کد خبر : 4942

سخت ترین رقابت آفرود دنیا

سخت ترین رقابت آفرود دنیا

بسیاری بر این تصورند که مسابقات اتومبیل رانی در سال‌های اخیر بیش از حد ایمن و قانونمند شده اند. دیگر از رقابت بین برترین ها خبری نیست و همه چیز بر اساس حساب و کتاب، ضوابط فنی و ایمنی پیش می‌رود.

به گزارش خودروتک، البته این دیدگاه چندان هم دور از واقعیت نیست،اما خوشبختانه مسروریم که بگوییم هنوز هم هستند رقابت هایی که بوی مرگ و جنون می‌دهند. یکی از این مسابقات که احتمالا کمتر از آن شنیده اید. رقابتی در شاخه آفرود است که با نام King Of Hummers شناخته می‌شود و لقب سخت‌ترین مسابقه آفرود جهان را یدک می‌کشد.

ایده پایه‌ای این مسابقه،ترکیب رقابت‌های آفرود سرعتی در صحرا (Desert racing و مسابقات سخت و سنگین صخره نوردی (Rock crawlingاست که حتما بارها تصاویر آن را از تلویزیون دیده اید.  King Of Hummers در عین حال یک مسابقه استقامت است، رقابتی چهارده ساعته برای تعیین پادشاه سرعت و قدرت در جهان بیراه نوردی که هر ساله در مسیری به وسعت دره جانسون کالیفرنیا برگزار می‌شود.

 

قوانین نامحدود

برنده این مسابقه برای یک سال پادشاه مسابقات آفرود خواهد بود و طبیعی است که برای پادشاه محدودیتی وجود نداشته باشد. درست به همین دلیل قوانین این جدال غیر رسمی بسیار ساده وضع شده اند، محدودیتی از نظر ساختار فنی،یا مشخصات موتور و گیرباکس وجود ندارد،تنها رعایت این نکته ضروریست که تمام خودروها باید به صورت چهار چرخ متحرک باشند و در مسیر‌های دشت  و صحرا توانایی رسیدن به سرعت یکصد مایل بر ساعت (حدود یکصد و شصت کیلومتر بر ساعت) را داشته باشند.

در عین حال وجود دنده‌های فوق سنگین برای عبور از صخره‌های تقریبا عمودی هم الزامیست. بنابراین خودروهای مجاز برای شرکت در این رقابت که اصطلاحات “Ultra 4 vehicles” خوانده می‌شوند. ترکیبی عجیب از قدرت و سرعت را ارائه می‌دهند.

خودروهای این دسته معمولا بر اساس شاسی‌بلند‌های ارتقاء یافته یا نمونه‌های صرفا مسابقه‌ای با شاسی لوله‌ای از خانواده باگی‌های ساخته می‌شوند و البته به مجموعه از تکنولوژی مخصوص تعلیق، پیشرانه، گیربکس و دیفرانسیل مجهزند تا در سخت‌ترین مسابقه آفرود دنیا قدرتمند ظاهر شوند.

برای مسابقه امسال کمپانی تایر سازی فالکن،تامین تایرهای مخصوص آفرود برای کلیه خودروهای شرکت کننده را بر عهده گرفته است و این تایرها شاید تنها قطعه مشترک بین تمامی خودروهای شرکت کننده باشد.

 

مسابقه فراموش نشدنی

هرچقدر هم که فیلم‌های مربوط به مسابقات صخره نوردی را دیده باشید،بازهم بعید است که در دنیای واقعی،صعود خودروها از چنین سنگ‌های عظیمی را باور کنید. هیچ وقت فراموش نمیکنم که در اولین تجربه صخره نوردی خود، چقدر شوکه شده بودم. مفهومی که در فارسی به “بالا رفتن از دیوار راست” تعبیر می‌شود در این مسابقات بارها اتفاق می‌افتد.

در خصوص King Of Hummers وضعیت به مراتب عجیب تر است. بیش از صد راننده باید حدود ۲۰۰ مایل (۳۲۰ کیلومتر) را در چنین شرایطی طی کنند. بخش اول مسیر شامل یک کوهنوردی تمام عیار از گذرگاهی صخره‌ای به وسعت یک آبشار خشک شده است.

در واقع شرایط دره جانسون که شامل این آبشار و یک دریاچه فصلی می‌شود آنچنان سخت است که ارتش آمریکا از آن برای آموزش نیرو‌های زمینی خود استفاده می‌کند و همین مسئله نزدیک بود در سال گذشته به قیمت عدم برگزاری مسابقات King Of Hummers تمام شود. هزاران نفر از علاقه مندان آفرود در این زمینه طوماری تهیه کردند و در نهایت مسئولین ایالتی و ارتشی راضی شدند تا مجوز برگزاری این رقابت کم نظیر را صادر کنند.

 

برخلاف باجا ۱۰۰۰

برخی فکر می‌کنند که King Of Hummers شبیه به مسابقاتی چون باجا ۱۰۰۰ است،بلکه می‌توان اینطور گفت، اما KOH در مجموع کُند تر است. باجا ۱۰۰۰ رقابتی طولانی و استقامتی با سرعت زیاد است که در دشت‌های وسیع برگزار می‌شود و با پرش‌های تماشایی خودروها همراه است، اما KOH چیزی فراتر از این است. ۱۴ ساعت رزم مداوم انسان و ماشین با طبیعت، باید سختی مسیر را ببینید تا حرف من را باور کنید، رانندگان KOH با شرایطی مواجه می‌شوند که حتی تصور آن هم مشکل است.

بحث یک مسابقه در مسیری خارج از جاده‌ای نیست،اصلا راهی وجود ندارد،مسیری نیست که جاده یا خارج از جاده طبقه بندی شود،رانندگان در دل کوه و صخره پیش می‌روند و خودروها هر لحظه در معرض نابودی قرار دارند.

 

از زبان هیلی

کافیست شرح وضعیت را از لورن هیلی بپرسید که تاج پادشاهی امسال را بدست آورد. در اواسط مسیر قسمتی از صخره آنچنان تیز و برنده بود که کف خودرو را شکافت و به رادیاتور آسیب زد. مایع خنک کننده در حال کم شدن بود و ما ناچار شدیم هر چند مایل یکبار مقداری آب به رادیاتور اضافه کنیم”. عجیب است که بعد از گذراندن هشت ساعت طاقت فرسا با شرایطی این چنین سخت، آنها موفق شدند که با تنها یک دقیقه اختلاف نسبت به رقبا مسابقه را به پایان برند.

آمار و ارقام هم به خوبی بیانگر میزان سختی این رقابت است. از ۱۵۸ راننده‌ای که امسال در سال ۸ صبح مسابقه را شروع کردند،تنها ۳۲ نفر موفق به عبور از خط پایان در ساعت ۱۰ شب شدند. به عبارت دیگر تنها حدود ۲۰ % رانندگان این ۱۴ ساعت رعب آور را پشت سر گذاشتند و سایرین از میدان خارج شدند. در واقع به پایان بردن KOH خود به تنهایی نوعی پیروزی و موفقیت عظیم است.

بر اساس یک تخمین،KOH امسال حدود ۴۰ هزار نفر تماشاگر را به دره جانسون کشانده بود. چهل هزار عاشق واقعی آفرود. چند شب سرد و به یادماندی را با غرش هیولاهایی Ultra 4 vehicles در هم آمیختند.

 

صخره نوردی شبانه

اگر در سایر ایام سال به این منطقه بیایید از سکوت و انزوای آن وحشت زده خواهید شد. تماشاگران اهل سفر و کویر می‌گویند که اگر آلودگی نوری روستای کوچک مرکزی دره نبود، می‌شد ساعت ها از رصد آسمان شب لذت برد.

بخشی از مسیر در تاریکی شب طی می‌شود،البته همه خودروها به مجموعه کاملی از چراغ‌های مخصوص آفرود مجهزند تا در دل تاریکی هم نور لازم برای انتخاب مسیر وجود داشته باشد. در یکی از سخت‌ترین بخش‌های مسیر که شامل بخشی با لقب سطح شکلاتی است، بسیار خودروها پشت صخره‌های تیز و مرتفع گرفتار شده اند. کوچکترین اشتباه در چنین شرایطی می‌تواند باعث آسیب دیدن تایرها شود، به خصوص که بسیاری رانندگان فشار هوای درون تایر را کاهش می‌دهند تا سطح تماس چرخ به سنگ‌های لغزنده افزایش یابد و میزان هرزگردی کم شود.

 

هرزگردی در ناهمواری

بسیاری خودروها در گذر از ناهمواری‌های بلند دچار هرزگردی می‌شوند و عطر تایر سوخته فضای دره را پر کرده است. وضعیت بدتر حالتی است که خودرویی با هدف بالارفتن از صخره‌ای بلند،برای مدت طولاتی به صورت تقریبا عمودی قرار می‌گیرد.

در این شرایط ممکن است مقداری از روغن موتور راه خود را به سمت محفظه احتراق باز کند و در این حالت شاهد روغن سوزی خالص هستیم که دودی شدید شبیه به آتش سوزی به راه می‌اندازد و در صورت استمرار این وضعیت بعید نیست که پیشرانه به کلی آسیب ببیند.

 

آبشار فصلی

سخت‌ترین قسمت صخره نوردی،مسیری است که اصطلاحا BACK DOOR خوانده می‌شود. راستش طی این مسیر با خودروهای آفرود اصلا عاقلانه و امن نیست، شیب زیاد به همراه تعداد بسیار زیادی از سنگ‌های بزرگ و غلطان، باعث بروز مشکل می‌شوند.

در واقع خودروها جایی را ندارند که بتوانند از آن بالا روند. سنگ ها همگی غلطان و لغزنده اند و چرخ ها مدام بر روی آن ها سر می‌خورند. به فاصله نیم ساعت تمامی خودروها در این بخش از مسیر به هم می‌رسند و در یک لحظه شاهد ترافیکی از سخت‌ترین مسیر آفرود دنیا خواهید بود.

 

به تدریج هموار می‌شود

شاید تصور کنید که این مسیر به تدریج هموار می‌شود و راه باز خواهد شد، اما باید بگوییم که اینطور نیست، جا به جایی طبیعی سنگ ها در طول فصول مختلف سال باعث از بین رفتن مسیری می‌شود که در KOH سال گذشته ایجاد شده است و بنابراین هر سال شاهد چالش متفاوتی در این بخش از مسابقه هستیم.

BACK DOOR در واقع همان بخش اصلی از آبشار فصلی و خشک شده است،که در مقدمه به آن اشاره کرده بودیم.

اگر تاکنون یک آبشار طبیعی را دیده باشید،به خوبی می‌توانید میزان لغزنده بودن سنگ‌های بستر آن را تصور کنید. این مسیر آنچنان سخت و سنگین است که خود به تنهایی نیز به منظور برگزاری مسابقه صخره نوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

تخت گاز در صحرا

یک شب سرد و پرهیاهو در دل کویر سپری می‌شود و در صبح نوبت برگزاری مسابقه صحرایی ” Everyman Challenge”  است. برخی شرکت کنندگان رقابت روز قبل هم با شب بیداری خودروهای خود را ترمیم کرده اند و برای حضور در این مسابقه به خط شده اند.

از جمله تغییرات موثر می‌تواند تعویض تایرهای مخصوص صخره نوردی با نمونه‌های بزرگتر سرعتی باشد. این مسابقه هم از نظر فشار و سختی دست کمی از KOH ندارد و در پایان روز از ۷۷ خودرو شرکت کننده، تنها ۲۱ دستگاه موفق به رسیدن به خط پایان می‌شوند.

 

محیط فوق العاده دشت

یکی از خوبی‌های مسابقه ” Everyman Challenge” محیط فوق العاده دشت است که از هر زاویه‌ای دید خوبی را برای تماشاگران به ارمغان می‌آورد. رانندگان هم بعد از پشت سر گذاشتن شبی آنچنان سخت،واقعا از امکان تخت گاز رفتن در پهنه صحرا لذت می‌برند. همانطور که در ابتدای مسیر گفته شد اکثر خودروهای حاضر در این مسابقات می‌توانند به سرعتی فراتر از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت دست یابند و این سرعت برای مسیری غیر آسفالت واقعا رعب آور است.

شانون کمپل معروف که یکی از رانندگان صاحب سبک و خلاق این رقابت هاست و مقام قهرمانی KOH سال ۲۰۱۱ را در کارنامه دارد،در چند کیلومتر پایانی رقابت با نقص فنی پیشرانه مواجه شد و از به پایان رساندن مسابقه بازماند. او اولین راننده ایست که توانسته در این مسابقات با خودرویی نو آورانه پیروز شود. ارابه جنگی شانون بر خلاف سایر خودروها از تعلیق یکپارچه در محور جلو بهره نمی برد و از فنربندی کاملا مستقل در هر چهار چرخ برخوردار است. این یک سنت شکنی بزرگ در رقابت‌های آفرود آمریکاییست.

 

جدال تیمی

شاید تصور کنید که این سبک از مسابقات آفرود،یک رقابت انفرادی و راننده محور است،اما باید بگوییم که اصلا اینطور نیست. کل رقابت حکم یک مسابقه رالی بزرگ را دارد و از این رو وظیفه نقشه خوان در یافتن مسیر‌های درست و رساندن خودرو به ایستگاه‌های کنترل ضروریست.

همچنین در مواجهه با موانع بزرگ و صخره ها، نقشه خوان وظیفه دارد که از خودرو پیاده شود و راننده را گذر از مانع راهنمایی کند. در بسیاری مواقع وظیفه نقشه خوان در این زمینه از خود راننده مهم تر است. چرا که راننده دید صحیحی نسبت به موقعیت چرخ ها و زوایای موانع ندارد و تنها نقشه خوان است که با راهنمایی درست می‌تواند عبور موفقیت آمیز از صخره‌های خطرناک را ممکن کند.

همه می‌دانند که فشردن پدال گاز به صورت نا آگاهانه در مسابقات آفرود چقدر خطرناک است و راننده بدون حضور نقشه خوان مانند فرد نابینایی است که میخواهد از خیابان عبور کند. تام ویز علیرغم مشکلاتی که در مسیر یابی داشت ، در پایان مسابقه به رده نخست دست یافت و جام قهرمانی این رقابت سخت را بالای سر بُرد.

هرچند در طول این گزارش از لذت‌های تجربه کردن چنین محیطی بسیار گفتیم،اما از تصاویر مشخص است که یک صحرای خشک تا چه حد می‌تواند خشن باشد. به خصوص با وزش باد، موجی از گرد و غبار و طوفان شن به راه می‌افتاد و واقعا کار عکاسی و تهیه گزارش را عذاب آور می‌کرد.

 

عشاق دنیای آفرود

در این وضعیت باید واقعا عاشق موتور اسپرت و دنیای آفرود باشید. یک لحظه شنیدن غرولند پیشرانه‌ای هشت سیلندر و دیدن بازی شدید کمک فنرها می‌تواند تمامی این سختی ها را از خاطراتان پاک کند. با همه اینها، رقابت در دل دره جانسون یکی از زیباترین مسابقات آفرود در تمام کره خاکیست و هیچ تعجبی ندارد که نامداران این رشته یک سال تلاش می‌کنند تا خود را در این مسابقه مردانه به چالش بکشند.

در تمام مسابقه اصلی ۱۴ ساعته King Of Hummers و رقابت صحرایی Everyman Challenge شاهد حضور مردانی بودیم که با دل و جان تلاش می‌کردند و حتی علیرغم سختی فوق العاده مسابقه، از شرکت در آن لذت می‌بردند. این پدیده به خوبی نشان می‌دهد که اهالی آفرود تا چه حد دنبال سختی و دردسر می‌گردند،مسابقه‌ای آنقدر سخت که تنها ۲۰ درصد خودروها به خط پایان می‌رسند و سایرین در دل کویر یکه و تنها باید به انتظار رسیدن تیم‌های امدادی و مکانیک ها بنشینند.

منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها