کد خبر : 83265

تست باتری ماشین با مولتی متر در 5 دقیقه!

اطلاع از وضعیت سلامت باتری برای اطمینان از عملکرد صحیح لوازم برقی خودرو بسیار حیاتی است. یکی از روش‌های اصلی برای ارزیابی وضعیت باتری، تست باتری ماشین با مولتی متر است. با‌ استفاده‌ از دستگاه مولتی متر امکان بررسی ولتاژ، جریان الکتریکی و مقاومت داخلی باتری و اطمینان از سلامت و  آماده به‌کار بودن باتری وجود دارد. این مقاله به شما نحوه تست باتری خودرو با مولتی‌ متر را به‌منظور بررسی دقیق میزان سلامت باتری آموزش می‌دهد.

آماده‌سازی باتری؛ گام نخست برای تست باتری ماشین با‌ استفاده‌از مولتی متر

قبل از هر چیز، باتری را آماده کنید. برای این‌ کار، ابتدا مکان دقیق باتری خودرو را پیدا کنید؛ سپس مطمئن شوید که پایانه‌های مثبت و منفی آن را درست تشخیص داده‌اید. برای‌ مثال، باطری پژو پارس در سمت راست موتور قرار دارد. ترمینال مثبت باتری معمولا با پوشش قرمز و نماد «مثبت» مشخص می‌شود، درحالی‌که ترمینال منفی پوشش سیاه دارد و نماد «منفی» روی آن حک شده است. 

به‌دلیل اینکه خوردگی مولتی‌متر را از اندازه‌گیری دقیق ولتاژ باز می‌دارد، باید همه پوشش‌های روی باتری برداشته و کنده شود. برای جلوگیری از تماس مستقیم با مواد شیمیایی مضر و اسیدی که در باتری وجود دارد، حتماً از دستکش استفاده کنید. هنگامی که پایانه‌ها را به‌خوبی تمیز کردید، آن‌ها نقش نقطه اتصال برای پروب‌های مولتی‌متر را ایفا می‌کنند.

تنظیم مولتی‌متر؛ مرحله دوم تست باتری با مولتی متر

تنظیم مولتی‌متر به دلیل تنوع تنظیمات اندازه‌گیری آن در ظاهر کمی گیج کننده به‌نظر می‌رسد، اما در عمل کار با آن ساده است. برای انجام آزمایش خروجی الکتریکی از یک باتری وسیله نقلیه، شماره‌گیری مولتی‌متر باید روی «20 ولت» شود و باتری خودرو نیز باید شارژ شود، مگر اینکه بدانید که تا 2 روز پیش یا حتی ساعاتی قبل، ماشین روشن بوده و نیاز به شارژ مجدد باتری ندارد.

اگر خودرو ۲۰۶ دارید و پس از بررسی وضعیت آن متوجه مشکل در سیستم برقی خودرو و خرابی و فاسد شدن باتری شدید، پیشنهاد می‌کنیم با مشاهده قیمت باتری ۲۰۶ در سایت باتری آنتایم، برای خرید آن اقدام کنید تا از ارسال و نصب رایگان باتری توسط کارشناس باتری آنتایم بهره‌مند شوید. 

اندازه‌گیری؛ گام نهایی برای چک سلامت باتری خودرو با‌ مولتی متر

برای اطلاع از نحوه تست باتری ماشین با مولتی‌متر، این نکته را درنظر داشته باشید که این ابزار به دو پروب قرمز و مشکی مجهز شده است. پروب قرمز برای تماس با ترمینال مثبت و پروب مشکی برای تماس با ترمینال منفی است. اگر خودروی داخلی مانند سمند یا خودرو داخلی چینی دیگری دارید، برای تست باتری در حال استراحت کافی است این روش را دنبال کنید: هنگامی که پروب‌ها پایانه‌ها را لمس می‌کنند و در حالی که ماشین خاموش و در حال استراحت است، صفحه نمایش مولتی متر باید عدد 12.2 تا 12.6 ولت را نشان دهد که نشانه شارژ کامل باتری است. این محدوده ولتاژ به این معنی است که باتری برای استارت وسیله نقلیه شرایط خوبی دارد. اگر عدد اندازه‌گیری شده کمتر از 12.2 ولت باشد، ولتاژ باتری ضعیف است و به احتمال زیاد باید شارژ یا جایگزین شود. 

توجه‌داشته باشید که گاهی ولتاژ باتری نرمال است، اما این عدد ولتاژ کاذب است و هنگام استارت خودرو افت بسیاری دارد و به عدد زیر 9 ولت می رسد که در اینجا متوجه ضعیف بودن می‌شویم و باتری توان تامین شدت جریان مورد‌نیاز استارت موتور را نخواهد داشت.

ولتاژ باتری حین خاموش بودن بودن ماشین نباید کمتر از 10 ولت باشد، اگر ولتاژ به کمتر از 10 ولت کاهش پیدا کند، به این معنی است که باتری قدرت کافی برای تامین برق موردنیاز خودرو را نداشته و نیاز به تعویض دارد. همچنین، اگر بلافاصله پس از حرکت میل‌لنگ و شروع به کار موتور خودرو، ولتاژ باتری در محدوده 14 تا 14.5 ولت باقی بماند، نشانه سالم بودن آلترناتور یا همان دینام است؛ اگر ولتاژ از 13.5 کمتر باشد به این معنی است که آلترناتور ضعیف و غیر قابل اعتماد است و نیاز به بررسی و تعمیر دارد. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم پس از استعلام قیمت باتری سمند یا باتری خودرو دیگری که مالک آن هستید، برای خرید و جایگزینی آن با باتری قدیمی، این موارد را بررسی کنید تا در عملکرد خودرو اختلال ایجاد نشود.

۱۲.۶ تا ۱۴.۶ ولت؛ سطح نرمال شارژ باتری و ولتاژ دینام ماشین

هنگامی که باتری خودرو کاملاً شارژ شده است، ولتاژ آن باید 12.6 ولت باشد. زمانی که خودرو روشن است و موتور در حال کار است، این عدد باید بین 13.6 تا 14.6 ولت باشد. این مقدار برای باتری ماشین تولید داخل مانند ۲۰۶ یا خودرو خارجی مانند جک تفاوت ندارد و آلترناتور برخی از خودروها مانند تویوتا ولتاژ شناور حدود 13.5 ولت را نشان می‌دهد که در ‌این‌صورت مشکلی وجود ندارد. اگر مولتی‌متری برای اندازه‌گیری ولتاژ باتری ندارید، می‌توانید با روشن کردن چراغ جلو در حالت خاموشی خودرو  سیستم الکتریکی را آزمایش کنید. اگر چراغ‌ها کم نور باشند، نشان‌دهنده کمبود شارژ باتری است.

اگر با روشن شدن موتور خودرو، شدت نور چراغ‌ها افزایش یابد، نشان‌دهنده قدرت تولید انرژی توسط دینام است که البته اگر باتری خراب باشد یا شارژ نمی‌گیرد و یا باتری زود خالی می‌کند. اگر نور چراغ‌ها پرنور بود و در حالت روشن شدن موتور هم معمولی باقی بماند و با روشن شدن موتور تغییر نکند، احتمالاً سیستم شارژ خودرو به درستی کار می‌کند؛ درصورتی‌که با تست چراغ‌های جلو به مشکلی در سیستم باتری خودرو برخورد کردید، ابتدا باید بررسی کنید که آیا باتری به درستی شارژ می‌شود یا خیر.

تعویض باتری؛ راه‌حل نهایی خرابی باتری ماشین

اگر مراحل تست باتری ماشین با مولتی متر را طی کردید و کماکان باتری ماشین شما مشکل داشت، باید علت آن را بررسی کنید. این احتمال وجود دارد که باتری شما با یک شارژ بتواند دوباره کار کند یا کاملا خراب و فاسد شده باشد. در‌صورتی‌که باتری ماشین فاسد و بلا‌استفاده شده باشد، باید به فکر تعویض آن با یک باتری نو باشید. هنگام خرید باتری نو، از تناسب آمپر و سایز آن با خودرویتان اطمینان حاصل کنید.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها