کد خبر : 82936

کاهش قیمت خودرو موقتی یا دائمی؟

کاهش قیمت خودرو موقتی یا دائمی؟

با شروع اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به یکباره قیمت ها در بازار خودرو شکست و قیمت خودرو با همان سرعتی که به سمت بالا حرکت بود، این بار سوار بر نوار کاهش قیمت شد و بازار خودرو از خریدار خالی شد، اما دلیل کاهش قیمت خودرو چه بود؟ قیمت دلارکه در سال قبل ، حدود قیمت ۵۹ هزار تومان را تجربه کرده بود، با شروع سال جدید و تغییر رییس بانک مرکزی، و سیاست های جدید بازار ارزی کشور، قیمت دلار به ۵۲ هزار تومان بازگشت.

به گزارش خودروتک ، علت کاهش قیمت خودرو،‌ به دنبال افزایش تولید داخل در سال ۱۴۰۱ و از سوی دیگر ایجاد امید در بازار برای واردات خودرو است که اگر این دو مولفه همچنان پابرجا مانده و محقق شوند، روند کاهش قیمت ادامه‌دار خواهد بود. علی جدی با اشاره به وضعیت بازار خودرو، درباره راهکارهای ایجاد ثبات در این بازار بیان کرد: یکی از راهکارها برای ایجاد ثبات در بازار خودرو این است که باید میزان تولیدات داخلی افزایش پیدا کند. از طرف دیگر باید واردات خودروهای خارجی نیز انجام شود. زمانی که این دو کار انجام شد باید به سمت آزادسازی قیمت خودرو گام برداشت. به عبارت دیگر از بیرون به خودروسازان فشار وارد نشود که به چه قیمتی خودرو بفروشند.

مقایسه دوماهه بازار خودرو از ۲۰ فروردین تا ۲۰ خرداد نشان می‌دهد ریزش قیمت‌ها با ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو، طرح مالیات بر عایدی سرمایه و افزایش تولید خودرو، سرعت بیشتری به خود گرفته است. از سویی قیمت برخی از خودروها مانند خودروی شاهین و کوییک نیز در بازار به قیمت کارخانه‌ای آن بسیار نزدیک شده است.

رکوردداران کاهش قیمت

این در حالیست که «سید مهدی نیازی»، سرپرست وزارت صمت در یک گفتگوی تلویزیونی ضمن تاکید بر تداوم کاهش قیمت خودرو در بازار، گفت: روند قیمت خودرو در بازار کاهشی است و بیش از این نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

با توجه به قیمت محصولات پر طرفدار دو خودروساز بزرگ کشورمان می‌توان این ریزش قیمت را به خوبی دید. بطوریکه حتی برخی از کارشناسان به بازگشت قیمت پژوهای پرطرفدار یعنی پژو ۲۰۶ و پژو پارس به قیمت بهمن سال گذشته اشاره کرده‌اند. این دو محصول محبوب ایران خودرو از کانال قیمتی ۵۰۰ میلیونی به کانال ۴۰۰ میلیونی سقوط کردند و همچنان با تداوم کاهش قیمت در بازار روبرو هستند.

البته کاهش قیمت‌ها به همین دو مدل ختم نشد و قیمت انواع پژو ۲۰۷ نیز با کاهش ۱۵ تا ۴۰ میلیونی مواجه شد که نشان‌دهنده ۲.۵ تا ۵ درصد افت قیمت در این محصولات تنها طی یک روز است. بر این اساس قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای با حدود ۱۵ میلیون تومان کاهش به حدود ۵۸۰ میلیون تومان افت کرد. همچنین ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما نیز با کاهش ۳۰ میلیونی به حدود ۶۵۰ میلیون رسید. ۲۰۷ اتومات هم با کاهش حدود ۴۰ میلیونی به حدود ۷۹۵ میلیون تومان رسید.

چرا خودرو ارزان شد؟

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: علت اینکه اکنون قیمت خودرو رو به کاهش است این است که سال گذشته تولید خودرو افزایش یافته و به یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو افزایش پیدا کرد. تولید در سال ۱۴۰۰ بالغ بر۹۰۰ هزار خودرو بود که در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو افزایش پیدا کرد. از طرف دیگر امیدواری نسبت به واردات خودرو در جامعه ایجاد شده است. اگر ۱۰۰ هزار خودرو وارد شود و تولید داخل نیز به یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو افزایش پیدا کند دیگر تقاضا کاهش می یابد و خودروسازان باید به مردم التماس کنند که خودرو بخرند.جدی افزود: کاهش قیمت در بازار خودرو در شرایطی ادامه خواهد داشت که روند تولید خودرو در داخل افزایشی بوده و در کنار آن نیز واردات خودرو صورت گیرد.

پیش بینی قیمت خودرو در تابستان ۱۴۰۲

قیمت خودرو در بازار ایران پس از گذشت حدود ۲ ماه کاهش قیمت، چند روزی است که به این روند خود پایان داده است، البته باید بیان کرد که نوسان قیمتی در بازار همچنان وجود دارد، اما بازار خودرو از رکورد سنگین خود خارج شده است و قیمت خودرو پس از مدت طولانی بالاخر با افزایش قیمت همراه شد.

اما این افزایش قیمت ناگهانی می تواند چند دلیل داشته باشد، یکی از این دلایل اتمام طرح های فروش خودرو در سامانه یکپارچه است، که بسیاری از متقاضیان با خبر تصویب واردات خودرو های دسته دوم، از بازه زمانی ثبت نام در سامانه تا زمان اعلام نتایج از تصمیم خود منصرف شده اند و بالغ بر ۵۰ درصد از ثبت نام کنندگان از این طرح خارج شده و پول های خود را دریافت کرده اند، کارشناسان اعتقاد دارند، بازگشت پول به بازار خودرو و شروع خرید و فروش خودرو یکی از دلایل پایان رکورد در بازار است.

از طرفی افزایش قیمت کارخانه آن هم در دفعات مختلف توسط شورای رقابت و خودروسازان یکی از دلایلی است که می تواند روند صعودی به بازار خودرو ببخشد، زیرا با افزایش قیمت خودرو از کارخانه و افزایش قیمت پایه خودرو، طبیعی است این اقدام در بازار خودرو اگر نیاز مردم از سوی کارخانه تامین نشود، مردم به سمت خرید خودرو از بازار آزاد خواهند رفت و در نتیجه افزایش قیمت خودرو رقم می خورد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها