کد خبر : 83277

خسارت برخورد خودرو با حیوانات

خسارت برخورد خودرو با حیوانات

با افزایش جمعیت روزافزون، انسان‌ها به ناچار به سوی زیست‌بوم‌های جانوری هجوم بردند و برای ساخت مکانی برای زندگی خود، محل زیست جانوران زیادی را از بین بردند. این مسئله باعث شد تا این جانوران اهلی و وحشی علی‌رغم میل باطنیشان به محل زندگی انسان‌ها نزدیک شوند. البته ساخت جاده‌هایی که از جنگل‌ها و یا زیست‌بوم‌های خاص می‌گذرند باعث شده تا آن‌ها بیشتر در خطر بیافتند و هر روزه با آسیب‌هایی از سوی انسان‌ها دست و پنجه نرم کنند. به دلیل این عوامل و بی‌احتیاطی انسان‌ها هنگام گذر از جاده‌هایی که محل عبور حیوانات هستند، شاهد تصادفات و حتی کشته شدن حیوانات در خطر انقراض هستیم. در ادامه این مطلب در رابطه با خسارت برخورد خودرو با حیوانات توضیحاتی داده‌ایم تا راهنمایی باشد برای افرادی که ناخواسته باعث آسیب به حیوانی شده‌اند و در صدد جبران آن هستند.

آیا بیمه خسارت تصادف با حیوانات را پرداخت می‌کند؟

222

در تعریف بیمه شخص ثالث آمده که، مسئول پرداخت خسارت‌های مالی و جانی است که به فرد مقابل وارد شده است. اما این خسارات همیشه مختص انسان و یا ماشین نیست و می‌تواند خسارت به حیوانی باشد که دارای صاحب است. بیمه شخص ثالث مسئولیت خسارت برخورد خودرو با حیوانات اهلی دارای صاحب مانند احشام و حیوانات خانگی را بر عهده دارد. اما تعهدی مبنی بر پرداخت خسارت حیوانات دیگری که صاحب ندارند، نداده است و قانون نیز جریمه و خسارتی تعیین نکرده است. پس در هنگام تصادف با این گونه حیوانات خونسردی خود را حفظ کنید و ضمن همدردی با صاحب حیوان، به شعب بیمه مراجعه کنید. در هنگام برخورد و آسیب به حیواناتی که دارای صاحب نیستند نیز توصیه می‌شود سریعا آن‌ها را به دامپزشکی برسانید تا در صورت امکان معالجه شوند و به آغوش طبیعت بازگردند. امروزه خیرین زیادی در این زمینه مشغول به فعالیت هستند و در بیشتر موارد هزینه‌ای از شما گرفته نمی‌شود.

خسارت برخورد خودرو با حیوانات چگونه محاسبه می‌شود؟

میزان خسارت برخورد خودرو با حیوانات بر اساس حلال گوشت یا حرام گوشت بودن آن‌ها محاسبه و تعیین می‌شود. طبیعی است که خسارت حیوانات براساس وزن آن‌ها تعیین می‌شود اما در مواردی که حیوان کاربرد دیگری مثل بارکش بودن و یا مسابقه‌ای بودن دارد، مبلغ خسارت افزایش می‌یابد. البته طبق قوانین بیمه حیوانات خانگی، خسارت حیوانات خانگی نیز براساس ارزش و نوع نژادشان پرداخته می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای استفاده از بیمه تصادف با حیوانات

برای استفاده از بیمه تصادف با حیوانات نیاز به ارائه مدارک زیر است:

  • کروکی تصادف
  • بیمه‌نامه شخص ثالث راننده مقصر و کپی آن
  • اصل و کپی گواهینامه راننده مقصر
  • تأییدیه اداره دامپزشکی شهر مربوطه برای مشخص نمودن نوع و ارزش حیوان و میزان خسارت وارد شده
  • احراز هویت برای شخص صاحب حیوان به وسیله معرفی‌نامه‌های شورای شهر
  • یک قطعه برش از خسارت

آیا بیمه بدنه خسارت خودرو در برخورد با حیوانات را پرداخت می‌کند؟

در صورت تصادف با حیوانات اهلی بزرگ مثل گاو یا شتر و یا تصادف با حیوانات بدون صاحبی که پلیس علت را تایید کرده باشد، می‌توانید خسارت را از بیمه بدنه بگیرید.

نکات مهم در هنگام تصادف با انواع حیوان

همانطور که گفته شد در هنگام تصادف با حیوانات نیاز است خونسردی خود را حفظ کنید و جهت پرداخت خسارت به بیمه شخص ثالث مراجعه کنید. اما به طور کلی توصیه می‌شود نکات زیر را رعایت کنید:

  • سرعت مجاز در روستاها و جاده‌ها رعایت کنید.
  • پیش از آغاز سفر از اعتبار بیمه‌نامه خود اطمینان پیدا کنید.
  • بعد از تصادف با حیوانات، با احتیاط از ماشین خارج شوید از تصادف عکسبرداری کنید.
  • سپس ماشین را در گوشه‌ای پارک کنید و با پلیس راهور تماس بگیرید.
  • به حیوان آسیب‌دیده ناگهانی و بدون جلب اعتمادش دست نزنید.
  • در صورتی که با حیوانی دارای صاحب تصادف کردید؛ اما بین شما و او اختلافی در تعیین مقصر افتاد، حتما با افسر راهنمایی و رانندگی تماس بگیرید.
ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها