کد خبر : 83213

دلایل تقه زدن گیربکس اتوماتیک مگان

 

به تازگی، متخصصان تعمیر گیربکس رنو، مشکلات متعددی که در این جعبه‌دنده به وفور دیده می‌شود را دسته‌بندی کرده‌اند. از بین کلیه ایرادات فنی، مورد «تقه زدن» بیش از هر گزینه دیگری موجب ایجاد تجارب تلخ برای رانندگان شده است. این مشکل به خصوص می‌تواند گیربکس را از کار بیندازد و رانندگی با خودروی مگان را غیرممکن کند.

به منظور تعمیر کردن این دسته از نواقص فنی باید از دانش و تخصص کارشناسانی کمک گرفته شود که دوره‌های آموزشی خاصی را پشت سر گذاشته‌اند. علاوه بر این، لازم است که تعمیرکاران تنها از قطعات اورجینال یا اصلی بهره ببرند. با ما همراه باشید تا بر دانش شما در این زمینه بیفزاییم.

علت‌های گوناگون تقه زدن گیربکس

افرادی که در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک رنو به درجه استادی رسیده‌اند باید با علل مختلف مربوط به تقه زدن این نوع جعبه‌دنده‌ها آشنایی داشته باشند. از جمله این دلایل می‌توان به مواردی همچون کمبود روغن، خراب شدن شیر برقی،‌ خراب شدن شیفترها و یا آسیب ‌دیدن سیستم‌های کنترلی اشاره کرد. هر یک از این موارد باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرند.

کمبود روغن گیربکس

اولین گزینه‌های که در زمان تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان مورد بررسی قرار می‌گیرد، میزان روغن آن است. روغن گیربکس دو نقش اساسی را برعهده داره که عبارت‌اند از: کاهش میزان دمای قطعات درون گیربکس و کاهش استهلاک بین دنده‌های مختلف. اهمیت این روغن به حدی است که کاهش آن حتی به میزان فوق‌العاده ناچیز نیز می‌تواند عملکرد کلی گیربکس را زیر سؤال ببرد. چنانچه روغن گیربکس از حالت عادی کمتر باشد، قطعات مختلف نمی‌توانند به خوبی روان‌کاری شوند. به نظرتان نتیجه این امر چه خواهد بود؟

بله درست حدس زدید! در این شرایط رانندگان با «تقه زدن» گیربکس روبرو می‌شوند که طبیعتاً امر مناسبی به شمار نمی‌رود. اگر رانندگان به موقع به تعمیرگاه‌های معتبرمراجعه کنند، می‌توان با تعویض دقیق روغن و تنظیم کردن آن به میزان استاندارد، تقه زدن را به طور کامل رفع کرد. چنانچه برای این کار دیر اقدام کنید، احتمال دارد که دنده‌ها به دلیل برخورد مستقیم با هم دیگر بدون روغن روان‌کار، عملاً خرد شده باشند.

خراب شدن شیر برقی

گزینه دیگری که به منظور تعمیر گیربکس مگان از جهت تقه زدن باید به خوبی بررسی شود، سالم بودن «شیر برقی» است. شیر برقی که با نام سلنوید نیز مشهور است قطعه‌‌ای با طراحی خاص به شمار می‌رود که وظیفه دارد میزان روغن ورودی به گیربکس را تحت کنترل خود در بیاورد. هر گیربکس با توجه به صلاحدید مهندسان دارای شیر برقی مختص به خود است.

خراب بودن شیر برقی به هر دلیلی که رخ داده باشد، مشکلات متعددی را برای گیربکس اتومبیل شما به وجود می‌آورد. طبیعتاً در این حالت، روغن به شکل دقیق و کنترل شده در درون جعبه‌دنده انتقال نمی‌یابد و هیچ قطعه‌ای وجود ندارد که چنین روند به خصوصی را نظارت کند. در نهایت، شما به عنوان راننده با تقه زدن گیربکس خودروی خود در مسیرهای مختلف (به ویژه در سربالایی‌ها) مواجه می‌شوید. در اکثر موارد، با تعویض کردن شیر برقی در زمان تعمیر گیربکس اتوماتیک مگان می‌توان این امر را به پایان رساند و دوباره به شکل صحیح از گیربکس استفاده کرد.

خراب شدن شیفترها

شیفتر (Shifter or Gear Shifter) قطعه‌ای در درون گیربکس است که وظیفه دارد دستورات برد کنترلی در مورد تعویض دنده‌ها را به سرعت و با اختلاف چند میلی‌ثانیه اجرا کند. شیفتر در گیربکس‌های مختلف از ساختار گوناگونی برخوردار است و به همین جهت نمی‌توان همه مدل‌های آن را یکسان دانست. چنانچه شیفتر خراب شده باشد، روند تعویض دنده‌ آنگونه که باید و شاید صورت نمی‌گیرد و نتیجه این موضوع، مشکلاتی همچون تقه زدن و لرزش شدید گیربکس است.

شیفترها به طور کلی عمر مفید قابل قبولی دارند و به راحتی خراب نمی‌شوند. به هر روی، چنانچه متخصصان بحث تعمیر گیربکس رنو تشخیص دهند که ایرادات به وجود آمده به شیفتر ارتباط دارند، لازم است که این قطعه ویژه تعویض شود. البته، همان‌طور که در ابتدای متن گفته شد، به منظور انجام چنین تعمیرات حساس و پیچیده‌ای باید تنها از قطعات اورجینال یا اصلی استفاده کنیم. عدم رعایت این موضوع ما را دوباره با مشکلات فنی در گیربکس مواجه می‌‌کند.

مشکلات مربوط به سیستم‌های کنترلی

آخرین موردی که متخصصان تعمیر گیربکس رنو از آن به عنوان یک عامل اساسی برای تقه زدن یاد می‌کنند،‌ خراب شدن سیستم الکتریکی کنترل جعبه‌دنده است. این سیستم نحوه پردازش میزان دور موتور و یکسان‌سازی آن با دنده به کار گرفته شده را بر عهده دارد. طبیعتاً خراب شدن این بخش، منجر به عدم تنظیم صحیح دنده با توجه به دور موتور خواهد شد.

این روند نیز ما را با مشکلاتی همچون تقه زدن و حتی زوزه کشیدن گیربکس روبرو می‌کند. ریست کردن (reset) تنظیمات این سیستم نیاز به تجهیزات ویژه دارد که تنها در تعمیرگاه‌های بزرگ و شناخته شده یافت می‌شوند. هزینه مربوط به این امر نیز معمولاً بالا خواهد بود.

چرا باید تقه زدن را جدی بگیریم؟

تقه زدن گیربکس در بسیاری از موارد، خود نشانه‌ای بر مشکلات بزرگ‌تر است. در واقع باید بیان کرد که این موضوع به ما نشان می‌دهد که جعبه‌دنده در شرف آسیب‌‌های دائمی قرار دارد و اگر به آن توجه نکنید، با ایرادات فنی پیچیده‌تری روبرو می‌شوید، بنابراین، توصیه می‌شود که به محض مشاهده هرگونه تقه زدن و یا موارد مشابه به آن از تعمیرکاران مجرب کمک بگیرید.

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها