه خبر نمی‌کند و در هر لحظه امکان نیاز شما به بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه وجود دارد. در صورتی که قصد خرید و تمدید بیمه ماشین خود را دارید پیشنهاد ما مراجعه به سایت بیمه دات کام است. چون در این سایت می‌توانید انواع بیمه نامه را با تخفیف و قیمت مناسب خریداری کنید.

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها