کد خبر : 83128

راهنمای خرید باتری ماشین

 

اگر در جست‌وجوی باتری ماشین هستید، باید بدانید که این تصمیم، فقط یک خرید ساده نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری حیاتی در عملکرد و امنیت روزانه خودروی شماست. راهنمای خرید باتری ماشین نه‌تنها به شما کمک می‌کند تا از پیچیدگی‌های فنی موجود در این زمینه مطلع شوید، بلکه راهنمایی می‌کند تا باتوجه‌به نوع خودرو، میزان استفاده از سیستم‌های برقی و شرایط آب‌وهوایی بهترین باتری ماشین را انتخاب کنید. از انتخاب بین انواع باتری‌های اتمی و اسیدی گرفته تا درک اهمیت اعداد آمپر، ولتاژ و برند باتری، هر بخش از این مقاله به شما کمک می‌کند تا با اطلاعات کامل و دقیق، برای خرید باتری خودرو اقدام کنید.

انتخاب نوع باتری؛ توجه به اتمی و اسیدی بودن باتری ماشین

هنگام انتخاب باتری برای خودرو، دو گزینه اصلی شامل باتری‌های اسیدی و اتمی وجود دارد. باتری‌های اسیدی، با ساختاری شامل شش محفظه درپوش دار و صفحات سربی دو قطبی در محلول آب و اسید سولفوریک، نیازمند مراقبت‌های دوره‌ای و بررسی سطح محلول هستند. این در حالی است که باتری‌های اتمی یا سیلد، با ساختار پیش‌شارژ و پلمپ شده، نیازی به افزودن آب مقطر ندارند و به لحاظ طول عمر و نگهداری، برتری قابل‌توجهی دارند.

به‌طورکلی باتری‌های اتمی به علت جنس صفحات بهتر و استفاده از کلسیم در صفحات باتری، طول عمر بیشتری نسبت به باتری‌های اسیدی دارند؛ از‌این‌رو توصیه می‌کنیم هنگام خرید بهترین باتری ماشین مدل‌های اتمی را برای خودرو خود انتخاب کنید. در سال‌های گذشته نیز تولید باتری‌های اسیدی به دلیل نیاز به سرویس در بازه‌های کوتاه ‌مدت کاهش یافته است؛ از‌این‌رو بیشترین درصد باتری‌های موجود در بازار سیلد با آلیاژ سرب - کلسیمی هستند و اصطلاحا اتمی نامیده می شوند و در انواع مختلف اوربیتال، سوزوکی، صبا باطری، زیتکس تولید می‌شوند.

بررسی ویژگی‌ها و مشخصات باتری برای خرید مناسب‌ترین باتری خودرو 

هنگام خرید باتری ماشین بررسی ویژگی‌ها و مشخصات باتری خودرو از جمله اعداد BCI، ولتاژ، آمپر گردان، ظرفیت ذخیره و موقعیت قطب‌ها بسیار ضروری است. با‌توجه‌به هر یک از این موارد می‌توانید بهترین باتری ماشین را متناسب با مدل خودرو خود خریداری کنید. 

توجه به اعداد BCI برای بررسی ابعاد باتری خودرو

باتری‌های ماشین از لحاظ ارتفاع و طول و عرض با هم متفاوت هستند؛ در بعضی باتری‌ها قطب مثبت و منفی در سمت چپ باتری قرار دارد و در تعدادی از آن‌ها، قطب‌ها در سمت راست قرار دارند. اعداد BCI، استانداردی هستند که ابعاد فیزیکی و نوع قطب‌های باتری را مشخص می‌کنند. توجه به این اعداد به شما کمک می‌کند تا گزینه‌ای را انتخاب کنید که به لحاظ اندازه و جایگاه قطب‌ها با خودروی شما سازگار باشد. 

بررسی ولتاژ و آمپر باتری خودرو 

ولتاژ باتری که معمولاً 12 ولت است، باید با سیستم الکتریکی خودرو هماهنگ باشد تا اطمینان حاصل شود که باتری قادر به راه‌اندازی و تأمین انرژی لازم برای سیستم‌های خودرو است. آمپر باتری که نشان‌دهنده جریان ارائه شده توسط باتری است، باید در شرایط مختلف آب‌وهوایی و بار الکتریکی، قابلیت روشن کردن خودرو و پشتیبانی از تجهیزات الکتریکی را داشته باشد. 

انتخاب باتری با ولتاژ و آمپر مناسب، عملکرد بهینه و طول عمر بیشتری برای باتری و خودرو تضمین می‌کند. به‌عنوان مثال باتری 55 آمپر برای برخی از خودرو‌ها نظیر پژو 206، پژو 207 و رانا کاربرد دارد و باتری 74 آمپر برای خودروهای تندر 90، ساندرو، دنا و پژو 405 مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

بررسی آمپر گردان هنگام خرید باتری خودرو 

آمپر گردان یا CA میزان جریانی است که باتری در دمای 32 درجه فارنهایت (0 درجه سلسیوس) برای مدت کوتاهی تأمین می‌کند. این شاخص نشان‌دهنده توانایی اولیه باتری در روشن کردن خودرو در شرایط سرد است؛ بنابراین اگر محل زندگی شما در آب و هوای سرد است باید توجه بیشتری به این بخش داشته باشید. در واقع  آمپر گردان باتری مورد‌نظر باید با عددی که در دفترچه راهنمای ماشین است متناسب باشد.

توجه به آمپر گردان میل لنگ CCA برای انتخاب باتری مناسب خودرو 

آمپر گردان میل لنگ یا آمپر بحرانی هوای سرد به مقدار جریان الکتریکی اشاره دارد که یک باتری حداقل در 30 ثانیه و در شرایط آب‌و‌هوایی صفر درجه فارنهایت یا حدود 18- درجه سانتی گراد، بدون اینکه ولتاژ آن زیر 7.2 ولت برود تامین برق داشته باشد. حتما توجه داشته باشید که CCA باتری‌ مورد‌نظر باید با مقادیر درج شده در دفترچه راهنمای خودروی‌ شما مطابقت داشته باشد. برای برخی از خودروها مانند بنز، بی ام و، رنو کپچر، پژو 2008 و سیتروئن c3 رعایت این شاخصه برای بهبود عملکرد سیستم خودرو و عدم آسیب به آن ضروری است.

ظرفیت ذخیره باتری؛ فاکتوری مهم در خرید باتری ماشین

یکی از نکات خرید باتری ماشین بررسی ظرفیت ذخیره باتری (RC) است که با دقیقه اندازه‌گیری می‌شود. ظرفیت ذخیره باتری نشان‌دهنده مقدار انرژی است که باتری ذخیره می‌کند. این مشخصه تعیین می‌کند که چه مدتی طول می‌کشد تا باتری در دمای تقریبی 26 درجه دشارژ شود تا به ولتاژ 10.5 برسد. در این زمان که منبع شارژی برای باتری وجود ندارد، باتری باید این توانایی را داشته باشد که بین یک تا دو ساعت برق مورد‌نیاز را تامین کند. مدت زمان برق دهی در این شاخصه فنی رابطه مستقیم با کیفیت صفحات و آمپرساعت باتری دارد.

توجه به شرکت تولید‌کننده؛ نکته مهم در انتخاب بهترین برند باتری خودرو 

انتخاب برند باتری خودرو در راهنمای خرید باتری ماشین نقش بسیار مهمی دارد؛ زیرا کیفیت و قابلیت اطمینان باتری مستقیماً تحت تاثیر تجربه تولیدکننده قرار دارد. برندهای معتبر با استانداردهای بالای تولید و کنترل کیفیت، اطمینان بیشتری در زمینه عمر طولانی و عملکرد قابل‌اعتماد باتری فراهم می‌آورند.

در ایران برندهای مطرحی نظیر برنا، پاسارگاد صنعت باتری، دورنا، سپاهان، صبا و وایا باتری در زمینه تولید و عرضه باتری ماشین فعالیت دارند. شما می‌توانید بین برندهای ایرانی و کره‌ای (سولایت و ایندیگو شرکت هیوندای، هگزا، رویال، پلاتینوم و پوما) متناسب با بودجه و نیاز خود بهترین باتری ماشین را خریداری کنید. 

توجه به آب ‌وهوای محل زندگی برای خرید باتری ماشین

در راهنمای خرید باتری ماشین، توجه به آب‌وهوای محل زندگی یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب باتری مناسب است. باتری‌ها در شرایط سرد ممکن است به جریان بیشتری برای راه‌اندازی موتور نیاز داشته باشند؛ بنابراین در مناطق سردسیر، باتری‌هایی با آمپر گردان میل لنگ بالاتر ترجیح داده می‌شوند. در‌صورتی‌که محل زندگی شما در مناطق سردسیر است از باتری‌هایی استفاده کنید که مشخصه N دارند.

در مناطق گرمسیر، مهم است که باتری مقاومت بیشتری در برابر تبخیر و فرسودگی ناشی از حرارت داشته باشد؛ بنابراین انتخاب باتری با ویژگی‌های متناسب با شرایط آب‌وهوایی منطقه شما، عملکرد بهینه و طول عمر بیشتر باتری را تضمین می‌کند. چنانچه محل زندگی شما در مناطق گرمسیر است باید باتری‌هایی را انتخاب کنید که روی آن‌ها حرف S مشص شده باشد.

مدت گارانتی؛ یکی از اصلی‌ترین نکات خرید باتری ماشین با‌کیفیت

در نکات خرید باتری ماشین، توجه به گارانتی‌های ارائه شده و پشتیبانی پس از فروش توسط شرکت‌ها به شما کمک می‌کند تا از میان گزینه‌های متعدد، بهترین انتخاب را داشته باشید. باتری‌های برند‌های ایرانی عموما یک تا دو سال گارانتی دارند و باتری‌های خارجی با گارانتی 6 ماهه عرضه می‌شوند. برخی گارانتی کاغذی دارند مثل صبا و آذر باتری و برخی دیگر همچون سپاهان باتری نیازمند فعالسازی هستند و کارت ندارند.

خرید باتری ماشین از فروشگاه باتری آنتایم؛ انتخابی هوشمندانه برای تضمین عملکرد خودرو 

در پایان راهنمای خرید باتری ماشین، مهم است که بدانیم انتخاب باتری مناسب فقط به معنای توجه به مشخصات فنی و قیمت نیست، بلکه نیازمند درک کامل از نیازهای خودرو و شرایط محیطی است. انتخاب برند معتبر، توجه به ویژگی‌های فنی مانند ولتاژ، آمپر، ظرفیت ذخیره و همچنین انطباق با شرایط آب‌وهوایی منطقه، همگی در افزایش کارایی و طول عمر باتری نقش دارند. با‌توجه‌به این نکات، شما می‌توانید اطمینان داشته باشید که خودروی‌تان همواره با بهترین عملکرد کار می‌کند. 

برای خرید انواع باتری ماشین، پیشنهاد می‌کنیم سری به وب‌سایت باتری آنتایم بزنید. باتری آنتایم عرضه‌کننده انواع باتری اتمی و اسیدی در برندهای تولیدکننده سپاهان باطری، صبا، دلکور و برنا است. هر یک از این باتری‌ها باتوجه‌به ظرفیت، ابعاد، ولتاژ و CCA برای ماشین‌های مختلف کارکرد متفاوتی دارند. شما می‌توانید کلیه خدمات ارسال، تعویض و نصب باتری اتومبیلتان را به تیم باتری آنتایم بسپارید. هم‌چنین در هر ساعتی از شبانه‌روز کارشناسان باتری آنتایم پاسخگوی سوالاتتان برای خدمت‌رسانی به شما عزیزان خواهند بود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها