کد خبر : 54260

بازار خودرو دیگر برای سرمایه گذاری امن نیست

بازار خودرو دیگر برای سرمایه گذاری امن نیست

روند کاهش قیمت خودرو که در چند سال اخیر بی سابقه بوده است سیگنال مهمی را برای یک گروه از متقاضیان خودرو صادر می کند. کسانی که قصد ورود به بازار خودرو را دارند باید به این نکته دقت کنند که مجموعه شرایط حاکم و پیش روی بازار خودرو به گونه ای است که دیگر قیمت خودرو برای سرمایه گذاری امن نیست.

به گزارش خودروتک، تقریبا تمام کسانی که از ابتدای مهر ماه به این سو از بازار، خودرو خریداری کردند اکنون با موج اخیر کاهش قیمت خودرو در موقعیت زیان قرار گرفته اند.

کاهش 30 میلیونی قیمت پراید، کاهش 50 میلیونی قیمت سمند LX و کاهش چند ده میلیونی قیمت دیگر خودروها در کنار رسیدن قیمت برخی خودروها همچون جک S3 و جک S5 اتوماتیک به زیر قیمت کارخانه حاکی از آن است که بازار خودرو دیگر پناهگاه امنی برای سرمایه گذاری نیست.

در ماه های گذشته مجموعه انتظارات تورمی به گونه ای بود که اغلب کسانی که نقدینگی در دست داشتند به این جمع بندی رسیده بودند که سرمایه خود را در ارز، طلا و حتی خودرو سرمایه گذاری کنند. اما شرایط بیرونی اکنون به گونه ای تغییر کرده که چشم انداز فاکتورهای اقتصادی به ویژه تورم و نرخ ارز به مانند پیش از انتخابات آمریکا نیست. مجموعه عواملی که نشان می دهد دست کم تا مدت ها شاهد رشد جهشی قیمت خودرو در بازار نخواهیم بود.

اعلام اسامی اولیه تیم جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا که در آن نام هایی از حامیان برجام دیده می شود چشم انداز احیای توافق هسته ای را پس از روی کار آمدن جو بایدن مثبت کرده است.

از سوی دیگر روند نردیک شدن قیمت خودرو در کارخانه به بازار نیز این نوید را می دهد که در میان مدت تولید خودروسازان از محل دریافت بیشتر نقدینگی بهبود قابل لمسی پیدا کرده و عرضه خودرو در بازار بیشتر شود.

قیمت گذاری دستوری خود در این مدت به ابزاری در دست دلالان تبدیل شده بود چرا که عرضه با قیمت مصوب کفاف نیاز بازار خودرو را نمی داد و دلالان با درک این شکاف بین عرضه و تقاضا قیمت های اعلامی خود را روز به روز بالاتر می بردند. اما در شرایط کنونی هر سه ماه یک بار هم قیمت خودرو در کارخانه به قیمت بازار نردیک می شود و هم از میزان تقاضای خودرو در بازار به طور محسوسی کاسته شده است. در این شرایط تنها راه باقیمانده برای فروشندگان خودرو کاهش قیمت های اعلامی است. چیزی که این روزها به طور روزانه شاهد آن هستیم.

ارسال نظر
نظرات کاربران
دیگر رسانه ها