کد خبر : 83188

روش اصولی تعویض بلبرینگ چرخ جلو پراید + ابزار مورد نیاز

 

تعویض بلبرینگ چرخ جلو پراید

بلبرینگ پراید به عنوان یک قطعه مهم در سیستم تعلیق این نوع خودروست که در دو محور جلو و عقب قرار گرفته است. تعویض بلبرینگ چرخ جلو پراید یکی از تعمیراتی است که نیاز به دقت و رعایت اصول فنی دارد. در ادامه، روش اصولی تعویض بلبرینگ چرخ جلو پراید و ابزار مورد نیاز برای این کار توضیح داده شده است.

ابزار مورد نیاز برای تعویض بلبرینگ چرخ جلو پراید

قبل از شروع کار تعویض بلبرینگ پراید، باید لیستی از ابزار مورد نیاز برای انجام کار را تهیه شود. از جمله این موارد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

جک خودرو و استند برای نگه داشتن خودرو

جک یا استند یک ابزار کاربردی در تعمیرات خودروست که از آن به منظور بلند کردن اتومبیل استفاده می‌شود. جک‌ها انواع گوناگونی دارند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به نمونه‌های هیدرولیک، سوسماری، پنوماتیک، ثابت، بازویی و تلسکوپی اشاره کنیم. جک‌های هیدرولیک یکی از کاربردی ترین جک‌های خودرو محسوب می‌شوند که خود چندین نمونه جداگانه دارند.

این جک‌ها به دلیل مزایای عمده خود همچون اشغال فضای کم، طراحی مهندسی شده و راحتی در بلند کردن ماشین آلات سنگین، محبوبیت بیشتری از سایر نمونه‌ها دارند. قیمت جک هیدرولیک بر اساس عواملی چون متریال، نوع جک و میزان تحمل وزن متغیر است.

آچار چرخ برای باز کردن پیچ‌های چرخ

یکی از ملزومات همراه هر خودرویی، آچار چرخ است. این آچار برای باز و بسته کردن پیچ‌های چرخ مورد استفاده قرار می‌گیرد. عمده کاربرد آچار چرخ زمانی است که تایر اتومبیل پنچر شده است و به پنچرگیری نیاز دارد. اما این ابزار، برای تعویض بلبرینگ چرخ جلو پراید نیز کارایی خواهد داشت. برای خرید یک آچار چرخ مناسب باید به جنس بدنۀ آن توجه کنید. متریال به کار رفته در این ابزار اغلب از فولاد کربن یا فولاد آلیاژی خواهد بود تا در برابر هر گونه فشار و خم مقاوم باشد. کیفیت ساخت و طراحی ارگونومیک نیز از دیگر فاکتورهای مهم در تهیه آچار چرخ هستند.

آچارهای معمولی و رینگی با اندازه‌های مختلف

از دیگر ابزارهای کاربردی برای باز کردن قطعات مختلف خودرو، آچار‌های معمولی و رینگی هستند که هر کدام طراحی و البته کارایی خاص خود را دارند. از این ابزارهای مشابه به منظور باز و بسته کردن پیچ و مهره‌‌های قطعات مختلف خودرو استفاده می‌شود. از آن جایی که پیچ و مهره‌ها در سایزهای گوناگونی در خودرو استفاده شده اند، بنابراین باید به متنوع بودن اندازه‌های آن دقت کنید.

پرس بلبرینگ یا پولی کش

پولی کش هیدرولیک

پولی کش (PULLER) از دیگر دستگاه‌هایی است که هنگام تعویض بلبرینگ چرخ جلو پراید به آن نیاز خواهید داشت. این دستگاه به دلیل کاربرد خود گاهی با نام بلبرینگ کش نیز شناخته می‌شود. از پولی کش برای جدا کردن بلبرینگ‌های گوناگون در صنعت خودروسازی استفاده می‌شود. البته بیرون آوردن چرخ دنده در کنار جدا سازی سایر قطعات نصب شده روی شفت، از دیگر کاربردهای فولی کش در تعمیرات خودرو محسوب می‌شوند.

پولی کش هیدرولیک یکی از نمونه‌های این ابزار است که به دو شکل پمپ سر خود و پمپ جدا تولید و عرضه می‌شود. این ابزار در تناژهای گوناگون 4 تا 200 تن و توسط برندهای معتبری همچون انرپک، هایفورس، هیدروتک و پاور تیم در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد. مزیت استفاده از پولی کش هیدرولیک، انجام کار با نیرویی بسیار کمتر از حالت معمول است. قیمت گذاری پولی کش بر اساس دو عامل برند سازنده و تناژ دستگاه خواهد بود.

چکش و میله‌های فولادی برای خارج کردن و نصب بلبرینگ

از ضربات چکش و به کمک یک پولی کش می‌توان اقدام به جدا سازی بلبرینگ کرد. به همین دلیل در کنار سایر ابزارهایی که نام بردیم، باید به چکش و میله‌های فولادی به منظور در آوردن و نصب مجدد بلبرینگ نیز اشاره کنیم.

گریس مناسب برای بلبرینگ

گریس‌ها در هر صنعتی که استفاده شوند، وظیفۀ روان کاری قطعات را بر عهده دارند. از خواص این ماده می‌توانیم حفظ ویسکوزیته، پایداری حرارتی، مقاومت در برابر آب، ضد سایش بودن و چسبندگی را نام ببریم. گریس‌ها انواع گوناگونی دارند که در ادامه برخی از آن‌ها را نام می‌بریم.

  • گریس بر پایه لیتیوم
  • گریس مصنوعی
  • گریس بر پایه سیلیکون
  • گریس بر پایه کلسیم
  • گریس مولیبدن

مراحل تعویض بلبرینگ چرخ جلو پراید

مراحل تعویض بلبرینگ چرخ جلو پراید

قبل از شروع آموزش تعویض بلبرینگ چرخ جلو پراید، باید بگوییم که متناسب با مدل خودرو، روش انجام کار متفاوت خواهد بود. بسته به اینکه مدل پراید شما قبل یا بعد از سال 85 باشد، باید چند مرحلۀ مختلف را برای تعویض این قطعه انجام دهید. در مدل‌های قدیم، بلبرینگ‌ها به صورت دو تکه هستند و از نظر طراحی، در دو طرف قسمت سگ دست پراید قرار می‌گیرند.

در صورت نیاز به تعویض این بلبرینگ‌ها، باید گریس کاری و واشر گیری را در دستور کار قرار دهید. بر خلاف نوع اول، بلبرینگ‌های پرایدهای جدیدتر، یک تکه هستند که در جلو و عقب خودرو قرار می‌گیرند. این سری از بلبرینگ‌ها به دلیل طراحی ساچمه ای خود، نیازی به واشر گیری ندارند. در ادامه روند تعویض بلبرینگ چرخ جلو پراید را برای شما شرح می‌دهیم.

آماده‌سازی

  1. خودرو را با استفاده از جک بالا ببرید.
  2. در قدم بعدی با استندهای ایمنی زیر خودرو را محکم کنید.
  3. در این مرحله چرخ مورد نظر را باز کنید.

باز کردن کاپ و مهره اصلی چرخ

  1. برای در آوردن بلبرینگ، اول کاپ وسط چرخ را باز کنید تا به مهره اصلی چرخ دسترسی پیدا کنید.
  2. حالا مهره مرکزی چرخ را با استفاده از آچار مناسب باز کنید.

جداسازی سیستم ترمز و خارج کردن بلبرینگ قدیمی

  1. اگر لازم است، سیستم ترمز را (مانند کالیپر و دیسک ترمز) جدا کنید تا به بلبرینگ دسترسی پیدا کنید.
  2. با استفاده از پرس بلبرینگ یا کشنده بلبرینگ و چکش، بلبرینگ قدیمی را از محفظه خود خارج کنید.

نصب بلبرینگ جدید

  1. قبل از نصب بلبرینگ جدید، محل نصب را تمیز کرده و به آن گریس بزنید.
  2. در این مرحله بلبرینگ جدید را به آرامی و با دقت در جای خود قرار دهید.
  3. از زدن ضربات مستقیم به بلبرینگ جدید خودداری کنید.

بازگرداندن قطعات جدا شده

گریس کاری بلبرینگ

  1. پس از نصب بلبرینگ، قطعات جدا شده را سر جای خود قرار دهید.
  2. از جمله این قطعات می‌توانیم به سیستم ترمز و مهره مرکزی اشاره کنیم.

اطمینان از ایمنی، تست و بررسی

  1. مطمئن شوید که همه قطعات به درستی محکم شده ‌اند.
  2. مهره‌ها و پیچ‌ها را با گشتاور مشخص شده سفت کنید.
  3. پس از پایان کار، خودرو را از روی استندها پایین بیاورید.
  4. در نهایت یک تست رانندگی انجام دهید تا از صحت کار اطمینان حاصل کنید.

نکات ایمنی حین تعویض بلبرینگ چرخ جلو پراید

  • همیشه در هنگام کار با خودرو، اقدامات ایمنی را رعایت کنید.
  • از ابزار مناسب و با کیفیت استفاده کنید.
  • در صورت عدم مهارت لازم، بهتر است از یک تعمیرکار خبره استفاده کنید.
ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها