کد خبر : 43318

جدال لفظی مدیرعامل تسلا و فیس بوک بالا گرفت

جدال لفظی مدیرعامل تسلا و فیس بوک بالا گرفت

مارک زاکر برگ، بنیان گذار فیسبوک به تحسین و ستایش «ماندن در خانه» پرداخته در حالی که الون ماسک، مدیر عامل تسلا، آن را «فاشیستی» می داند.

به گزارش خودروتک به نقل از سایپانیوز، میلیاردرهای سیلیکون ولی [مهد دنیای فناوری آمریکا] در خصوص «ماندن در خانه» و اقدام های قرنطینه مدرن یا تعطیلی سراسری نظری کاملا متفاوت دارند، بنیانگذار فیسبوک آن را می ستاید و بنیان گذار مدرن ترین خودروهای برقی دنیا آن را غیردموکراتیک می داند.

الون ماسک، که مدیر عامل راکت سازی SpaceX هم هست،  همیشه اظهارنظرهای جنجالی داشته و این بار هم ماندن در خانه را فاشیستی توصیف کرده و گفته «این اصلا دموکراتیک نیست، این آزادی نیست. این آزادی لعنتی را به مردم برگردانید».

در حالی که زاکربرگ با پیش بینی این که آثار شیوع کرونا طولانی تر از تصور مردم است گفته: «من نگران این هستم که بازگشای زودهنگام در بعضی از اماکن، قبل از آن که نرخ شیوع روند نزولی پیدا کند، بدون تردید در آینده احتمال انتشار دوباره و آثار وخیم تر بر سلامت و اقتصاد را خواهد داشت.»

هر دو کمپانی در بی اریا Bay Area سان فرانسیسکو مستقر هستند که در کاهش سرعت انتشار ویروس پیشتاز بوده است. هر هفت بخش این شهر پیش از آن که ایالات کالیفرنیا دستور ماندن در خانه صادر کند، اقدامات خود را آغاز کرده بودند.

خودروسازی تسلا و شبکه اجتماعی فیسبوک تجربه کاملا متفاوتی را در دوران «تعطیلی سراسری» داشتند. تسلا ابتدا در برابر فرمان مقامات حکومتی کالیفرنیا مقاومت کرد اما در 19 مارس (5 فروردین) به این فرامین تن داد. فیسبوک، بزرگترین شبکه اجتماعی جهان، در زمان تعطیلی سراسری و ماندن مردم در خانه، با افزایش استفاده کاربران مواجه شد اما گردش مالی آن در ماه مارس رو به کاهش گذاشت.

ماسک در انتقاد خود از تعطیلی سراسری، از به زبان آوردن برخی کلمات ابایی نداشت و گفت: «ادامه پناه گرفتن-در-مکان یا رک بگویم، به نظر من، زندانی کردن اجباری مردم در خانه هایشان برخلاف حقوق و قانون اساسی است. گرفتن آزادی از مردم به این شیوه وحشتناک و اشتباه، برخلاف دلیل آمدن مردم به آمریکا و ساختن این کشور است. این روش زیان سنگینی به بار می آورد، این زیان فقط برای تسلا نیست، برای همه شرکت ها است. در حالی که تسلا از این توفان جان سال به در می برد، بسیاری از شرکت ها هستند که توان آن را ندارند.»

زاکربرگ و ماسک از سال 2017 به جان هم افتاده اند و علیه نظرات یکدیگر اظهار نظر می کنند. اولین بار نظر آنها در باره این موضوع در گرفت که روزگاری روبات های هوشمند خالق خود یعنی انسان را می کشند. ماسک در باره خطر هوش مصنوعی هشدار داده بود و زاکربرگ اظهارات الون ماسک را غیرقابل قبول توصیف کرده بود. الون ماسک هم در یک توییت جانانه نوشت: «من با مارک [زاکربرگ] در این باره صحبت کردم. درک او از موضوع خیلی محدود است.»

این سومین فصل متوالی است که تسلا در گزارش مالی خود سود ده است. این اظهارات الون ماسک بر این واقعیت سایه افکنده که در کمال تعجب سرمایه گذاران تسلا در دوران کرونا هم زیان نداده است و ارزش سهام آن 8.8 درصد افزایش یافته و به 871 دلار رسیده. و این درست زمانی اتفاق افتاده که کمپانی فورد آمریکا در فصل اول سال 2020 زیان 2 میلیارد دلاری متحمل شده  و در فصل جاری هم به احتمال زیاد 5 میلیارد دلار دیگر زیان خواهد دید. جنرال موتورز هم تقسیم سود و بازخرید سهم را به تعویق انداخته و گزارش مالی را به روز 6 مه (17 اردیبهشت) موکول کرده است.

این که در فصل مالی جاری و بقیه سال تسلا چگونه عمل خواهد کرد، آزمایشی برای دوام این برند به حساب می آید. اگر تسلا بتواند زیان خود را محدود کند، یا حتی به سوددهی ادامه دهد، به معنی سبقت گرفتن از خودروسازان دارای میراث طولانی است و تسلا را در موقعیت قوی تری قرار خواهد داد، مخصوصاً به خاطر وقفه ای که ویروس کرونا ایجاد کرده است.

البته نباید از این واقعیت غفلت کرد که جمع کل محصولات فروخته شده تسلا کسری از فروش هیچ یک از خودروسازان بزرگ دنیا نیست اما در حالا حاضر بالاترین ارزش سهام و بیشترین امید به رشد را در میان خودروسازان دارد.

یکی از بزرگترین وقفه هایی که در کار تسلا ایجاد شده، محدودیت هایی است که از سوی حکومت آمریکا بر کارخانه فرمانت کالیفرنیای تسلا وارد آمده است. این کارخانه از 24 مارس (5 فروردین) تعطیل شده و حداقل تا 31 مه (11 خرداد) هم اجازه بازگشایی ندارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها