کد خبر : 82602

رویای تولید 1.600.000 دستگاه خودرو

رویای تولید 1.600.000 دستگاه خودرو

یکی از فاکتورهایی که گمان می‌‌‌رفت در هدف‌‌‌گذاری تولید یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار دستگاهی سال‌جاری تاثیر داشت، افق روشنی بود که ابتدای سال سیاستگذاران از احیای برجام و لغو تحریم‌‌‌ها پیش‌روی خود می‌‌‌دیدند. با این حال موضوع به‌خصوص در پنج‌ماه اخیر کاملا شکل دیگری به خود گرفته و بسیاری برجام را در بن‌‌‌بست می‌‌‌بینند.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، به‌منظور پاسخگویی به این پرسش که رسیدن به تولید یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار دستگاه خودرو قابل تحقق است یا خیر به سراغ سعید مدنی، مدیرعامل پیشین گروه صنعتی سایپا رفتیم. مدنی نیز این هدف را غیرقابل حصول می‌‌‌داند و می‌‌‌گوید سال گذشته نیز که تولید یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار دستگاه هدف‌‌‌گذاری شده بود، بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند که چنین هدفی قابل تحقق نیست؛ اما مسوولان روی آن اصرار می‌‌‌کردند و در نهایت هم دیدیم که تحقق پیدا نکرد. مدنی تاکید می‌کند: اوج تولید خودرو در کشور مربوط به سال‌های ۹۰ و ۹۱ است که به یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار دستگاه رسید؛ اما در آن زمان در اوج شرایط ایده‌‌‌آل تولید بودیم و تقریبا همه خطوط تولید به کار گرفته شده بود و مشکل قیمتی هم وجود نداشت.

بنابراین خودروسازان می‌‌‌توانستند با حاشیه سود خوب تولید خود را انجام دهند. حال باید وزارت صمت به این پرسش پاسخ دهد که چه چیزی از سال ۱۴۰۱ تغییر کرده که چنین هدفی را برای سال بعد در نظر گرفته‌‌‌اند؟ وی می‌‌‌گوید نمی‌‌‌توان با دستور، خودروسازان و قطعه‌‌‌سازان را به این میزان تولید رساند.

مدنی همچنین با اشاره به رشد نرخ ارز می‌‌‌گوید طی چند ماه اخیر قیمت ارز رشد قابل‌توجهی پیدا کرده است، این امر به آن معناست که توانایی تامین قطعات و هزینه‌‌‌ها برای خودروسازان ۷۰ تا ۸۰‌درصد کمتر شده است. علاوه بر این با توجه به مشکل نقدینگی و زیان انباشته، قدرت خرید تولیدکنندگان نیز به‌شدت افت کرده است بنابراین اگر قیمت‌گذاری هم ادامه داشته باشد که اکنون عملا وجود دارد، مشکل نقدینگی تشدید خواهد شد. مدیرعامل سابق سایپا تاکید می‌کند وزارت صمت باید مشخص کند که چگونه قرار است مشکل تامین ارز و حتی تامین ریال خودروسازان حل شود تا بتوانند این میزان خودرو را که تقریبا ظرفیت تولید اسمی آنهاست تولید کنند.

 

مدنی همچنین می‌‌‌گوید بعد از سال ۹۴ تقریبا هرساله ۴۰۰ تا ۵۰۰‌هزار دستگاه تقاضای انباشته ایجاد شده و هنوز هم این تقاضا وجود دارد و اگر دولت می‌‌‌خواهد این مشکل را حل کند به جای وعده‌های عجیب باید مشکل نظام قیمت‌گذاری و واردات خودرو را حل کند. وی تاکید می‌کند که برای تولید یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار دستگاه خودرو اگر از همین امروز قطعه‌‌‌سازان سفارش قطعات موردنیاز خود را بدهند بازهم ۵ تا ۶ماه تامین آن طول می‌‌‌کشد و تحقق آن برای کل سال امکان‌‌‌پذیر نیست، علاوه بر آن، چه کسی قرار است ارز و نقدینگی لازم را برای این میزان تولید تامین کند؟ وی می‌‌‌گوید مسوولان باید جرات و جسارت داشته باشند و اعلام کنند که چنین هدفی امکان‌‌‌پذیر نیست.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها