کد خبر : 83101

خبر مهم درباره قیمت خودروهای برقی

خبر مهم درباره قیمت خودروهای برقی

منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت گفت: شورای رقابت در تعیین قیمت خودروهای الکتریکی نقشی نداشته و این محصولات جهت عرضه وارد سامانه یکپارچه فروش نخواهند شد.

به گزارش خودروتک ، خودروهای الکتریکی به عنوان محصولات جدید صنعت و بازار خودرو از چرخه قیمت گذاری دستوری و عرضه در سامانه یکپارچه فروش خارج شدند. موضوعی که نشان می دهد وزارت صمت جهت کاهش وابستگی حمل و نقل به سوخت های فسیلی و بهبود کیفیت هوای کلانشهرها، برنامه حمایت از خودروهای برقی را دنبال می کند. شاید این اقدامات منجربه تشویق و ترغیب مشتریان به خرید خودروهای برقی باشد، اما برقی سازی حمل و نقل نیازمند برنامه شفاف از سوی دولت جهت حمایت از مالکان این نوع خودروها است.

در همین رابطه برای بررسی وضعیت عرضه و قیمت خودروهای برقی وارداتی با «منوچهر منطقی» معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت به گفت و گو پرداختیم:

* باتوجه به اینکه شورای رقابت در قیمت گذاری خودروهای وارداتی نیز دخالت داشته است، آیا عرضه و تعیین نرخ خودروهای برقی نیز تحت نظر این شورا خواهد بود؟

حمایت از خودروهای برقی یکی از موضوعات مهمی است که در شورای رقابت مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت. از همین رو شورای رقابت در تعیین قیمت خودروهای الکتریکی نقشی نداشته و این محصولات جهت عرضه وارد سامانه یکپارچه فروش نخواهند شد.

* وزارت صمت برنامه برقی سازی حمل و نقل را دنبال می کند، اکنون یکی از نگرانی های مهم فعالان بازار خودرو بحث بازیافت باتری محصولات برقی است، برای این موضوع چه برنامه ای دارید؟

بازیافت باتری خودروهای برقی از زمانی آغاز می شود که تیراژ قابل توجهی از این محصولات در بازار وجود داشته و باتری آن ها نیازمند خروج از چرخه مصرف باشد. به بیانی بهتر اگر 100 هزار دستگاه خودروهای برقی به بازار عرضه شود، باید ظرف 3 تا 5 سال آینده بازیافت باتری این محصولات انجام شود. گاهی درچرخه بازیافت باتری های لیتیومی از آن ها در مصارف دیگر استفاده می کنند، گاهی نیز قابلیت مصرف نداشته و در مجموعه های بزرگ آن ها را معدوم می کنند.

* بررسی قیمت خودروهای وارداتی برقی نشان می دهد که ناوگان تاکسیرانی یا حتی مشتریان قدرت خرید چندان این محصولات را ندارند، این خودروها براساس چه بازه قیمتی وارد کشور می شوند؟

واردات خودروهای برقی به کشور در سه گروه؛ خودروهای با قیمت کمتر از 10 هزار یورو برای مشتریان با قدرت خرید کمتر، محصولات 15 تا 20 هزار یورویی برای ناوگان تاکسیرانی و نهایتا خودروهای بیشتر از 25 هزار یورو برای خریداران با قدرت مالی مناسب انجام خواهد شد. گفتنی است که این خودروها نسبت به سایر محصولات وارداتی گران یا لوکس نیستند.

* چندی پیش نمایشگاهی تحت عنوان تحول صنعت خودرو برگزار شد، این نمایشگاه چه دستاوردی برای شرکت های خودروساز و بازدیدکنندگان داشت؟

نمایشگاه تحول صنعت خودرو فرصتی مناسب جهت آشنایی بازدیدکنندگان از خودروها برقی و اطلاع رسانی عمومی بود. در این نمایشگاه جهت فرهنگ سازی و معرفی پدیده جدید در بازار خودرو، نشست هایی با محوریت زیرساخت ها، تولید و پشتیبانی برگزار شد که اطلاعات اولیه مناسبی را در اختیار علاقمندان به این موضوع قرار داد.

تحلیل بازار

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها