کد خبر : 2549

نحوه رانندگی با کمترین مصرف سوخت

نحوه رانندگی با کمترین مصرف سوخت

هزینه سوخت خودرو همیشه یکی از بزرگ ترین دغدغه های رانندگان خودروهای مختلف می باشد. با توجه به گران بودن بنزین و سایر فراورده های سوختی در تمام نقاط دنیا و همچنین مصرف بالای سوخت بسیاری از خودروهای تولید داخل، رانندگان همواره به دنبال راه هایی برای کاهش مصرف سوخت خودرو خود هستند.

به گزارش خودروتک، ما در گذشته در رابطه با راهکارهایی برای کاهش مصرف سوخت سخن گفته ایم که عمدتا به تغییر و یا تنظیم برخی از قطعات خودرو بر میگشت. اما در این مطلب قصد داریم تا نکاتی را در رابطه با تغییر سبک رانندگی عنوان کنیم که با رعایت این نکات می توان تا حد زیادی از مصرف سوخت خودروی خود بکاهید. با ما همراه باشید تا ضمن معرفی این نکات، نحوه رانندگی با کمترین مصرف سوخت را نیز آموزش دهیم.

رانندگی با کمترین مصرف سوخت

همانطور که گفتیم یکی از روش های کاهش مصرف سوخت خودرو، رانندگی صحیح و بدون استهلاک است. رانندگی نادرست و غیر اصولی، علاوه بر این که باعث می شود قطعات مختلف خودرو زودتر از حالت معمول خراب شده و نیاز به تعویض داشته باشند، باعث می شود تا مصرف سوخت خودرو نیز افزایش پیدا کند. افزایش مصرف سوخت علاوه بر این که باعث بالا رفتن هزینه های مربوط به خودرو می شود، باعث آلایندگی بیشتر خودرو نیز می شود که با توجه به در خطر بودن محیط زیست، بحثی بسیار حائز اهمیت می باشد.

رانندگی با مصرف کمتر

رانندگی با کمترین مصرف سوخت می تواند در هزینه های جاری خودروی شما تغییرات زیادی ایجاد کند

اگر ما عادات اشتباه رانندگی خود را کنار بگذاریم و رانندگی اصولی را در دستور کار خود قرار دهیم، می توانیم انتظار داشته باشیم که علاوه بر کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک خودرو را نیز در ادامه داشته باشیم. البته این نکته را باید در نظر داشته باشیم که رانندگی با کمترین مصرف سوخت ممکن است به نقاط دیگری از خودرو صدمه وارد کند و بر همین اساس باید طبق اصول و قواعد خاص رانندگی کنیم. مصرف سوخت کمتر، لزوما باعث کاهش هزینه های ما نخواهد شد و ممکن است در آینده باعث ایجاد مشکلات مختلفی برای خودرو گردد.

اما با توجه به نظر کارشناسان و منابع مختلفی که در این زمینه وجود دارد، رعایت چند اصل رانندگی باعث می شود تا مصرف سوخت خودروی شما تا حد زیادی کاهش یابد. فرقی نمی کند که شما از یک خودروی جدید و کم مصرف استفاده می کنید یا از یک خودروی پر مصرف، اصولی که در ادامه ذکر می شود برای رانندگی با تمامی خودروها معرفی شده است و می تواند مصرف سوخت هر خودرویی را بهبود ببخشد.

سفرهای کوتاه را کم کنید!

هنگامی که خودرو برای مدتی خاموش بوده و آن را استارت می زنید، مصرف سوخت شما برای گرم کردن موتور افزایش می یابد. یکی از اصول رانندگی با کمترین مصرف سوخت و بهینه این است که تمامی سفرهای کوتاه خود را تبدیل به یک سفر کرده و به جای خاموش کردن خودرو برای یک ساعت و روشن کردن دوباره آن برای چند دقیقه، سعی کنید یک بار خودرو را روشن کرده، کارهای مختلف خود را انجام داده و سپس خودرو را خاموش نمایید.

در ساعات پر ترافیک رانندگی نکنید!

سعی کنید در ساعاتی که ترافیک زیاد است رانندگی نکنید و یا حدالامکان از مسیرهایی تردد کنید که دارای کمترین ترافیک ممکنه هستند. روشن ماندن خودرو در ترافیک می تواند مصرف سوخت خودرو را تا حد زیادی افزایش دهد. خصوصا در روزهای گرم سال که مجبور به استفاده از کولر خودرو هستید، درجا کار کردن خودرو همراه با کولر، می تواند مصرف سوخت خودروی شما را تا حد فزاینده ای بالاتر ببرد.

ترافیک

سعی کنید از مسیر های بدون ترافیک تردد کنید

شیشه ها و سانروف خودرو را ببندید

هنگامی که در مسیرهای صاف و با محدودیت سرعت کمتر در حال رانندگی هستید، آنچه در مصرف سوخت خودروی شما نقش بسزایی ایفا می کند، آیرودینامیک خودرو است. طراحان امروزی خودروها سعی می کنند همیشه محصولاتشان را مطابق با آخرین استانداردهای آیرودینامیک دنیا طراحی کنند و در نتیجه خودرو بدون اینکه مجبور به شکست جریان باد باشد، بتواند به راحتی به مسیر خود ادامه دهد. باز بودن شیشه ها و سانروف خودرو تا حد بسیار زیادی می تواند آیرودینامیک خودرو را از بین ببرد و در نتیجه مصرف سوخت خودرو را افزایش دهد. البته باز بودن شیشه ها در سرعت های کم چندان مشکل ساز نخواهد بود اما در سرعت های بالا همواره سعی کنید آن ها را در وضعیت بسته نگهدارید. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بدانید کارشناسان اعلام کرده اند که رانندگی در سرعت بالا و همراه با کولر روشن، مصرف سوخت به مراتب کمتری نسبت به خاموش بودن کولر و باز بودن شیشه ها دارد.

شیشه باز خودرو

پایین بودن شیشه ها در سرعت بالا می تواند مصرف سوخت را بسیار افزایش دهد

باربند خودرو را باز کنید

باربند خودرو حتی در زمانی که از آن استفاده ای نمی شود و خالی است، می تواند مانعی برای آیرودینامیک خودرو محسوب شود. با این حساب همواره توصیه می شود تا در مواقعی که نیاز به استفاده از باربند ندارید، حتما آن را باز کنید تا در مصرف سوخت خودروی خود صرفه جویی به عمل آورید.

باربند خودرو

باربند خودرو باعث برهم خوردن آیرودینامیک خودرو می شود

از حمل بار های اضافه خودداری کنید

هرچه خودروی شما سنگین تر باشد، مصرف سوخت آن نیز بیشتر می شود. به همین علت است که معمولا خودروهای بزرگ تر نسبت به خودروهای کوچکتر از مصرف سوخت بیشتری برخوردارند. به این ترتیب می توان گفت یکی از اصول اولیه رانندگی با کمترین مصرف سوخت این است که تا آنجا که ممکن است وزن خودرو را کاهش دهیم و از حمل بارهای اضافه ای که به آن ها نیازی پیدا نمی کنیم، پرهیز کنیم.

صندوق عقب پر

رانندگی با بار اضافه می تواند مصرف سوخت را افزایش دهد

با دنده مناسب حرکت کنید

بسیاری از افراد چنین تصور می کنند که استفاده از دنده های سبک و در نتیجه دور موتور کمتر برای خودرو، می تواند مصرف سوخت خودرو را کاهش دهد. اما این روش فقط برای مقاطعی خاص جواب می دهد و گاهی اوقات باعث افزایش مصرف سوخت هم می شود. اگر شما برای مدت زیادی خودروی خود را در یک دنده نگاه دارید و دور موتور پایینی را به موتور القا کنید، در نتیجه مصرف سوخت خودروی شما بالاتر نیز می رود. همواره باید به یاد داشته باشید که اصول رانندگی با کمترین مصرف سوخت و صحیح این موضوع را گوشزد می کند که با دور موتور مناسب و شماره دنده مناسب با سرعت خود، رانندگی کنید.

دنده

اصول رانندگی با کمترین مصرف سوخت می گوید که باید همواره خودرو را در دنده مناسب نگاه دارید

میزان باد لاستیک ها را چک کنید

باد کمتر و یا بیشتر از حد استاندارد در لاستیک های خودرو، سبب می شود تا میزان مصرف سوخت بالاتر رود. همواره سعی کنید به صورت دوره ای و مرتب، میزان فشار باد موجود در لاستیک های خودرو خود را چک کرده و اگر از حد استاندارد پایین تر آمده است، آن را مجددا تنظیم باد کنید. میزان فشار باد موجود در لاستیک ها، نقش زیادی را در کاهش یا افزایش مصرف سوخت خودروی شما بازی می کند.

فشار باد

همواره باید به صورت دوره ای میزان فشار باد موجود در لاستیک ها را تنظیم نگاه دارید

با سرعت مجاز برانید

همواره این نکته را در نظر داشته باشید که سرعت بالا، موجب مصرف سوخت بیشتر می شود. به عنوان مثال اگر شما یک جاده 300 کیلومتری را با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت طی کنید، نهایتا 20 دقیقه زودتر به کسی که با سرعت 110 کیلومتر در ساعت رانندگی می کند به مقصد خواهید رسید. شاید با خودتان فکر کنید که 20 دقیقه زودتر به مقصد رسیدن می تواند به این معنی باشد که بیست دقیقه زودتر خودرو خاموش خواهد شد و در نتیجه مصرف سوخت کمتری خواهید داشت. اما این تصور اشتباهی است و این 20 دقیقه می تواند برای شما هزینه مصرف سوخت بسیار بالاتری را ایجاد کند. رانندگی با کمترین مصرف سوخت به معنی این می باشد که همواره سرعت مناسب را رعایت کنیم.

سرعت خودرو

رانندگی در سرعت مناسب می تواند مصرف سوخت را کاهش دهد

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها