کد خبر : 2480

سنسور باران چیست؟

سنسور باران چیست؟

یکی از دلایلی که طراحان تجهیزات برقی خودرو را مجاب به چاره اندیشی کرد، پاشیدن ناگهانی آب روی شیشه جلو و برهم خوردن دید رانندگان در مواقعی که خودرویی سنگین از کنار آن‌ها می‌گذرد و احتمال این که آب انباشته روی سطح جاده وجود داشته باشد، بوده است. چرا که در این مواقع راننده دچار حواس پرتی و اضطراب می‌شود و به احتمال زیاد قدرت کنترل خودرو را از دست می‌دهد و فرصتی برای فعال کردن برف پاک‌کن پیدا نخواهد کرد. مخصوصا اگر در سرعت‌های بالا مبادرت به رانندگی صورت گیرد.

به گزارش خودروتک، این سنسورها معمولا با سنسور نور ادغام شده‌اند و در یک محفظه قرار دارند و به صورتی است که انگار چشمی استفاده شده، دو منظوره طراحی شده است و کاربرد دارد. از نظر لوکیشن سنسور باران در قسمت فوقانی شیشه جلو قرار دارد و در صورت پاشیدن ناگهانی آب و با شروع باران به صورت اتوماتیک شروع به فعال کردن برف پاک‌کن‌های جلو می‌نماید و چنانچه ریزش آب ادامه نداشته باشد پس از چند ثانیه به طور اتوماتیک برف پاک‌کن را غیرفعال می‌نماید.

برخی از این سیستم‌ها بر اساس اولتراسونیک (امواجی که انسان قادر به شنیدن آن‌ها نیست) کار می‌کند و برخی دیگر از تکنولوژی اشعه مادون قرمز با زاویه ۴۵ درجه بهره می‌برند. اصول کار در نوع اول (اولتراسونیک) بدین شکل است که امواج از فرستنده سنسور ارسال می‌شود و در صورت خشک بودن شیشه این امواج از شیشه عبور می‌کند و در صورتی که سطح شیشه جلو خیس باشد این امواج منعکس شده به گیرنده سنسور می‌رسند. که پس از مقایسه مقدار امواج ارسال شده با مقدار دریافت شده توسط کنترل یونیت (ECU) فرمان شدن برف پاک‌کن‌ها را صادر می‌نماید. چنانچه پارامترها پس از تجزیه و تحلیل اختلاف زیادی داشته باشند، سرعت برف پاک‌کن نیز متغیر خواهد بود و برای حفظ ایمنی بیشتر چراغ‌ها را هم روشن می‌کند.

 

و اما اصول کار در نوع دوم (اشعه مادون قرمز) به این حالت است که اشعه مادون قرمز با زاویه ۴۵ درجه توسط یک فرستنده نوری (LED) بر روی سطح شیشه تابانیده می‌شود. در حالت عادی نور تابانیده شده توسط سطح شیشه به همان زاویه برگردانده می‌شود. که در مقابل آن یک گیرنده (نتودیود) قرار داده شده تا آن را دریافت کند. وجود آب بر روی شیشه سبب انحراف اشعه مادون قرمز شده و مقدار کمی از نور تابانیده شده به گیرنده می‌رسد. بنابراین کم شدن دریافت اشعه بازتابی به منزله وجود آب روی شیشه است و سنسور در این لحظه وجود آب را به ECU گزارش می‌دهد.

سنسور باران

 همان طور که در قبل توضیح داده شده این سنسور با سنسور باران در یک یونیت طراحی شده‌اند. این سنسور هنگام ورود خودرو به پارکینگ‌ها و محوطه‌های تاریک که نسبت به محیط بیرون دارای نور کم‌تری هستند حساسیت نشان داده و به صورت اتوماتیک چراغ‌های جلو را روشن می‌کند تا بتواند وسعت دید راننده را بالا ببرد و در صورت خروج از محوطه تاریک با تابش نور خورشید و نور بیرونی به داخل چشمی سنسور چراغ‌های جلو خاموش می‌گردند و در صورتی که هوا مقداری ابری باشد فقط چراغ‌های Auto Light روشن می‌مانند.

 

تکنولوژی ساخت این سنسور یک مقاومت متغیر حساس به نور است که اصطلاحا به آن فتودیود می‌گویند. برای فعال و غیرفعال کردن این آپشن نیاز به دکمه‌ی سر دسته راهنما خواهید داشت. به طوری که با فشردن این دکمه به صورت فشاری و نگه داشتن به مدت چند ثانیه (هنگام سوئیچ خاموش) و شنیدن صدای بوق یا چشمک زدن صفحه نمایشگر می‌توانید این گزینه را Active یا Deactive نمایید. به هر حال وجود این مزیت و آپشن در کشورهای خشک و آفتابی شاید خیلی مهم و جذاب به نظر نرسد ولی در کشورهایی که دارای آب و هوای مرطوب و بارانی هستند به طور حتم خیلی کاربرد داشته و نقش زیادی را در کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای ایفا می‌نماید.

منبع: رگلاژ

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها