کد خبر : 2563

این ژیان 30 میلیون تومان می ارزد!

این ژیان 30 میلیون تومان می ارزد!

ژیان در واقع رقیب پیکان بود که در ایران‌خودرو تولید می‌شد. در اولین عرضه در ایران ژیان به قیمت ۱۲ هزار تومان به فروش رفت، درحالی‌که پیکان ۱۷ هزار تومان بود.

به گزارش خودروتک، سنگ بنای اولیه شرکتی که امروزه به نام سایپا می‌شناسیم توسط یک ایرانی لبنانی‌الاصل به نام آنتوان آیسه در سال 1345 به زمین زده شد. اینکه چرا آنتوان آیسه از میان محصولات مختلف خودروسازان جهان، سیتروئن را برای مونتاژ انتخاب کرد، همواره محل پرسش بوده است. البته آیسه به دلیل اصالت لبنانی خود، روابط گسترده‌ای با فرانسوی‌ها داشت. در کنار این، بر اساس مستندات شرکت سایپا، فردی به نام کریستین اودس که از مدیران سیتروئن فرانسه و همکلاسی دوران تحصیل فرزند آیسه بود نیز در این میان نقش داشت و پدر همکلاسی سابقش را به تولید محصولات سیتروئن در ایران ترغیب کرد.

ژیان

آیسه با جلب موافقت سیتروئن فرانسه و البته دولت ایران توانست مجوز تولید محصولات سیتروئن را در 1344 اخذ کند و در اواخر 1345 «شرکت ایرانی تولید اتومبیل سیتروئن» (SAIPAC) به‌صورت رسمی ثبت شد. سیتروئن فرانسه به‌طور مستقیم در شرکت جدید سهامدار بود و بخش عمده‌ای از سهام نیز به خانواده آیسه تعلق داشت.

شرکت جدید برای تولید، مدل 2CV را از میان محصولات سیتروئن انتخاب کرد، خودرویی که 20 سال قبل از آن از سوی سیتروئن به‌عنوان خودرویی ارزان‌قیمت و برای مقابله با فولکس‌واگن بیتل تولید شده بود. این خودرو برای ورود به ایران نام ژیان را به خود گرفت و پس از آماده شدن سالن‌های تولید، نخستین خودروها خط تولید کارخانه را ترک کردند. در شروع کار، ژیان در دو مدل سواری و وانت (با نام آکا) تولید شد. امکانات تولید بسیار ابتدایی بود و فضای تولیدی هم کوچک و البته فاقد هرگونه امکانات. به همین دلیل در سال نخست تنها 263 دستگاه آکا و 61 دستگاه ژیان سواری تولید شد.

تولید این خودرو در اواخر دهه ۱۳۴۰ شمسی در شرکت سهامی سیتروئن ایران (سایپای کنونی) آغاز شد. ژیان در واقع رقیب پیکان بود که در ایران‌خودرو تولید می‌شد. در اولین عرضه در ایران ژیان به قیمت ۱۲ هزار تومان به فروش رفت، درحالی‌که پیکان ۱۷ هزار تومان بود. ژیان در ایران برای خانواده‌های کم‌بضاعت‌تر تولید می‌شد و اگر کسی امکان مالی بیشتری داشت به سمت خرید پیکان می‌رفت چراکه هل دادن ژیان در سربالایی‌ها کار آسانی نبود. پس از انقلاب اسلامی در سال ۵۷ تولید این خودرو اندک‌اندک کاهش یافت و شرکت سایپا یک خودروی فرانسوی دیگر یعنی رنو ۵ را جایگزین آن کرد. پس از رنو نیز نوبت به پراید رسید.

ژیان

این خودروهای دو سیلندر برای آنکه بتوانند خود را در دل خریداران ایرانی جا کنند راه درازی در پیش داشتند؛ نه سیتروئن شرکت شناخته‌شده و بزرگی بود و نه ژیان خودرویی بود که بتواند با خودروهای آمریکایی و حتی اروپایی رقابت کند؛ اما این خودرو یک مزیت مهم داشت و آن قیمت پایینش نسبت به رقبا بود که باعث شد به‌آرامی قشر متوسط ایرانی به این خودرو روی خوش ‌نشان دهند. قیمت خودرو در اوایل عرضه در حدود هشت هزار تومان بود هرچند در سال‌های بعد و در دهه 50 به حدود 13 هزار تومان رسید. ژیان هم البته خودرو پیشرویی بود. سیستم تعلیق مستقل آن علاوه بر راحتی باعث پایداری خودرو می‌شد و ژیان را به خودرویی که هرگز چپ نمی‌کند، شهره کرد. ترمزهایش هیدرولیک بود و گیربکس چهار سرعته داشت و اگر می‌توانستید با گیربکس عجیبش که روی داشبورد قرار داشت کار کنید، با وجود موتور ضعیف به دلیل وزن کم به خوبی می‌توانست حرکت کند.

مشخصات فنی خودروی ژیان

حجم موتور: ۶۰۲ سی‌سی هواخنک، ۲ سیلندر و ۴ زمانه

قدرت موتور: معادل ۳۵ اسب بخار در دور موتور ۵۷۵۰

بیشترین سرعت: ۱۱۸ کیلومتر در ساعت

وزن: معادل ۵۷۰ کیلوگرم

مصرف بنزین: حدود ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و حدود ۳۰ لیتر سوخت را نیز قادر است حمل نماید

گیربکس: ۴ دنده در جلو و یکی عقب

انتقال حرکت: دیفرانسیل جلو است و ترمزدستی نیز بر روی چرخ‌های جلو تعبیه شده است.

سیستم تعلیق: تعلیقی که در ژیان بکار برده شده است نسبت به زمان خود بی‌نظیر است. تعلیق Suspention این خودرو به‌صورت دو استوانه است که در زیر خودرو تعبیه شده است. در حقیقت گونه‌ای کمک‌فنر است که در طول خودرو قرار گرفته و هرکدام از میله‌ها به یکی از چرخ‌ها متصل شده است. ضربه‌گیر هم یک واحد مجزاست. خوب است بدانید که یک مهره در آن موجود است که با شل و سفت نمودن آن (به شکل دستی) می‌شود ارتفاع خودرو را تنظیم نمود. (به این نوع سیستم تعلیق «هیدرونیوماتیک» گفته می‌شود). به علت بهره‌گیری از همین سیستم تعلیق است که در موانع و دست‌اندازها تا این حد نرم و راحت است.

درباره ژیان 30 میلیونی

در یکی از سایت های خرید و فروش آنلاین خودرو، ژیان فوق با قیمت عجیب 30 میلیون تومانی در معرض فروش قرار گرفته است. مالک این خودرو در توضیحاتش به بی رنگ بودن بدنه و سلامت کامل فنی آن اشاره کرده است. گفته می شود این خودرو 20 سال تمام خوابیده بوده و تمام قطعات آن فابریک است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها