کد خبر : 78278

واریز یارانه 300 هزار تومنی برای این افراد | جاماندگان یارانه نقدی بخوانند

واریز یارانه 300 هزار تومنی برای این افراد | جاماندگان یارانه نقدی بخوانند

۲۶ اردیبهشت ماه اعلام شد یارانه نقدی جدید به حساب افرادی که پیش از این یارانه می‌گرفتند واریز شده است. اما همان زمان اعلام شد این مبلغ در حساب افراد مسدود است تا بررسی‌های لازم انجام شود و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بررسی کند که آیا این افراد مشمول حمایت دولت هستند یا نه.

از آن تاریخ بیشتر از یک ماه می‌گذرد. دومین مرحله یارانه جدید واریز شده و هفته آینده سومین مرحله آن، به حساب سرپرستان ۹ دهک اول درآمدی جامعه واریز می‌شود اما هنوز تکلیف جاماندگان و معترضان مشخص نیست.

این تاخیر در حالی است که هفته گذشته رئیس جمهور در برنامه تلویزیونی تاکید کرد که وضعیت یارانه‌ای این گروه باید هر چه سریع‌تر مشخص شود و تا قبل از واریز نوبت جدید یارانه‌ها، این افراد تکلیف خود را بدانند و یارانه آنها قابل برداشت شود.

یک هفته از سخنرانی رئیسی هم گذشته و هنوز این وزارتخانه لیست مشمولان را اعلام نکرده است.

خبر جدید از پرداخت یارانه جاماندگان

بالاخره اولین خبر درباره کمک معیشتی دولت عنوان شد. روز گذشته سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد «نتیجه بررسی گروه اول ثبت‌نام‌کنندگان یارانه‌ها مشخص شده است. این گروه شامل دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند که از این تعداد حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مشمول دریافت یارانه شناخته شدند.»

بر این اساس کلیه افرادی که به عدم دریافت یارانه‌های جدید اعتراض کرده بودند مشمول این حمایت نقدی دولت می‌شوند و تنها ۳۰۰ هزار نفر از معترضان از لیست جدید خط می‌خورند.

حالا بسیاری از معترضان می‌توانند امیدوار باشند که مشمول حمایت دولت می‌شوند اما هنوز مشخص نیست زمان دقیق برداشت یارانه‌ها چه زمانی است.

اگر مبنا دستور رئیسی برای پیگیری باشد، تکلیف این گروه از مشمولان باید در هفته جاری مشخص شود و کمک معیشتی این گروه قبل از یارانه تیرماه -سومین مرحله واریز- قابل برداشت شود.

گمانه دیگری که وجود دارد این است که دولت یارانه این گروه و یارانه و ۹ دهک دیگر جامعه را همزمان با عید قربان واریز می‌کند. چون چنین اقدامی در این دولت مسبوق به سابقه است که بسیاری از واریزی‌ها و کمک‌های معیشتی را به اعیاد و مناسبت‌ها موکول می‌کند.

طی روز جاری بود که اعلام شد امکان برداشت مرحله 136 یارانه پرداختی هدفمندسازی یارانه‌ها از امشب فراهم خواهد شد، بر این اساس خانوارهایی که تا امروز یارانه دریافت می‌کردند و یا اینکه به‌دلیل اعتراض به دهک‌بندی مجدداً مشمول دریافت یارانه شده بودند، امکان برداشت یارانه خرداد ماه را که تا پیش از این در حساب آنها قرار گرفته بود خواهند داشت.

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که یکی از دلایل مهم تداوم زمان ثبت‌نام یارانه‌ها این است که عده بسیار زیادی از مشمولین همچنان نسبت به ثبت‌نام اقدام نکردند.

در زمان حاضر به این دلیل که فرآیند ثبت‌نام به‌صورت کامل طی نشده است امکان ارائه اطلاعات جزئی وجود ندارد اما از مجموع حدود 5 تا 6 میلیون نفری که مشمول ثبت‌نام در سامانه هدفمندسازی یارانه‌ها بودند، تعداد بسیار کمی نسبت به ثبت‌نام اقدام کردند و همین مسئله سبب طولانی شدن زمان ثبت‌نام شده است.

لازم به ذکر است که اطلاعات ثبت‌نامی‌های جدید باید به‌منظور بررسی بعد خانوارها به سازمان ثبت احوال و اسناد کشور ارسال شود و در مرحله بعد برای تعیین دهک خانوارها اطلاعات برای وزارت رفاه ارسال می‌شود. پس از طی این مراحل است که سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نسبت به پرداخت یارانه‌های این افراد اقدام خواهد کرد.

گفتنی است، افرادی که هم‌اکنون مراحل ثبت‌نام خود را در سایت www.mygov.ir انجام داده‌اند براساس زمان ثبت‌نام به گروه‌های مختلفی تقسیم خواهند شد و اطلاعات آنها جهت طی فرآیندهای لازم به سازمان ثبت احوال و وزارت رفاه ارسال می‌شود. در صورتی که این افراد مشمول دریافت یارانه شناخته شوند، یارانه مربوط به ماه‌های اردیبهشت و خرداد نیز به حساب آنها واریز خواهد شد.

خلیل بهروزی‌فر  درباره گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه درباره نحوه توزیع یارانه‌ها در جلسه یک خرداد کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: در این جلسه نحوه دهک‌بندی اقشار جامعه برای پرداخت یارانه‌ها و کمک معیشتی بررسی‌ شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه دهک‌بندی خانوارها اشتباهاتی رخ داده که وزیر تعاون نیز به آن اقرار کرد خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که در ابتدای تصمیمات و اقدامات مهم معمولاً این ایرادات مشاهده می‌شود.

وی افزود: در این راستا کارشناسان امور مردمی کردن یارانه‌ها در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت در حال انجام بررسی‌های لازم هستند تا آمار و اطلاعات دقیقی برای دهک‌بندی خانوارها کسب کنند.

بهروزی‌فر با بیان اینکه ملاک‌های وزارت تعاون برای دهک‌بندی خانوارها واقعی نبود گفت: به عنوان مثال خانوارهایی به اشتباه از دهک‌‌های پایین خارج شده و در دهک دهم قرار گرفتند و یارانه آنان قطع شد و در مقابل خانوارهایی که باید در دهک دهم قرار می‌گرفتند مشمول دریافت یارانه کمک معیشتی شدند.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از دستور رییس جمهور برای بررسی دهک‌بندی‌ها خبر داد و ابراز داشت: در این راستا رییس جمهور دستور داد تا براساس شکواییه افراد از نحوه دهک‌بندی‌ها سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و تیمی که در حوزه مردمی‌سازی یارانه فعالیت می‌کند مجدداً معیارها را واقعی کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بررسی دهک‌بندی‌ها و واقعی کردن معیارها اقدامی زمان‌بر بوده و به زودی اتفاق نمی‌افتد تصریح کرد: با این وجود به دستور آیت‌الله رییسی رییس جمهور باید به همه مشمولان، کمک معیشتی پرداخت شود تا حق کسی تضییع نشود.

وی در تشریح آخرین وضعیت طرح اصلاح قانون نظام صنفی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طرح اصلاح قانون نظام صنفی نیز یکی از اولویت‌های مدنظر کمیسیون اجتماعی مجلس است اما پس از تعطیلات مجلس طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت وارد صحن شده و بررسی می‌‌شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره زمان بررسی این طرح در کمیسیون با توجه به دغدغه بالای اصناف برای اصلاح قانون نظام صنفی گفت: طرح اصلاح قانون نظام صنفی دارای اشکالاتی است که باید با کارشناسی دقیق ایرادات آن برطرف و سپس بررسی شود.

بهروزی‌فر در مورد علت تعلل دولت برای تائید مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه اعتبارات خوبی امسال برای تأمین اجتماعی پیش‌بینی شد افزود: مشکل دولت تأمین منابع این مصوبه است اما باید آیین‌نامه‌های اجرایی این مصوبه را تنظیم کرده و سریعاً ابلاغ کند.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس درباره پیگیری‌های انجام شده برای جلوگیری از انحلال سینما طلوع فومن که به دلیل مشکلات موجود خواستار تغییر کاربری است گفت: پیرو پیگیری‌ و مکاتبات انجام شده دستوراتی از سوی آقای میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینما شهر کشور در این زمینه صادر شد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها