کد خبر : 56583

بهترین فناوری های خودرو در سال 2020

بهترین فناوری های خودرو در سال 2020

با وجود مشکلات زیادی که ویروس کرونا در سال 2020 به بار آورد، جهان تکنولوژی همچنان به مسیر خود ادامه داده و سال گذشته نیز شاهد معرفی دستاوردها و محصولاتی پیشرفته از سوی کمپانی‌های مختلف از جمله خودروسازان بودیم. با ما همراه باشید تا در نوشتار حاضر برخی از آنها را به طور خلاصه مرور کنیم.

به گزارش خودروتک به نقل از برنا؛ سوانح رانندگی در ایالات متحده، هر ساله باعث آسیب مغزی شدید و مرگبار بیش از 16 هزار نفر می‌شود. بخش قابل ملاحظه‌ای از این افراد، کسانی هستند که در صندلی کنار راننده می‌نشینند.

برای جلوگیری از صدمات مغزی این دسته، آکیورا با مدل 2021 از سدان لوکس TLX ایربگ‌ جدیدی را معرفی کرد که دارای طراحی منحصر بفردی است. این ایربگ در قسمت میانی یک شکاف بزرگ داشته و هنگام باز شدن سر سرنشین درون آن جای می‌گیرد. از لحاظ عملکرد، ایربگ ابداعی آکیورا را می‌توان مشابه با دستکش فرد دریافت‌کننده توپ در بیس‌بال دانست.

به لطف چنین ساختاری، ایربگ آکیورا از لیز خوردن و انحراف سر سرنشین که نتیجه آن ممکن است برخورد شدید با داشبورد، ستون یا سایر قسمت‌ها باشد، جلوگیری می‌کند. نکته جالب اینکه کمپانی مادر آکیورا، یعنی هوندا، اجازه داده سایر خودروسازان نیز از این تکنولوژی نجات‌بخش استفاده کنند.

فورد برونکو

نسل جدید فورد برونکو (با تلفظ صحیح‌تر برانکو) یکی از مورد انتظارترین خودروهای سال 2020 بود. این شاسی‌بلند آفرود بالاخره در تابستان معرفی شد و توانست به واسطه طراحی جذاب و توانمندی‌های آفرود بسیار بالا توجه تمامی نشریات و علاقه‌مندان دنیای خودرو را جلب کند.

فورد برونکو

یکی از ویژگی‌های خاص برونکو 2021 حالت GOAT است که نام آن از عبارت Go Over Any Terrain (به معنای رفتن به هر نوع مسیر) برگرفته شده؛ این ویژگی با کمک کامپیوترها و سنسورهای متعدد موجود مدام سطح نوع مسیر پیش رو تحلیل کرده و به نحوی اجزای قوای محرکه و سیستم تعلیق را کنترل می‌کند که بیشترین میزان چسبندگی و ارتفاع مناسب از سطح زمین تنظیم شود.

آفتاب‌گیر مجازی بوش

آفتاب‌گیرهای رایج کنونی، معمولا عرض زیادی داشته و بعضا ممکن است در دید راننده اختلال ایجاد کنند. شرکت آلمانی بوش سال گذشته آفتاب‌گیر پیشرفته‌ای معرفی کرد که بدنه آن از LCD ساخته شده بود.

این LCD با یک دوربین که وظیفه پایش جهت دید راننده و زاویه تابش نور را بر عهده دارد، همکاری کرده و در مواقع لازم فقط به میزانی مات می‌شود که نه در دید راننده اختلال ایجاد گردد و نه چشمان او اذیت شوند.

صندلی‌های ZeroG Lounger ب‌ام‌و

دراز کشیدن هنگام سفر، معمولا هنگام حضور روی صندلی‌های کلاس بیزینس هواپیما‌ها ممکن می‌شود. اما ب‌ام‌و با رونمایی از صندلی پیشرفته ZeroG Lounger می‌خواهد این تجربه را حین سفرهای جاده‌ای نیز فراهم کند.

صندلی‌ ZeroG Lounger برای مدل‌های شاسی‌بلند ب‌ام‌و طراحی شده و می‌تواند تا 60 درجه خم شود. شاید بدانید حرکت در این حالت ایمنی را کاهش می‌دهد، برای مقابله با این مساله، ب‌ام‌و کمربند را طوری طراحی کرده که در حالت دراز کشیدن سرنشین نیز او را به خوبی در بر می‌گیرد.

چنانچه به هر دلیلی خودروی مجهز به صندلی ZeroG Lounger تصادف کند، یک ایربگ 360 درجه بلافاصله در اطراف آن باز شده و هم از صندلی و هم از سرنشین محافظت می‌کند!

باربند سقفی ARB Base Rack

باربندهای سقفی برای بستن بار دارای قلاب‌ها یا قسمت‌های مخصوصی هستند. به دلیل ثابت بودن این قسمت‌ها، معمولا شیوه حمل لوازم و ابزارهای مختلف به یک روش محدود می‌شود. باربند ARB Base Rack با هدف رفع این محدودیت طراحی شده و از ساختاری ریلی-ماژولی سود می‌برد.

به لطف چنین ساختاری امکان نصب ابزارها و وسایل مورد نیاز در حالت‌های متنوع‌تری فراهم می‌شود. اسلات‌های موجود در باربند ARB Base Rack به قدری مستحکم هستند که نیازی به فریم پشتیبان وجود ندارد. این ویژگی امکان نصب باربند در ارتفاعی پایین‌تر را به ارمغان می‌آورد که آن هم بهبود ایرودینامیک و در نتیجه کاهش مصرف سوخت را در پی دارد.

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه میله‌های به کار رفته در باربند ARB Base Rack تو خالی هستند، از این رو می‌توان سیم‌های مربوط به لوازم جانبی دیگری مثل پنل‌های خورشیدی را از داخل آنها رد نموده و از آنها در برابر صدمات ناشی از برف و باران یا هر شرایط جوی بد محافظت کرد.

ماده آکوستیکِ متا از نیسان

خودروسازان برای جلوگیری از ورود صداهای مزاحم به کابین، از عایق‌های عمدتا پلاستیکی سنگین استفاده می‌کنند. این عایق‌ها با آنکه وظیفه خود را در اکثر موارد به خوبی انجام می‌دهند، ولی وزن خودرو را افزایش داده و باعث بالا رفتن میزان مصرف سوخت می‌شوند.

سال گذشته نیسان از ماده‌ای جدید به نام متا رونمایی کرد که تنها یک چهارم عایق‌های رایج وزن دارد. این ماده پیشرفته توانایی مسدود کردن صداهای تولیدی در محدوده فرکانس 500 الی 1200 هرتز را دارد. شاید بدانید صدای تماس تایرها با زمین و صدای کار کردن موتور در این محدوده قرار می‌گیرد.

در کنار این‌ها، ماده متای نیسان به لطف بهره‌گیری از فیلم پلاستیکی و ساختار مشبک، از ضخامت بسیار کمتری نیز برخوردار است، به همین خاطر می‌توان حجم بیشتری از آن را استفاده کرده و فضای داخل کابین را کاملا از محیط بیرون ایزوله نمود.

فناوری کاهش خودکار صدای سیستم صوتی در صورت تشخیص صحبت کردن سرنشینان خودرو

سیستم صوتی پیشرفته کمپانی هارمن (Harman)، دیگر فناوری جالبی بود که در سال 2020 معرفی شد. این سیستم صوتی با کمک میکروفن‌‌های متعددی که در قسمت‌های مختلف کابین کار گذاشته شده و همچنین هوش مصنوعی، توانایی تشخیص صحبت کردن سرنشینان خودرو و کاهش خودکار صدای در حال پخش را دارد.

جالب آنکه سیستم ابداعی هارمن با تکیه بر الگوریتم‌های پیچیده خود، تفاوت بین گفتگو و واکنش‌های صوتی سریع را دارا بوده و بی‌جهت اقدام به کاهش صدای ترانه‌ها نمی‌کند.

لایدار Velodyne Velabit

اتومبیل‌ها و پهپاد‌های خودران وابستگی مستقیمی به لایدار دارند، چرا که بدون این تکنولوژی امکان مشاهده جهان اطراف برای آنها میسر نیست. سنسورهای این تکنولوژی معمولا قیمت بالایی داشته و ابعاد آنها نیز بزرگ است.

ماژول ولابیت (Velabit) از شرکت ولوداین (Velodyne) که سال گذشته معرفی شد، تنها 1.38 اینچ ضخامت و 2.4 اینچ طول دارد. با چنین ابعادی این ماژول نیاز به فضای زیادی نداشته و می‌توان آن را در قسمت‌های مختلف یک خودرو یا وسیله پرنده نصب کرد.

به گفته سازنده هر ماژول ولابیت بردی برابر با 328 فوت (100 متر) و میدان دید 60 درجه‌ای دارد. جالب اینکه هر عدد از این ماژول زیر 100 دلار قیمتگذاری شده و شرکت‌های مختلف می‌توانند با نصب تعداد بیشتری از آنها روی یک وسیله نقلیه، سطح ادراک و دریافت اطلاعات از محیط اطراف را ارتقا دهند.

لوسید Air

مثل فورد برونکو، لوسید Air نیز جزو خودروهایی بود که علاقه‌مندان برای معرفی آن لحظه‌شمار می‌کردند. این سدان برقی از مشخصات تحسین‌برانگیزی برخوردار بوده و می‌تواند دردسرهای زیادی برای تسلا مدل S ایجاد کند.

لوسید ایر

یکی از جالب‌ترین خصوصیات Air تکنولوژی شارژ بسیار سریع آن است. به گفته لوسید موتورز با هر دقیقه شارژ، انرژی لازم برای پیمایش 20 مایل مسافت (32 کیلومتر) در باتری این خودرو ذخیره می‌شود. همانطور که قبلا به اطلاعتان رسانده‌ایم، پیشرانه گران‌ترین نسخه این خودرو یعنی Dream Edition قدرتی برابر با 1080 اسب بخار تولید کرده و قادر است مطابق با استاندارد EPA تا 517 مایل (827 کیلومتر) را بدون نیاز به شارژ مجدد طی کند. این نسخه 169 هزار دلار قیمت‌گذاری شده است.

رادار کمکی دوکاتی مولتی استرادا

چند سالی می‌شود که استفاده از سنسورها و سیستم‌های هوشمند در موتورسیکلت‌ها نیز رواج پیدا کرده است. سال گذشته دوکاتی با همکاری شرکت بوش و دانشگاه میلان، از یک سیستم کروز کنترل واقعا کارا برای وسایل نقلیه دو چرخ پرده‌برداری کرد.

این سیستم هوشمند تطبیق‌پذیر با سری مولتی‌استرادا معرفی شده و بین سرعت‌های 19 الی 100 مایل (30 الی 160 کیلومتر) همواره فاصله مطمئن را با خودروی جلویی حفظ می‌کند. به گفته دوکاتی سیستم ابداعی این کمپانی طوری تنظیم شده که نرم‌ترین عملکرد ممکن را داشته باشد. به غیر از این یک سنسور دیگر در پشت موتورسیکلت‌های سری مولتی‌استرادا نصب می‌شود که نقاط کور را همواره پایش می‌کند.

موتورسیکلت Damon Hypersport

موتورسیکلت Damon Hypersport به گونه‌ای طراحی شده که امکان تغییر شکل بدنه و سازگاری با کاربردهای مختلف را دارد.

در ساخت این موتورسیکلت برقی منحصر بفرد از همان مکانیسم آشنای صندلی‌های الکتریکی کمک گرفته شده و خریداران آن می‌توانند اجزایی مثل دوشاخه فرمان، مکان استراحت پاها و شیشه جلو را بسته به فاکتورهایی مثل قد خود، راحتی سواری یا سرعت حرکت، تنظیم کنند.

محافظ Aeroscreen ردبول برای خودروهای ایندی‌کار

شاید به یاد داشته باشید در فصل 2015 از رقابت‌های ایندی‌کار، جاستین ویلسون بخاطر قطعه‌ای که هنگام تصادف از یکی از خودروها جدا شده و به سرش اصابت کرد، جان خود را از دست داد. این اتفاق ناگوار که در پیست Pocono Raceway رخ داد، تنها یکی از هزاران حوادث تلخی است که در خودروهای مسابقه‌ای فاقد سقف شاهد آن بوده‌ایم.

به منظور پیشگیری از اتفاقاتی مشابه، شرکت ردبول با همکاری دست‌اندرکاران سری مسابقات ایندی‌کار، سال گذشته از یک قطعه محافظ به نام Aeroscreen پرده‌برداری کرد. این قطعه فریمی از جنس تیتانیوم دارد و قادر است فشار وزنی تا 34 هزار پوند (15.42 تن) را تحمل کند. شیشه به کار رفته در این قطعه هم از پلی‌کربنات ضدگلوله و شفاف ساخته شده و توانایی تحمل فشار ناشی از سرعت 220 مایل (352 کیلومتر) را دارد.

بد نیست اشاره کنیم در جولای 2020 نقش قطعه محافظ Aeroscreen در حفاظت از جان رانندگان به خوبی آشکار شد. در مسابقه برگزار شده در این ماه، یک تایر سرگردان در پیست، به شدت با خودروی راننده‌ای به نام ویل پاور (Will Power) برخورد کرد که اگر محافظ Aeroscreen نبود، به احتمال زیاد وی آسیب شدیدی از ناحیه سر دیده و یک حادثه تلخ دیگر رقم می‌خورد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها