کد خبر : 83008

مزایده خودروهای مانده در گمرک

مزایده خودروهای مانده در گمرک

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از عرضه خودرو‌های سواری متوقف شده در گمرک تا پایان شهریور امسال خبر داد.

به گزارش خودروتک ، سید عبدالمجید اجتهادیوی درباره تعیین تکلیف خودرو‌های سواری و ماشین آلات راهسازی گفت: کار خوبی که در سازمان انجام گرفت در حوزه خودرو‌های سواری و ماشین‌آلات راهسازی است که شاید متوسط هشت سال در بنادر و انبار‌ها رسوب کرده بود و مشکل ثبت سفارش و فروش داشتند.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با ابراز امیدواری نسبت به تعیین تکلیف همه این خودور‌های سواری و ماشین‌آلات راهسازی تا پایان شهریور ماه، افزود: در این زمینه تعاملی که بین قوه مجریه و قضاییه در این زمینه شکل گرفت، عامل اصلی تسریع در تعیین تکلیف کالا‌ها و زدودن برخی مشکلات در راه این موضوع بوده است. رئیس جمهور در سفر دوم هیئت دولت به بوشهر هم به این موضوع اشاره داشت.

اجتهادی گفت: هم اکنون در مزایده شماره ۲۷۰ که برگزار شده است تعداد زیادی از خودرو‌های سواری و ماشین آلات راهسازی مذکور عرضه شده است. در این مزایده بیش از ۲۲۰۰ میلیارد تومان کالا بارگذاری کردیم که عمده این‌ها خودروها، سواری و ماشین آلات راهسازی هستند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان همه خودرو‌های سواری را به صورت یکجا و در یک مزایده عرضه کرد، ادامه داد: برخی از این خودرو‌ها نیاز به مجوز دستگاه‌های مختلف از قبیل سازمان ملی استاندارد، محیط زیست و ... دارند. همچنین برخی از آنها در مرحله شماره گذاری هستند.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: همه خودرو‌های سواری به ۳۰۰۰ دستگاه نمی‌رسد. در این زمینه تصمیم قانون‌گذار این است که باید هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود و به هر حال نمی‌توان آن‌ها را بازصاردات یا به مبدأ اعاده کرد، چرا که این خودرو‌ها مدت‌ها باقی مانده است و در طول این سال‌ها مدل‌های جدیدتری از آنها در بازار آمده و بعد از گذشت پنج تا شش سال، حتی کشور‌های همسایه نیز خواهان این خودرو‌ها نیستند.

اجتهادی اضافه کرد: از سوی دیگر ارزی که بابت واردات این خودرو‌ها صرف شده، از کشور خارج شده است؛ بنابراین بهترین تصمیمی که در این زمینه اتخاذ شده، تعیین تکلیف آنهاست. تعداد زیادی از این خودرو‌ها در مزایده ۲۷۰ عرضه شده که فردا (۲۳ مرداد ماه) رمزگشایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه پس از رمزگشایی متقاضیان تا سه روز فرصت دارند، وجه مورد نظر خود را واریز کنند، اعلام کرد: باقیمانده خودرو‌های مذکور در مزایده‌های آتی عرضه خواهد شد. بر اساس قانون تا پایان امسال باید خودرو‌های سواری متوقف شده در گمرک عرضه شوند، اما همه تلاش خودمان را می‌کنیم که با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته، خودرو‌هایی که مشکل استاندارد ندارند تا شهریور ماه در مزایده‌ها عرضه شوند.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی ادامه داد: البته ممکن است که این خودرو‌ها با وجود قرار گرفتن در چندین مزایده، به فروش نرسند، چرا که در این ایام مسائلی از جمله مذاکرات، آزاد شدن واردات خودرو و ... مطرح شده و ممکن است مشتریان با امید کاهش قیمت، اقبال چندانی برای خودرو‌های در اختیار سازمان قرار دارد، نداشته باشند.

اجتهادی درباره تعیین تکلیف خودرو‌های موسوم به پرونده ممنوعیت ثبت سفارش خودرو‌ها اظهار کرد: این خودرو‌ها چندین سال بلاتکلیف مانده بود و اتفاقی که رخ داد و با تعاملی که رخ داد و مجموعه دولت و رئیس جمهور در سفری که رئیس دولت سیزدهم به استان بوشهر داشت، خواستار این بود که هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود، چرا که عمده خودرو‌های مورد نظر (هزار دستگاه) در همین استان بود.

وی با بیان اینکه متوسط ماندگاری این خودرو‌ها پنج تا ۶ سال بود، گفت: رئیس قوه قضاییه در اوایل مرداد ۱۴۰۱ بازدیدی از این خودرو‌ها داشت و نهایتا دستوری در این زمینه صادر شد که منجر به تعیین تکلیف این خودرو‌ها شد. حاصل فروش این خودرو‌ها به خزانه واریز شد و حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش آن‌ها در مزایده‌های شفاف و با نظارت کامل رسانه‌ها بود که مجموعا خودرو‌های مربوط به این پرونده ۱۰۶۲ دستگاه بود که از این تعداد ۱۰۴۰ دستگاه در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها